مفهوم جهاد در جهاد تبیین

جهاد تبیین را باید در چهارچوب کلی تر آن یعنی جهاد در اسلام فهمید. اصولا در اسلام به همه کردارها و گفتارهایی که برای گسترش و نشر اسلام و مقابله با دشمن مشترک مسلمانان صورت می گیرد، جهاد می گویند. جهاد تبیین را می توان زیر شاخه کنش های گفتاری جهاد دانست.

 

هدف جهاد تبیین

هدف جهاد تبیین همان هدف کلی و عام جهاد است. یعنی تبیین مفاهیم اصلی اسلام و انقلاب اسلامی به زبان رسانه های مدرن با هدف زمین گیر کردن دشمنان. ضرورت این نوع جهاد در گام دوم انقلاب محسوس تر است. می توان تمام فعالیت های تبلیغی قبلی را واکنشی و عکس العملی دانست. به همین دلیل هیچگاه یک فرهنگ سازی ایجابی و مثبت شکل نگرفته است. بلکه تمام نیرو و توان تبلیغی جهاد صرف مبارزه با آن چیزی شده است که مقام معظم رهبری آن را روایت دروغ می نامد. «در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ۳-۱۱-۱۴۰۰٫

 در واقع دستگاه تبلیغی جهاد در گام نخست انقلاب همیشه کوشیده بود فقط دروغ بودن روایت های دشمنان را برملا سازد. اما روایت یک سویه دیگر هم دارد که در بیان حضرت آیت الله خامنه ای از آن به روایت حقیقت یاد شده است.

 

روایت حقیقت و فرهنگ سازی ایجابی

در جهاد تبیین روایت حقیقت، یعنی یک فرهنگ سازی قائم به ذات و ایجابی که یک گفتمان نیرومند و فرهنگ ساز تولید می کند. این روایت فرهنگ ساز واکنشی نیست بلکه دیگران را وادار به واکنش می سازد. واقعیت این است که در واکنش هاست که رخنه های یک گفتمان دشمنانه بروز پیدا می کند. این رخنه ها به جهادگران تبیین این فرصت را می دهد که با آسیب شناسی واکنش ها، استراتژی های خود را هوشمندانه بچینند تا هدف دوم جهاد یعنی مقابله با دشمنان اسلام صورت حقیقی به خود بگیرد.