امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که: «خواهری علاقه‌مند به حجاب است، ولی پدر و مادرش (که در ظاهر مسلمان هستند ولی در عمل مخالف) با حجاب دختر مخالفت می‌کنند، و در صورت «پوشش» به او انواع تهمت ها و برچسب ها می‌زنند. حکم خداوند در این مورد چیست؟» چنین پاسخ داده اند:

– در رعایت حجاب واجب رضایت پدر و مادر معتبر نیست، و اگر او را أمر می‌کنند که حجاب نداشته باشد دستور آنها را مخالفت کند و حجاب را مراعات نماید.[۱]

فراموش نکنید که انسان باید سعی نماید تا تصمیم‌گیری های زندگی اش را با آن چه در دین وشرع مقدس آمده است، نزدیک و نزدیک تر کند و مطمئناً برگزیدن پوشش چادر، به این مقصود الهی نزدیک تر خواهد بود، پس همیشه این مطلب را به خود تلقین نمایید که بین دو راه خوب وخوب تر، راه خوب تر و بهتر را انتخاب کرده اید و از این جهت به خود افتخار کنید.

 

البته دختران متدین محجبه نیز باید در این زمینه موارد ذیل را لحاظ نمایند:

۱ – با والدین خود در این زمینه صحبت نموده. دلایل آنها را به خوبی گوش دهند؛ سپس در کمال آرامش و رعایت ادب و با دلایل متقن، آنها را قانع کنند که حجاب شان ضرری به سایر فعالیت های آنها نمی زند.

۲ – در بین افراد فامیل افرادی را که چادری و در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق هستند را انتخاب کرده و به عنوان نمونه به آنها معرفی نمایید.

۳ – به یاد داشته باشند مخالفت های اطرافیان موقتی بوده و به مرور زمان، شما را خواهند پذیرفت، به شرط این‌که موفقیت شما برای آنان افتخارآمیز باشد.

۴ – علل مخالفت والدین خود را با چادر شناسایی نموده و سعی نمایند ذهنیت آنها را در این باره تغییر دهید. به عنوان مثال ممکن است به دلیل رفتار نادرست برخی از چادری ها نسبت به تمام افراد چادری ذهنیت منفی پیدا کرده باشند، در این‌صورت لازم است ذهنیت آنها را در این باره اصلاح شود.

۵ – در عملکرد خود باید ثابت ثابت نمایند که نه تنها چادر موجب محدودیت نشده است، بلکه فعالیت‌ها در پرتو امنیتی که چادر به ارمغان می آورد بیشتر شده است.

۶ – همواره این نکته را باید به یاد داشت که هر چه در راه عمل به دستورات الهی سختی بیشتری باشد، ثواب بیشتری نصیب افراد می شود، پیامبر خد(ص) در این باره فرموده اند:

«أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا»؛[۲] «بهترین کارها دشوارترین آنهاست» پس در راهی که انتخاب کرده اند نباید دچار تردید شوند.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – خمینی، سید روح الله موسوی، استفتاءات (امام خمینی)، ۳ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پنجم، ۱۴۲۲ ه‍ .ق، ج‌۳، ص ۲۵۵٫

[۲] – بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۱۹۱٫