در باره این که حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد. برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان در باره همسر وی سخنی نگفته اند، اما بر اساس دلایلی؛ مانند این فراز از زیارت حضرت علی اکبر (ع): «…صلّى الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا…»، می توان احتمال داد که ایشان دارای فرزند بوده. البته با جست و جوهایی که انجام شد، نام و مشخصات دقیق همسر آن حضرت به دست نیامد.

 

پدر گرامی حضرت علی اکبر (ع) [۱] ، امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی، دختر ابو مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است. [۲]

او از طایفه خوش نام و شریف بنی هاشم بود، که به پیامبر اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س)، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب (ع) و امام حسین (ع) نسبت دارد.

علی اکبر (ع) در ماجرای عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در کنار پدرش امام حسین (ع) بود و با دشمنانش به سختی مبارزه می کرد. وی نخستین شهید بنی هاشم و آل ابی طالب در روز عاشورا بود. [۳]

در باره این که حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد:

اول. برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان در باره همسر وی سخنی نگفته اند. [۴]

دوم. بر اساس دلایلی که وجود دارد، گروهی دیگر وجود زن و فرزند را برای آن جناب ثابت کرده اند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

۱ – در زیارتی که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) درباره حضرت علی اکبر (ع) نقل کرده، عباراتی وجود دارد که نشان دهنده این است که علی اکبر (ع) دارای فرزند بوده است؛ مانند این فراز:«…صلّى الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا…».[۵] و یا: « صلى الله علیک و على عترتک و أهل بیتک و آبائک و أبنائک و أمهاتک الأخیار الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»؛ که در این زمینه باید گفت: گرچه فراز اول را به تنهایی نمی توان دلیل قانع کننده ای برای اثبات وجود فرزندی برای ایشان دانست، اما فراز دوم قطعا نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) دارای خانواده و فرزندانی بوده است؛ زیرا کلمه «ابنائک» جمع است و نیز کلمه «عترتک» که عترت هرکسی ذرّیه و فرزندان او محسوب می شود.

۲ – بزنطى می گوید: از حضرت امام رضا (ع) پرسیدم: آیا کسی می تواند با زن و با کنیزى که از پدرش فرزند دار شده، ازدواج کند؟ آن حضرت فرمود: اشکالى ندارد. گفتم: از پدرت شنیدم که فرمود امام سجاد (ع) علاوه بر ازدواج با دختر امام حسن (ع) با ام ولد (کنیز صاحب فرزند) ایشان نیز ازدواج کرد… .امام در پاسخ فرمود: این طور که گفتى نیست؛ امام سجاد (ع) با دختر امام حسن (ع) ازدواج کرد و نیز با ام ولد (کنیزِ صاحب فرزند) برادرش على بن الحسین که در کربلا کشته شد، نیز ازدواج نمود.[۶]

از جهت سندی، شخصیت های موجود در سند این روایت ثقه هستند [۷] و از لحاظ محتوا این روایت نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) فرزندی از یک کنیز داشته است.

پس، طبق بیان فوق، حضرت علی اکبر (ع) دارای همسر و فرزند بوده، امّا با تحقیقی که انجام شد به نام و مشخصات دقیق همسر آن حضرت دست نیافتیم.

 

منبع: اسلام کوئست


[۱] برای آگاهی از تاریخ ولادت حضرت علی اکبر (ع) به نمایه «تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع)»، سؤال ۵۶۶۰ (سایت: ۵۸۸۹) مراجعه شود.

[۲] طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج ۵، ص ۴۴۶، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، ۱۳۸۷/۱۹۶۷؛ یعقوبی، احمد بن أبى یعقوب بن جعفر بن وهب، تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۲۴۶ و ۲۴۷، دار صادر، بیروت، بی تا.

[۳] الاعلام، ج ۴، ص ۲۷۷؛ بلاذری، أحمد بن یحیى بن جابر، انساب الاشراف، ج ۳، ص ۲۰۰، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۷ق؛ تاریخ الطبری، ج ۵، ص ۴۴۶؛ کوفی، أبو محمد أحمد بن اعثم‏، الفتوح، ج ۵، ص ۱۱۵ (پاورقی)، دارالأضواء، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۱ق.

[۴] تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۲۴۶؛ مقریزی، تقى الدین أحمد بن على‏، إمتاع الأسماع، ج ۵، ص ۳۶۵، دار الکتب العلمیه، بیروت، چاپ اول، ۱۴۲۰ق؛ تاریخ الطبری، ج ۱۱، ص ۵۲۰؛ هاشمی بصری، محمد بن سعد بن منیع‏، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۱۶۳، دار الکتب العلمیه، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۰ق؛ اصفهانی، ابو الفرج على بن الحسین‏، مقاتل الطالبیین، ص ۸۶، دار المعرفه، بیروت، بی تا.

[۵] ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص ۲۴۰، انتشارات مرتضویه، نجف، ۱۳۵۶ق.

[۶] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۱۶۳ و ۱۶۴، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ق.

[۷] در سند این روایت، ابن عیسی معروف به ابی عقیل عمانی و بزنطی قرار دارند که هر دو ثقه هستند و به روایاتشان اعتماد می شود. (ابن أبی عقیل العمانی، الحسن بن علی بن أبی عقیل الحذّاء، حیاه ابن ابی عقیل و فقهه، ص ۱۸، مرکز معجم فقهی‏، قم، چاپ اول، ۱۴۱۳ق؛ طوسی، أبو جعفر محمد بن الحسن،‏ الفهرست، ص ۵۴ و ۱۹۴، المکتبه الرضویه، نجف اشرف؛ خوئی، سید أبو القاسم، ‏معجم رجال الحدیث، ج ۶، ص ۲۵ – ۲۷؛ عده ای از دانشمندان، تأریخ الفقهاء و الرواه، الوسائل، ج ۳۰، ص ۳۰۹، جمع آوری شده از برنامه های جامع فقه اهل بیت مؤسسات تحقیقات کامپیوتری نور، قم).