- ثقلین - http://thaqalain.ir -

کمال روح در دنیا
پرسش و پاسخ پیرامون توصیه

 

قرآن کریم دو نحوه معرفت بیان مىکند: یکى علم حضورى که فطرى است و اکتسابى نیست و با انسان بوده و هست؛ و دیگر علوم حصولى که از طریق حوزه و دانشگاه کسب مىگردد. درباره دانشهاى حصولى در سوره نحل فرمود: «أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ…».[۱] علوم حضورى و فطرى که به ربوبیت خدا و عبودیت خود انسان بر مىگردد، همواره با انسان هست.

بر این اساس، اگر چه در سوره نحل فرمود: «خداوند شما را از رحم مادر به دنیا آورد در حالى که هیچ چیز نمىدانستید»، در سوره مبارک روم فرمود: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتِی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها»[۲] یا در سوره مبارک الشمس مىفرماید: «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّاها * فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها».[۳] معرفتهاى شهودى که در سورههاى روم و شمس آمده، از آغاز آفرینش انسان با او همراه هست؛ اما دانشهاى حصولى را باید انسان یاد بگیرد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – همان.

[۲] – سوره روم۳۰: آیه ۳۰٫

[۳] – سوره شمس۹۱: آیات ۷ و ۸٫


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%83%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%86%d9%8a%d8%a7/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.