- ثقلین - http://thaqalain.ir -
از اخبار طینت بر می آید که خداوند متعال انسان را از هر جا خلق نمود ، به همانجا برمی گرداند : کسانی را که از بهشت خلق نموده به بهشت ، و افرادی را که از جحیم (جهنم ) آفریده به جحیم . و اینکه تفاوت انسانها به روح است ، نه به بدن .
نظام عالم با قضای حتم سیر می کند؛ یعنی با اینکه امر و فعل ضروری است و باید صورت بگیرید در عین حال انسان در آن مختار است و اختیار برای او باقی است ، می تواند بجا آورد و می تواند ترک کند با اختیار و بدون جبر . و نسبت فعل به فاعل و اراده او ، نسبت امکان و وجود آلت فعل و غیره ) نسبت امکان است ، ولی نسبت فعل به تمام اجزاء ، یعنی علت تامه فعل ، نسبت ضرورت و حتم است و از آن به (قضاء) تعبیر می شود ، و اراده خدا نیز از مقام فعل انتزاع می شود ، بنابراین ، اراده صفت فعل است که نه صفت ذات .
منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخشاد
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%85%d8%af%d9%84%d9%88%d9%84-%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%b7%db%8c%d9%86%d8%aa-%d9%88-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%aa%d8%b6%d8%a7%d8%af-%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.