- ثقلین - http://thaqalain.ir -

منظور از کتاب در آیه: «إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَالتَّوْرَاهَ وَالإِنجِیلَ»
پرسش و پاسخ پیرامون قرآن

سلام علیکم، سورۀ مائده آیه ۱۱۰ می فرماید: \”إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَالتَّوْرَاهَ وَالإِنجِیلَ ……\”، منظور از \”کتاب\” در این آیه چیست؟

پاسخ اجمالی

در این که منظور از کتاب در آیه شریفه: “وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ …”،[۱] چیست، مفسران احتمالات مختلفی داده اند که به برخی از آنها اشاره می شود

۱ – برخی می گویند: «الکتاب» کلمه عامى است که شامل تمام کتاب های آسمانی می شود. و ذکر تورات و انجیل بعد از کتاب تفصیل بعد از اجمال است.[۲]

۲ – عده ای می گویند: مقصود از کتاب، نوشتن است: “وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ”، یعنی یاد کن اى عیسى چون به تو صنعت نوشتن و خط آموختیم.[۳]

۳ – گروهی معتقدند: بدیهی است که منظور از کتاب، همان دستورات شرعى و قوانینی است که در تورات آمده است.[۴]

۴ – بعضی نیز برآنند که منظور از “کتاب” نبوت و مراد از “حکمت” ولایت است.[۵]

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱] مائده، ۱۱۰٫

[۲] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مترجمان، ج ‏۷، ص ۲۲۷، فراهانی، تهران، چاپ اول، ۱۳۶۰ش؛ طوسى، محمد بن حسن‏، التبیان فی تفسیر القرآن، ج ‏۴، ص ۵۵، دار احیاء التراث العربى، بیروت.‏

[۳] شریف لاهیجى، محمد بن على،‏ تفسیر شریف لاهیجی، ج ‏۱، ص ۷۲۳؛ دفتر نشر داد، تهران، ۱۳۷۳ ش‏؛ ترجمه تفسیر جوامع الجامع، مترجمان، ج ‏۱، ص ۳۶۱، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، ۱۳۷۷ ش؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج ‏۴، ص ۵۵٫‏

[۴] مدرسی، سید محمد تقی، من هدى القرآن، ج ‏۲، ص ۴۹۵، دار محبى الحسین، تهران، چاپ اول، ۱۴۱۹ ق‏؛ تفسیر هدایت، مترجمان، ج ‏۲، ص ۴۲۲، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.‏

[۵] تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده، ترجمه، خانى، رضا، ریاضی، حشمت الله، ج ‏۲، ص ۱۱۸، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام ‏نور، تهران، ۱۳۷۲ ش.‏

ش


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d9%86%d8%b8%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d8%a5%d9%90%d8%b0%d9%92-%d8%b9%d9%8e%d9%84%d9%91%d9%8e%d9%85%d9%92%d8%aa%d9%8f%da%a9%d9%8e-2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.