ابتداءً با ذکر یک مقدمه به فراز اول از سوال می پردازیم.
مقدمه: قرآن کریم برای معرفی شخصیت ها به مقتضای حکمت و بلاغت از سه روش استفاده نموده است که ذیلا بیان می شود.


۱ – معرفی با اسم: اولین راه این است که شخصیت مورد نظر را با اسم معرفی می نماید، به طور مثال «و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل»؛[۱] محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ نیست جز پیامبری که قبل از او نیز پیامبرانی بوده اند.


۲ – معرفی با عدد: در این مورد به عنوان نمونه قرآن نقبای بنی اسرائیل را اینگونه معرفی نموده است. مانند: «و بعثنا منهم اثنی عشر نقیباً»؛[۲] و از ایشان دوازده پیشوا برانگیختیم.


۳ – معرفی با صفت و ویژگی: قرآن پیامبر را با این شیوه نیز معرفی نموده است، مانند آیه «الذین یتبعون الرسول النبی الامّی»[۳]؛ همانان که از این فرستاد پیامبری که درس نخوانده پیروی می کنند و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را هم با صفاتش معرفی شده است، مانند آیه «انما ولیکم الله ورسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یؤتون الزکاه و هم راکعون»؛[۴] ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند، همان کسانی که نماز برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.


این قسم اخیرکه معرفی با صفات است شاید بهترین راه معرفی باشد، زیرا این نوع معرفی راه را بر سود جویان می بندد چون نام قلابی می توان درست کرد، اما تخلق به صفات، عملاً کار آسانی نیست و قابل جعل نمی باشد. لذا در سوره بقره می بینیم که خداوند متعال بعد از آن که طالوت را به اسم معرفی می کند بلافاصله وی را با صفات و نشانه نیز معرفی می نماید تا جلوی هرگونه اشتباه احتمالی گرفته شود. در آنجا که می فرماید: «انّ الله قد بعث لکم طالوت ملکا»؛[۵] در حقیقت خداوند طالوت را بر شما به پادشاهی گماشته است. بعد می فرماید: «و قال لهم نبیهم ان آیه ملکه…»؛[۶] و پیامبرشان به ایشان گفت در حقیقت نشانه پادشاهی او این است که ..

 

 


قرآن کریم در معرفی اشخاص از سه روش استفاده نموده است و بهترین روش معرفی اشخاص با صفات و ویژگی ها است. حال سوال این است که قرآن کریم حضرت مهدی (عج) را چگونه معرفی می کند.
با مراجعه به قرآن مجید در می یابیم که نامی از حضرت مهدی (عج) در این کتاب آسمانی به صراحت بیان نشده است. همان گونه که از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و سایر ائمه معصومین نامی به میان نیامده است و عدم تصریح به اسم براساس مصالحی است که خداوند علیم و حکیم بر آن آگاه است و اما باید اذعان داشت که تصریح به اسم تنها راه معرفی اشخاص نیست، بلکه از راه های دیگری مانند معرفی به صفات هم می توان بهره برد. حضرت ولی عصر (عج) هم با برخی صفات و ویژگی ها و کارها شناسانده شده است. خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «و لقد کتبنا فی الزّبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»؛[۷] و همانا نوشته ایم در زبور پس از ذکر که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد.

 


حافظ قندوزی سلیمان حنفی به اسناد خویش از امام محمد باقرو امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره این آیه می گوید: عباد صالح که در این آیه آمده است حضرت مهدی (عج) و اصحاب او می باشند.[۸]
به طور کلی اندیشه مهدویت ریشه در کلام الهی دارد که همان حقیقت رسیدن نهایی جامعه بشری به عدالت در تمامی ابعاد است. به گفته محققان و پژوهشگران این عرصه بیش از دویست و پنجاه آیه درباره حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و بیش از پانصد روایت از پیامبرگرامی اسلام و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ در تأویل و تفسیر این قسم از آیات بیان شده است.[۹]
که تفصیل آنها در این مختصر نمی گنجد، جهت اطلاع بیشتر به منابعی که در پایان معرفی می گردد رجوع فرمایید.
و اما راجع به فراز دوم سوال که آیا در قرآن کریم از انتظار و صفات منتظران سخنی به میان آمده است یا خیر.
در پاسخ به این نکته باید توجه داشت که انتظار فرج و وظایف منتظران نیز ریشه قرآنی دارد و اندیشه ای است مشتمل بر عنصر خوش بینی نسبت به آینده و اندیشه پیروزی نهائی حق بر باطل و غلبه قطعی صالحان و پرهیزگاران و کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران که در اینجا به یک مورد از آن آیات اشاره می کنیم.

 


۱ – فقل انما الغیب لله فانتظروا انی معکم من المنتظرین؛[۱۰] پس بگو جز این نیست که غیب خدا را است پس منتظر باشید همانا من نیز با شما از منتظران می باشم.

حافظ قندوزی حنفی به اسناد خویش از امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره این آیه می گوید غیب حجت قائم (عج) در این آیه می باشد.[۱۱]
و اما منتظر واقعی کیست و دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
شاید از بعضی آیات بتوانیم پاسخ این سوال را بدهیم که قرآن کریم نیز درباره منتظران و ویژگی های آن سخنی به میان آورده است، به طور نمونه به یک آیه اشاره می کنیم: «یا ایها الذین آمنوا اصبرو و صابروا و رابطو و اتقّوا الله لعلکم تفلحون»؛[۱۲] ای کسانی که ایمان آورده اید شکیبایی کنید و پایداری ورزید و مرزبانی کنید و خداترس باشید. امام باقر در همین راستا می فرمایند، در انجام واجبات الهی و دستورات دینی شکیبا باشید و در مقابل دشمنان ثابت قدم و استوار ایستادگی کنید و همواره مرزبان پیشوای موعودتان حضرت مهدی باشید.[۱۳] گفتنی است تفصیل خصوصیات را باید از سنت توقع داشت و لزوم امامت به همین جهت است.


منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱٫ عابدین زاده محمد، مهدی در قرآن، ناشر: لاهیجی، چ ۱۳۸۰٫

۲٫ فروز رضا، مهدی در قرآن، ناشر رایحه، چ ۱۳۷۶٫

۳٫ حسینی شیرازی، موعود قرآن، ناشر موسسه امام مهدی.

۴٫ حسینعلی سعدی، فصلنامه تخصصی انتظار، شماره ۶، نام مقاله: شناخت وصایای خورشید پنهان، ص ۲۹۹٫

۵٫ گوردی یزدی، انتظار، ناشر سیمای ولایت، چ ۱۳۸۰٫

۶٫ تلافی علی اکبر، آیین انتظار، ناشر موسسه فرهنگی نبا، چ ۱۳۷۸

۷٫ مغیثی پور علی اکبر، انتظار فرج، نشر ایستا، چ ۱۳۸۰٫

۸٫ تحقیقات جمران، وظایف منتظران، نشر مسجد جمکران، چ ۱۳۷۹٫

۹٫ مولوی نیا، محمد جواد. سیمای مهدویت در قرآن، ناشر: امام عصر، چ ۱۳۸۱٫

امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می فرمایند:
ن: ۱۳۷۶م انتظار الفرج من اعظم الفرج؛[۱۴] انتظار فرج خود از بزرگترین گشایشها است.

 

منبع:پرسمان



[۱] . آل عمران، ۱۴۴٫

[۲] . مائده، ۱۲٫

[۳] . اعراف، ۱۵۷٫

[۴] . مائده، ۵۵٫

[۵] . بقره، ۲۴۷٫

[۶] . بقره، ۲۴۸٫

[۷] . انبیاء، ۱۰۵٫

[۸] . موعود قرآن، حسینی شیرازی، ترجمه موسسه امام مهدی، چ ۱۳۶۰، ص ۷۵، به نقل از عقد الدرر مقدس شافعی، باب ۷، ص ۲۱۷٫

[۹] معجم احادیث المهدی، شیخ علی کورانی، موسسه معارف اسلامی، چ بهمن ۱۳۷۵، ص ۱۵۰٫

[۱۰] . یونس، ۲۰٫

[۱۱] . حسینی شیرازی، موعود قرآن، ترجمه مؤسسه امام مهدی، ص ۵۴، به نقل از ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ص ۵۰۸٫

[۱۲] . آل عمران، ۲۰۰٫

[۱۳] . تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۳۴٫

[۱۴] . شیخ صدق، کمال الدین، باب ۳۱، حدیث دوم.