- ثقلین - http://thaqalain.ir -
با رجوع به کلام شیخ، در می یابیم که او مسئله «اسماء و احکام» را دقیق فهم و مراعات نکرده است تا موانع تکفیر مانند جهل، تأویل و اضطرار را در برگیرد و تنها اجبار را به عنوان مانع تکفیر پذیرفته است. بی دقتی در این مسائل و موانع، بدون شک گوینده را به راحتی گرفتار تکفیر دیگران می کند. مثلاً می توان به نوشته های بن باز و علامه البانی درباره ی تکفیر مراجعه کرد، که بعد از جنگ آزادی کویت به چاپ رسیده است؛ و شیوه ی سلفی به ضد شیوه شیخ محمد تبدیل شده است، اما این اعتدال اخیر در موضع علمای طرفدار سلفیه دو عیب دارد:
شیخ محمد بن عبد الوهاب معتقد است: «تنها شخص مجبور [ به انجام کردار مشرکانه] از اتهام به کفر استثنا شده است».[۲]
توضیح و نقد:
منبع: مبلغ نه پیامبر / حسن بن فرحان مالکی / نشر ادیان
[۱] برگرفته شده از اشکال سی و دوم کتاب«مبلغ نه پیامبر» صفحه ۱۰۸٫
[۲] کشف الشبهات، ص ۷۰٫
[۳] فرحان مالکی می گوید: این موانع و دلایل آنها را به صورت مبسوط، در کتاب «التکفیر و التفجیر، اسباب و حلول» ذکر کرده ام و قبلا طی سه مقاله طولانی، تحت عنوان نامه ای به برادرم عبدالعزیز معثم در اواخر سال ۱۴۱۷قمری، در نشریه ی “الریاض” منتشر شد، اما هنوز به صورت کتاب چاپ نشده است.
[۴] سوره بقره (۲)، آیه ۱۷۳٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b9-%d8%aa%da%a9%d9%81%db%8c%d8%b1/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.