با توجه به منابع اولیه‌ای که برای زیارت عاشورا وجود دارد در مورد قسمت لعن زیارت عاشورا « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» دو دیدگاه وجود دارد.
۱ – زیارت عاشورا با تمام عباراتش بدون کم و کاست از جمله لعن مذکور جزو زیارت عاشورا است. عین این عبارات در مصباح المتهجد آمده است: «اللهم خص أنت أول ظالم باللعن منی و ابدأ به أولا ثم الثانی ثم الثالث و الرابع اللهم العن یزید خامسا».[۱]
۲ – با توجه به متن وارد شده در کامل الزیارات برخی نیز این زیارت را بدون لعن مذکور پذیرفتند. متنی که در کامل الزیارات وجود دارد بدون عبارت «وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» می‌باشد، بلکه متن آن عبارت است از: اللهم خص أنت أول ظالم ظلم آل نبیک باللعن ثم العن أعداء آل محمد من الأولین و الآخرین اللهم العن یزید و أباه.[۲]
بنابر این، در متن زیارت عاشورا بنابر نقل ابن قولویه، فقط عبارت وسط « وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ» نقل نشده است، اما لعن بر معاویه و یزید در آن آمده است.

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. شیخ طوسی، مصباح ‏المتهجد، ص ۷۷۶، مؤسسه فقه الشیعه، بیروت، ۱۴۱۱ق.

[۲]. ابن قولویه، کامل‏الزیارات، ص ۱۷۷، مرتضویه، نجف اشرف، ۱۳۵۶ق.