پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) غیر از جنگ خندق نیز با مسلمانان مشورت کرده است؛ چنان که در جنگهاى احد[۱] بدر[۲] و تبوک،[۳] با سپاهیان مشورت کرد و نظر آنها را پذیرفت. قرآن کریم نیز با صراحت به حضرت مىفرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ».[۴] پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) علاوه بر اینکه از وحى آسمانى برخوردار بود و فکر نیرومندى داشت؛ اما به دلایل مختلفى با مسلمانان، به مشورت مىپرداخت (و در صورتى که نظر آنان با رأى پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) مخالف بود، حضرت نظر آنان را ترجیح مىداد). بعضى از این جهات عبارت است از:

۱ – مسلمانان به اهمیت مشورت پى ببرند و آن را جزو برنامههاى اساسى زندگى خود قرار دهند.

۲ – نیروى فکر و اندیشه در افراد پرورش یابد.

۳ – براى دیدگاه و آراى افراد صاحب نظر، ارزش خاصى قائل شوند.

۴ – به شخصیت افراد، احترام و ارزش داده شود.

۵ – میزان دوستى افراد آزموده شود.

۶ – مشاوره به سپاهیان نوعى آمادهسازى روحى و روانى و زمینهسازى حضور در جنگ بود و….[۵]

 


پی نوشت ها

[۱]– ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۷۰٫

[۲]– همان، ص ۱۴۲٫

[۳]– همان، ج ۸، ص ۱۷۸٫

[۴]– آل عمران ۳، آیه ۱۵۹٫

[۵]– ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۱۴۵٫