سوال: من پوشش خود را در مقابل پسرم رعایت می‌کنم؛ اما وقتی با همسایه ها و آشنایان رفت و آمد می‌کنیم، آن‌ها توجه نمی‌کنند.  همچنین گفته بودید مادر‌ها در خانه آرایش نداشته باشند؛ امّا در محیط بیرون فرزند اقسام مدل های آرایش را می‌بیند در این موارد چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟

جواب:

مادران باید در این موارد به دو نکته توجّه داشته باشند:

الف. مصالحه نکردن در مورد تربیت

وقتی فرزند می‌بیند که مادر در محیط خانه پوشش کاملی دارد؛ ولی خانم‌های همسایه پوشش مناسبی ندارند؛ دچار تضاد می‌شود؛ لذا مادر باید این تضاد را حل کند و در مورد تربیت فرزندشان با کسی مصالحه نکند؛ مثلا مؤدّبانه به خانم‌های همسایه بگوید: پوشش من در محیط خانه این‌طور است و نمی‌خواهم فرزند من افرادی را با پوشش کمتر ببیند. اگر آن‌ها انسان‌های منطقی باشند، قطعاً رعایت می‌کنند؛ امّا اگر منطقی نباشند این ارتباط خوب نیست؛ زیرا بچّه‌ها هر مقدار که بزرگ‌تر ‌شوند دقّت‌های آن‌ نسبت به محیط بیشتر می‌شود و بیشتر آسیب می‌بینند.

ب. آرایش

ما معمولاً به مادران سفارش می‌کنیم که در مقابل فرزندانشان از لوازم آرایش استفاده نکنند؛ امّا اگر آرایش کرده در مقابل آن‌ها ظاهر شوند، اشکالی ندارد؛ البته آرایش مادر هم نباید غلیظ باشد.

اگر فرزندمان در خیابان زن‌های آرایش کرده را دید و از ما سؤال کرد، ما نباید به او دروغ بگوییم و کار آن‌ها را تقبیح کنیم؛ مثلاً نباید به او بگوییم که این افراد بد هستند و خدا آن‌ها را دوست ندارد؛ بلکه باید خیلی منطقی و کوتاه جواب او را بدهیم؛ مثلاً به او بگوییم: خانم‌ها باید در خانه آرایش کنند؛ زیرا برخی از چیزها را نباید نامحرم ببیند. آیا توجّه کردی که من در مقابل بابا چادر سر نمی‌کنم؛ او محرم است و مردهای بیرون نامحرم هستند.