حلال و پاکیزه بودن روزی

روزی نباید حرام شود این است که در آیات و روایات تأکید شده است «فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَیِّباً»[۱] پاکیزه بخورید، حلال بخورید. آخرین نکته که خود از آن نتیجه بگیرید این است که روزی قابل افزایش و کاهش است. خدا می‌فرماید: «َبیْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ»[۲]. حدیث داریم اگر کسی دائم با وضو باشد روزی او زیاد می‌شود. کسی سوره‌ی واقعه بخواند روزی او زیاد می‌شود، کسی بر خدا توکّل کند روزی او زیاد می‌شود. «یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ» همان روزی که گفتیم مقدّر است «وَ یَقْدِرُ» قابل افزایش و کاهش است.

مسائلی که سبب روزی می‌شود

اگر این پنج مطلب را کنار هم بچینیم ۱- روزی مقدّر است. ۲- حرص در افزایش آن اثر ندارد. ۳- باید تدبیر در خرج کردن باشد. ۴- باید حرام نشود. ۵- به این نکته توجّه باشد که روزی قابل افزایش و کاهش است و دیگر جای نگرانی و اضطراب نیست که یک کسی نگران از آینده باشد، تدبیر باشد، تلاش باشد…

نظر امام صادق (علیه السّلام) درباره‌ی تعطیل کردن تجارت

معاذ بن کثیر خدمت امام صادق آمد، گفت: آقا کار را کنار گذاشتم پارچه‌فروش و کرباس فروش بود- آقا فرمود: «تَرکُ الکَسب مِن عَمَلِ الشِّیطان» کاسبی را کنار گذاشتن کار شیطان است، شیطان این را از تو می‌خواهد. فرمود: کسی که تجارت را تعطیل کند دو سوم عقل او از بین رفته است، روایت است «ثُلثَی عَقلِه». کار را تعطیل نکن، تلاش کن، آن بخشی از عهده‌ی شما ساخته است انجام بده خدا می‌فرماید: ما هم افزایش می‌دهیم. خدایا به همه‌ی ما برکت در عمر و مال و اولاد عنایت بفرما.


 

[۱]– سوره‌ی انفال، آیه ۶۹٫

[۲]– سوره‌ی اسراء، آیه ۳۰٫