- ثقلین - http://thaqalain.ir -

مقصود از تعلیم اسما، خداشناسى است
گزیده‌هایی از بیانات حضرت آبت الله العظمی بهجت (ره)

منظور از اسما در آیه ى «وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الاْءَسْمَآءَ کُلَّهَا» سوره ى بقره، آیه  ى ۳۱٫ (و تمامى اسما را به حضرت آدم ـ علیه  السّلام ـ آموخت.) علم به حقایق است که موجب امتیاز انسان از حیوانات بلکه فرشتگان مى  گردد. بنابر این، مقصود از « اسما » حقایق اسما است نه تنها اسم بدون مسمّى، که به جهت وحدت اسم و مسمّى، اسم بر مسمّى اطلاق شده است؛ و «بأَسْمَآءِ هؤلاء» سوره ى بقره، آیه  ى ۳۱٫ (به اسامى اینان.) در ذیل آیه یعنى « بِهؤُلآءِ الْمُسَمَّیاتِ »؛ (به این مسمّىها)؛ زیرا علم به اثر تفصیلاً، علم به مؤثّر است اجمالاً. و حقیقتِ مطلب، همان خداشناسى است.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d9%82%d8%b5%d9%88%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%b9%d9%84%d9%8a%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%8c-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%89-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.