- ثقلین - http://thaqalain.ir -
آیه ۱۰۸ سوره طه، مربوط به برپایی قیامت بوده که دعوتکننده الاهى، مردم را به جمع در محشر و حساب دعوت مىکند و همگى بىکم و کاست، دعوت او را لبّیک مىگویند و از او پیروى مىنمایند.
و مقصود از «داعی» که به معنای «دعوت کننده» می باشد، طبق نظر مفسران، اسرافیل و یا حضرت امام علی (ع) است.
پاسخ تفصیلی
آیه شریفه: «در آن روز همگى از دعوتکننده الاهى که هیچ انحراف و کجی ندارد، پیروى کرده (و دعوت او را به حیات مجدد لبیک مىگویند) و همه صداها در برابر (عظمت) خداوند رحمان خاضع مىگردد، و جز صداى آهسته چیزى نمىشنوى».[۱]
آیه شریفه، مربوط به برپایی قیامت بوده که دعوت کننده الاهى، مردم را به جمع در محشر و حساب دعوت مىکند و همگى بىکم و کاست، دعوت او را لبّیک مىگویند و از او پیروى مىنمایند.[۲]
در قرآن دقیقاً مشخص نشده است که «داعی» چه کسی است[۳] و به همین جهت، میان مفسران بحث به میان آمده که مقصود از این دعوت کننده چه کسی است:
۱ – اکثر مفسران بر این عقیده هستند که منظور، حضرت «اسرافیل» است.[۴]
۲ – برخی با استناد به روایت، منظور از این دعوت کننده را حضرت امام علی (ع) می دانند.[۵]
و جمله« لا عِوَجَ لَهُ» (هیچ انحراف و کجى ندارد) ممکن است توصیف براى دعوت این دعوتکننده بوده باشد و یا توصیفى براى پیروى کردن دعوت شدگان و یا هر دو.
جالب توجه این که همان گونه که سطح زمین آن چنان صاف و مستوى مىشود که کمترین اعوجاجى در آن نیست، فرمان الاهى و دعوت کننده او نیز آن چنان صاف و مستقیم و پیروى از او آن چنان مشخص است که هیچ انحراف و کجى در آن نیز راه ندارد.[۶]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱] . طه، ۱۰۸: “یَوْمَئِذٍ یَتَّبِعُونَ الدَّاعِیَ لا عِوَجَ لَهُ وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلاَّ هَمْسا“.
[۲] . مکارم شیرازى، ناصر،تفسیر نمونه، ج۱۳، ص ۳۰۳، دار الکتب الإسلامیه، تهران،چاپ اول، ۱۳۷۴ش.
[۳] . همان، ج۱۳، ص ۳۰۳.
[۴] . طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص ۵۰، انتشارات ناصر خسرو،تهران،چاپ سوم،۱۳۷۲ش؛حسینى همدانى، سید محمد حسین،انوار درخشان، ج۱۰، ص ۵۱۲، کتاب فروشی لطفی،تهران،چاپ اول، ۱۴۰۴ق؛ اسفراینى، ابوالمظفر شاهفور بن طاهر،تاج التراجم فی تفسیر القرآن الاعاجم، ج۳، ص ۱۳۹۳، انتشارات علمى و فرهنگى،تهران،چاپ اول،۱۳۷۵ش؛فیض کاشانى، ملا محسن،تفسیر الصافی، ج۳، ص ۳۲۰،انتشارات صدر،تهران،چاپ دوم،۱۴۱۵ق؛ بیضاوى، عبدالله بن عمر، انوارالتنزیل و اسرارالتأویل،ج۴،ص۳۹، دار احیاء التراث العربى،بیروت،چاپ اول،۱۴۱۸ق؛ فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب،ج۲۲،ص۱۰۱، دار احیاء التراث العربى،بیروت،چاپ سوم،۱۴۲۰ق.
[۵] . بحرانى، سید هاشم،البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص ۷۷۷، بنیاد بعثت،تهران،چاپ اول، ۱۴۱۶ق. روایت این است:محمد بن العباس، قال: حدثنا محمد بن همام بن سهیل، عن محمد بن إسماعیل العلوی، عن عیسى بن داود، عن أبی الحسن موسى بن جعفر، عن أبیه (علیهم السلام)، قال: «سألت أبی عن قول الله عز و جل:یَوْمَئِذٍ یَتَّبِعُونَ الدَّاعِیَ لا عِوَجَ لَهُ قال: الداعی أمیر المؤمنین (علیه السلام)».(مجلسی،محمدباقر،بحارالانوار،ج۳۶،۱۲۷،مؤسسه الوفاء بیروت،لبنان،۱۴۰۴ق.
[۶] . تفسیر نمونه، ج۱۳، ص ۳۰۳.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d9%86%d8%b8%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%a7%d8%b9%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%88-%d9%87%db%8c%da%86-%da%a9%da%98%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-2/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.