تنظیم کردن حب ولیّ و رسیدن به صفا و صمیمیت

آن جوامعی که بر اساس حبّ ولیّ روابط خود را با هم تنظیم می‌کنند نه حبّ نفس، جز صفا و صمیمیّت چیزی به وجود نمی‌آید. اگر یک مؤمنی در حقّ شما جفا کرد، یک خطایی کرد ولو کار او بد است، ولی شما او را طرد نمی‌کنید، او را دور نمی‌اندازید. چون اگر قرار باشد به خاطر یک آلودگی و خطا کسی، کسی را دور بیندازد اهل بیت هم باید ما را دور بیندازند. چون ما هم خطا داریم، ما هم آلودگی داریم اگر قرار باشد به خاطر یک خطا کسی، کسی را دور بیندازد آن‌ها هم باید ما را دور بیندازند ولی این کار را نمی‌کنند. پس شما هم این کار را نکنید.

انجام دادن گناه و روی گردان نبودن از ائمّه

شنیدید امام صادق (علیه السّلام) در یک کوچه‌ای راه می‌رفت، یک فرد مستی از شیعیان که کوزه‌ی شراب در دست داشت، دید امام می‌آید گفت من چگونه با حضرت برخورد کنم. وقتی امام صادق نزدیک شد او تنهایی کاری که توانست انجام دهد از خجالت صورت خود را برگرداند که لااقل چشم او به چشم امام نیفتد، صورت خود را برگرداند. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: گناه هم که انجام می‌دهید روی خود را از ما برنگردانید. ما که شما را دور نینداختیم، گناه هم که انجام می‌دهید از ما روی نگردانید. به خاطر یک آلودگی اهل بیت کسی را دور نمی‌اندازند، شما هم دور نیندازید. اگر یک مؤمنی در حقّ شما جفا کرد او را دور نینداز، طرد نکن. عمل او بد است امّا ذات او بد نیست.

یک مؤمنی یک کاری داشت، حاجتی داشت، احتیاجی داشت، شما توانستید کار او را برطرف کنید، می‌توانید حاجت او را برطرف کنید، برای این‌که کار او را برطرف کنید می‌دوید، سبک نمی‌گیرید، به خاطر او می‌دوید. چرا؟ به این خاطر که قبل از این‌که آن مؤمن را خوشحال کنید، امام خود را خوشحال کردید اگر کار او را برطرف کنید. قبل از این‌که او را مسرور و خوشحال کنید امام خود را خوشحال می‌کنید.