«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

مقدّمه

«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا * إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا».[۲]

شهادت بی‌بی عالم، شفیعه‌ی ما، مادرمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به امام زمان ارواحنا فداه و به شما مؤمنان عرض می‌کنم؛ هم شهادت مالک اشتر رهبر بزرگوارمان، پرچمدار مبارزه پیروز با استکبار و تکفیری‌ها و داعش، بزرگ قهرمان بیمه‌گر اعتاب عالیات، بزرگ مدافع و محافظ حرم حضرت زینب کبری سلام الله علیها و حضرت رقیه سلام الله علیها، نجات‌دهنده‌ی عراق و سوریه و لبنان از خطر جدّی استکبار و صهیونیست‌ها، خار چشم ابرجنایتکارها و امید مظلومان و تکیه‌گاه فرزندان شهیدان، شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض می‌کنم.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به معنی واقعی کلمه الگو هستند، یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جریان هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قانون خدا هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جهاد هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اخلاق هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عدالت هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجدان بشری هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عاطفه‌ی پاک به فرزندان بی‌سرپرست و فقرا هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امید ناامیدها هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مورد اعتماد همه‌جانبه‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ولی الله الاعظم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حجت بر حجج بالغه هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حجّه الله علی الحجج هستند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر دشمنان

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم در مقام مقابله با اشرار و اراذل و ستمگران و متجاوزین به حقوق مردم و اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم أجمعین یعنی غاصبین ولایت، بدون هیچ ترسی به میدان آمدند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ضمن اینکه سنگرنشین عفاف هستند و در قولا و فعلا حجاب نظیر ندارند، وقتی هم برای خطبه به مسجد تشریف‌فرما شدند اولاً بانوان را دور خودشان جمع کردند که هیکل نورانی ایشان خیلی مشخص نباشد، ثانیاً علاوه بر اینکه خمار خودشان را که در قرآن کریم هم از این خمار یاد شده است، یک روسری خیلی بزرگی بود که سابقاً مرسوم بود، هم سر را می‌پوشاند و هم سینه را، علاوه بر اینکه خمار انداختند و چادر به سر داشتند، یک جلباب سراسری هم به روی خودشان انداختند که در بانوان قدیم خیلی تقیّد داشتند که اساساً حجم بدن زن به هیچ وجه دیده نشود، لذا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حجاب در حجاب بودند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سرّالله بودند و در ستر الهی محجوب بودند. در عین حجاب و عفاف و پرهیز از نامحرم، در عین حال در مصاف با منافقان و افراد کودتاگرِ مقابل ولایت، یک‌تنه با یک مدینه مقابله کردند و با چه شهامت و شجاعتی در مسجد حضور پیدا کردند و آن جلالت و ابهّتی که داشتند مجلس را گرفت. همین‌هایی که به در خانه آمده بودند و در یک هجوم نامردانه و رذیلانه و خبیثانه و ملحدانه خانه وحی را محاصره کردند و در خانه را آتش زدند، ولی وقتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد محفل شدند و مردم مدینه در مسجد جمع بودند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آنچنان هیبت و جلالا و ابهّت از خودشان نشان دادند که این‌هایی که پهلوی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را آزرده بودند گویا نتوانستند جلوی خطابه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگیرند. نشان می‌دهد که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها علاوه بر آن جلالت و هیبت از قدرت ولایی و تصرّفشان استفاده کردند، همان تصرّفی که دخترشان حضرت زینب کبری سلام الله علیها به ارث برده بودند و در بازار کوفه فریاد زدند: اُسکُتُوا، نه تنها مردم جرأت حرف زدن و هیاهو و شلوغ کردن را نداشتند، بلکه زنگ‌های شتران هم از کار افتاد و گویا همه در مقابل حضرت زینب کبری سلام الله علیها اموات بودند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای این اقتدار روحی و عظمت نفس نفیس عرشی‌شان بودند و در آنجا شجاعانه آمدند و این حکومت کودتا را، این اشرار و اراذل و آدمکش‌ها را بدون هیچ واهمه‌ای استیضاح کردند و به محاکمه کشیدند و با آیات و سنّت و دلایل روشن این‌ها را زیر سؤال بردند و آن‌ها هیچ جوابی در برابر مطالب عرشی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نداشتند.

این دفاع جانانه‌ی جنگ نرم بود که تسلّط از آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود، پیروزی از آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود، اینجا با اینکه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بانو بودند گویا خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بودند که در جبهه نبرد با کفر حضور پیدا کرده بودند و حضورشان بازدارنده بود.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر ضعفا

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با این شجاعت و شهامت و اقتدار روحی و قدرت مقاومت و صبر، وقتی که یتیم می‌آید و در خانه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌زند، وقتی که مسکین می‌آید و اظهار گرسنگی می‌کند، اسیر می‌آید و اظهار نیاز می‌کند، گویا صاحب آن قدرت نیستند، توان خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند غذا میل کنند، باید غذای خود را میل نکنند و به یتیم…

این نفوذِ عاطفی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر ضعفاست، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر ضعفا عاطفی و مهربان هستند و منقلب می‌شوند و طاقت نمی‌آورند و نمی‌توانند گرسنه را گرسنه ببینند، نمی‌توانند یتیم را با شکم گرسنه رد کنند، آنجا آن قدرت است و اینجا این عاطفه و این ایثار و این نثار است.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مقام انفاق و احسان هم از محبوب‌ترین چیزی که برای یک بانو در عمر اوست، آن لباس عروسی اوست، نقطه عطف زندگی است، خاطره همه‌ی زندگی یک زن و مرد عروسی آن‌‌هاست، ولی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شب عروسی لباس عروسی خود را در راه خدا احسان می‌کنند، و وقتی فقیر به مسجد می‌آید و کسی چیزی ندارد که به او بدهد و فقیر به پیشگاه خدای متعال شکوه می‌کند که من در جمع نمازگزاران آمدم و با دست خالی می‌روم، وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: من تو را به در خانه کسی می‌فرستم که هیچ کسی از آن در ناامید برنمی‌گردد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم او را به در خانه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرستادند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هیچ چیزی نداشتند ولی تنها یادگار ایام عروسی‌شان که هدیه‌ای بود که دختر حضرت حمزه علیه السلام یک گردنبندی به ایشان هدیه کرده بود، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این گردنبند را به فقیر دادند.

قدرت کلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

این حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که صاحب آن قدرت هستند و صاحب این عاطفه هستند و صاحب آن ایثار است و این سخنان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، هم احادیثی که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مانده است و هم خطبه غرّاء فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و هم خطبه‌ای که در آخرین لحظات عمرشان در جمع بانوان مدینه مطرح نمودند، نشان دادند که نفوذ کلمه دل‌ها را مانند آب می‌شوید و آینه‌ی جان را تمیز می‌کند و از یک بلاغت و نفوذ در عمق جان مخاطب برخوردار است و خطبه بانوی معظم اسلام برای آن زمان نیست.

از وجود نازنین امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا این قرآن کهنه نمی‌شود و همیشه نو است؟ حضرت پرسیدند: برای اینکه قرآن کریم همیشه فرازمانی و فرامکانی است، قرآن کریم جلوه خدای متعال است. تجلّیِ خدای متعال که کهنگی ندارد. روح که کهنگی ندارد، علم که کهنگی ندارد، اگر هزاران سال از فرمول‌های ریاضی بگذرد پیر و فرسوده نمی‌شود، این قوانین در عالم اینطور هستند و فرسودگی ندارد.

سخنان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از عرش بر قلب حضرت آمده است، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بلندگوی خدای متعال هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرآن نازل هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نورالله و لسان الله هستند، کلمات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کلمات خدای متعال است، لذا تا قیام قیامت تابلو و درست و آموزه و انقلاب است.

نکاتی در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه

حاج قاسم سلیمانی عزیز ما در ولایتمداری و دلدادگی به ولی و عاطفه بشری و رسیدگی به خانواده‌های گرفتار و نوازش فرزندان شهدا و رونق بودن برای خانواده‌های شهدا مانند مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند، گویا در آن مکتب تربیت شده بودند.

نقل کردند فرزند شهیدی در چالوس هنوز به دنیا نیامده بود، این بچه از زمان تولد پدر خود را ندیده بود، ولی وقتی حاج قاسم قدم در خانه‌ی شهید گذاشته بود گفته بودند این پدر توست، یعنی باور او این بوده است که پدر او حاج قاسم است، نوع تعامل و رسیدگی و نوازش و ارتباط حاج قاسم هم ارتباط پدرانه بوده است، وقتی حاج قاسم شهید شد این بچه سه ساله بود و وقتی بیدار می‌شود و می‌بیند حاضرین پای تلویزیون گریه می‌کنند، وقتی تابلوی حاج قاسم را دیده بود دور اتاق می‌دوید و گریه می‌کرد و می‌گفت من پدرم را می‌خواهم.

این تجلّیِ ولایت علوی است، همان ارث عاطفه از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، حاج قاسم همانطور که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در میان اراذل اوباشی که بی‌رحمی خودشان را نشان دادند و تا مرز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جسارت کردند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بین این‌ها آمدند و آن سخنرانی قوی را کردند و آن‌ها را در دنیا و تاریخ رسوا کرد، حاج قاسم عین امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها… خدای متعال ترس در وجود حاج قاسم قرار نداده بود.

وقتی حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه روز عاشورا به دشمنان حمله می‌کردند، دشمنان مانند روباه فرار می‌کردند و می‌گفتند: ببین! حسین از مرگ نمی‌ترسد!

حاج قاسم در تمام جبهه‌هایی که حضور داشت، تنها فرمانده نبود، خودش رزمنده بود، خودش در خط مقدم جبهه حضور پیدا می‌کرد و رو در رو تیراندازی و جنگ می‌کرد. حاج قاسم در قالب جنگ‌ها میان سربازها جنگیده است، خدای متعال در وجود او ترس قرار نداده استف وارث شجاعت ولی الله الاعظم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

الحق والانصاف مالک اشتر حضرت آقا بود، در منزلت مانند مالک اشتر نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود.

مصیبت حاج قاسم برای حضرت آقا از سنگین‌ترین مصائبی بود که بر ایشان وارد شد، ان شاء الله خدای متعال بر دل ایشان و همه کسانی که حاج قاسم را شناختند صبر عنایت کند.

روضه و توسّل

شهادت حاج قاسم شهادت خاصی بود، هم بی‌سر شد و هم بی‌دست شد و هم ارباً ارباً. ولی خانواده حاج قاسم در آنجا نبودند، مشکل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که در مقابل چشم غیرهالله و قدره الله و یدالله امیرالمؤمنین صلوات الله علیه… دست شوهر بسته است، بجز همسر خود یار و یاوری ندارد، می‌خواهند امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را اسیر کنند، تنها مانع و مدافع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمدند که از اسارت امام خود ممانعت بعمل بیاورند، چون عاشقانه آمده بودند، چون باکی از مرگ نداشتند، خیلی صاحب قدرت بودند، با آن پهلوی شکسته… وقتی کمربند امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را می‌کشید این چهل نفر رذل روی هم می‌ریختند، اینجا آن نانجیب قنفذ ملعون را خطاب کرد و گفت: دست فاطمه را کوتاه کن… خدا قنفذ را لعنت کند، او خیلی نامرد بود، کسی زنی را در مقابل شوهر نمی‌زند، اما او شروع‌کننده بود، خدا مغیره را لعنت کند، قنفذ ملعون با تازیانه می‌زند اما مغیره ملعون با غلاف شمشیر به پهلوی شکسته می‌زد…

طاقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تاب شد، فریاد زدند: یا فضه! خذینی… فضه مرا دریاب، فرزندم را کشتند… تا فضه بیاید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از هوش رفته بودند…

لا یوم کیومک یا اباعبدالله…

اینجا بر سر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ریختند و آنقدر زدند که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از هوش رفتند…

کنار نهر علقمه هم وقتی دیدند باب الحوائج ما دست ندارد، جرأت کردند و از هر طرف می‌زدند، تا اینکه نانجیبی عمود آهنین بر فرق مقدّس حضرت اباالفضل العباس علیه السلام وارد کرد…

اگر کسی بخواهد از جای بلندی بیفتد معمولاً دست‌های خود را سپر می‌کند، اما هر دو دست حضرت اباالفضل العباس علیه السلام قطع شده بود و با صورت روی زمین افتادند…

هیچ وقت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه «برادر» نگفته بودند، همیشه «مولای من» خطاب می‌کردند، اما اینجا صدا زدند: برادر! برادرت را دریاب…

لا حول و لا قوّه الا بالله العلی العظیم

الا لعنت الله علی القوم الظّالمین

دعا

نَسئَلُک و نَدعُوک بِاسمِکَ الأعظم الأعز الأجل الأکرم اِلَهَنا بِفاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بِفاطِمَهَ وَ بَعْلِها وَ بِفاطِمَهَ وَ بنَیها وَ بِفاطِمَهَ وَ اَلسِّرِّ اَلْمَسْتَودَعِ فِیهَا یا الله… یَا أرحَمَ الرّاحَمِین… یَا غیاثَ المُستَغیثین، یَا اِلَهَ العَاصِین، یا مُجیب دعوه المُضطَرّین، یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ، یَا سَمیعُ یا مُجیِب…

خدایا! امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! قلب مبارک امام زمان ارواحنا فداه را از ما خشنود بفرما.

خدایا! چشم ما را به جمال دل‌آرای امام زمان ارواحنا فداه روشن بفرما.

خدایا! دست ما را از دامان امام زمان ارواحنا فداه کوتاه نفرما.

خدایا! تو را به حقیقت باب الحوائج و به حقیقت و عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم می‌دهیم مریض‌های ما، مریض‌های مورد نظر را شفاء عنایت بفرما.

خدایا! توفیق شکر نعمت‌های خودت را به ما بده.

خدایا! نظام و رهبر و مردم عزیز و شریف ما را دشمن‌شاد نفرما.

خدایا! دشمنان ما را ذلیل بفرما.

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام قسم می‌دهیم اقتصاد کشور را به دست این دولت پرتلاش و علاقه‌مند به خدمت و ولایتمدار رونق عنایت بفرما.

خدایا! موانع خدمتشان را برطرف بفرما.

خدایا! نفوذی‌ها را افشاء بفرما.

خدایا! ما را در همه‌ی امورمان مستغنی از بیگانگان بگردان.

خدایا! خودکفایی به ما مرحمت بفرما.

خدایا! سایه پربرکت علمدار انقلاب، سکّاندار کشتی نهضت اسلامی ما، مرجع عالیقدرمان، رهبر نورانیمان، دوام عمر با عزّت و کفایت و کرامت مرحمت بفرما.

خدایا! آقای فاطمی‌نیای ما را هم شفاء کرامت بفرما.

ان شاء الله سربلند و ثابت‌قدم و زیر سایه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اولاد حضرت باشید صلوات ختم بفرمایید.

اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه انسان، آیات ۸ و ۹