- ثقلین - http://thaqalain.ir -

مقصود جمله «اگر به تعداد انگشتان یک دست یار با بصیرت داشتم با معاویه می‌جنگیدم» از امام حسن علیه السلام
پرسش و پاسخ پیرامون حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام

روایتی تنها در یکی از منابع از امام حسن(ع) نقل شده که در بخشی از آن آمده است: «وَ اللهِ یَا حُجْرُ لَوْ أَنِّی فِی أَلْفِ رَجُلٍ لَا وَ اللهِ إِلَّا مِائَتَیْ رَجُلٍ لَا وَ اللهِ إِلَّا فِی سَبْعِ نَفَرٍ لَمَا وَسِعَنِی تَرْکُه‏»؛[۱] ای حُجر! به خدا سوگند! اگر هزار نفر سپاه داشتم، نه بلکه صد یار داشتم، نه بلکه حتی هفت نفر یار داشتم؛ آنها را رها نمی‌کردم [و با آنها به جنگ معاویهمی‌رفتم]».
درباره سند این روایت، همچنان‌که گفتیم تنها در کتاب «الهدایه الکبری» آمده است؛ لذا از این جهت باید گفت مورد پذیرش نیست که اگر بود منابع مهم شیعه آن‌را نقل می‌کردند.
بنابراین و با فرض پذیرش می‌توان گفت؛ مقصود امام حسن(ع) از تعداد هفت نفر، یارانی در حد فرماندهی و پذیرش مسئولیت‌های بالای نظامی هستند که بتوان روی تخصص و مشاوره آنها حساب نمود، و گرنه افراد عادی در سپاه امام(ع) فراوان بودند؛ مانند آنچه را که در مورد تعداد ۳۱۳ نفر یاران امام زمان می‌گویند.

 

منبع: اسلام کوئست


پی نوشت ها

[۱]. خصیبی، حسین بن حمدان، الهدایه الکبری، ص ۱۹۲، بیروت، البلاغ، ۱۴۱۹ق.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d9%82%d8%b5%d9%88%d8%af-%d8%ac%d9%85%d9%84%d9%87-%d8%a7%da%af%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa%d8%a7%d9%86-%db%8c%da%a9-%d8%af%d8%b3%d8%aa/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.