- ثقلین - http://thaqalain.ir -
مهمترین جیز در عا این است که [دعاکننده،] مدعوّ [خداوند] را بشناسد؛ و امیدوار به اجابتش باشد.
اغلب مردم در معرفت و شناخت خداوند، مبتلا به تنزیه محض هستند که لازمهاش ابطال و انکار میباشد.[۱] و بعضی نیز یک چیز تو خالی را تصوّر میکنند که محیط بر افلاک [ و آسمان ها] است! خدایی را میخوانند که در بلندی بسیار دوری قرار داد! یا گمان میکنند که عالم و خودشان، [موجودات] مستغنی و مستقلّ [و روی پای خود] هستند!
منبع: کتاب به سوی دوست، ص ۱۸۲
[۱]– ««تنزیه صرف» یعنی اینکه خداوند را پاک و منزّه و بالاتر از این بدانند که بتوان به او شناختی داشت و توجّهی نمود و معرفتی پیدا کرد! تنزیه محض، مخالف صریح آیات و روایات و موجب سدّ راه معرفت است. و لازمهی چنین تنزیهی، نفی و انکار وجود خداوند است بدون آنکه خود تنزیه کننده بداند. حضرت مؤلّف، این مطلب را مفصّلتر در کتاب شریف «لقاء الله» شرح دادهاند.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%b4/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.