در این متن می خوانید:
      1. دلایل جدا شدن از خطّ معصومین

دلایل جدا شدن از خطّ معصومین

نه فقط هوا و هوس، آلودگی‌ها، گناهان، تعلّقات پست، خطّ انسان را از خطّ معصوم جدا می‌کند، آن‌که معلوم است. حتّی تعلّقات به ظاهر مقدّس ممکن است انسان را از این خط جدا کند. من از خود شما سؤال می‌کنم. حضرت موسی علیه السلام که از خضر جدا شد هوا و هوس که نداشت، آلودگی و گناهان که او را از خضر جدا نکرد، تعلّقات پست و مادّی که او را جدا نکرد، این ویژگی‌ها در حضرت موسی نبود، تعلّقات مقدّس او را جدا کرد. تعلّقات مقدّس یعنی چه؟ یعنی وقتی حضرت موسی به خضر اعتراض می‌کرد همه‌ی اعتراضات او به خاطر دین بود. چرا تو این کار را انجام دادی؟ این کار تو منکر بود، این کار تو ظلم بود، برای این‌که جلوی ظلم و منکر را بگیرد موسی به او اعتراض می‌کرد. امّا جناب موسی، جبرئیل از طرف خدا آمد گفت: باید شاگردی او را بکنی، باید از او تبعیّت کنی، در کنار او تعلّقات به ظاهر مقدّس را هم باید کنار بگذاری.

بگذارید بگویم چیزی که می‌گویم یعنی چه؟ معاویه ۱۸ ماه با امیر المؤمنین جنگید. جنگ صفّین خیلی طول کشید، یک سال و نیم طول کشید. هر فریب و حقّه‌ای که می‌توانست به کار ببرد و یاران علی را پخش کند و از او دور کند فایده‌ای نداشت امّا یک فریب معاویه مؤثّر بود؛ قرآن بالای نیزه کردن‌ها، این حقّه مؤثّر بود. لذا وقتی لشکریان امیر المؤمنین که جلوتر از همه‌ی آن‌ها مالک اشتر بود که تا نزدیک خیمه‌ی معاویه رسیدند یک مرتبه طبق همان فریبی که معاویه از قبل به آن‌ها گفته بود قرآن‌ها را بالای نیزه کردند؛ یعنی ما زیر قرآن هستیم، ما تحت حمایت قرآن هستیم، ما اهل قرآن هستیم. یک عدّه از یاران احمق و نادان امیر المؤمنین (علیه السّلام) که بعدها جزء خوارج شدند گفتند: یا علی، ما تا این‌جا با تو بودیم امّا از این‌جا به بعد با تو نیستیم، تو داری با قرآن می‌جنگی. این‌ها اهل قرآن هستند. امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: اهل قرآن یعنی چه؟! قرآن آن چیزی است که من می‌گویم. قرآن برای آن‌ها بهانه است تا جان خود را حفظ کنند و الّا هیچ اعتقادی به قرآن ندارند، آن‌ها را از بین ببرید. گفتند: یا علی، داری کفر می‌گویی، این‌ها کفر است!

خوارج داشتند به ظاهر ادای تقدّس‌ در می‌آوردند، به ظاهر داشتند از قرآن دفاع می‌کردند امّا آیا واقعاً آن‌جا جای دفاع از قرآن بود؟ جای مقدّس‌نمایی آن‌جا بود؟ این تعلّقات به ظاهر مقدّس آن‌جا جا داشت؟ در کنار ولی خدا تو مقدّس‌تر از تو شدی؟ او خود نفس و حقیقت و باطن قرآن است، تو از علی مقدّس‌تر شد؟ بله، آن کسی که نفهمد باید چه کار کند همین‌طور است. آن‌ها در مقابل علی ایستادند، خوارج بعدها جزء دشمنان امیر المؤمنین شدند.

در کنار ولی خدا تعلّقات به ظاهر مقدّس را هم باید کنار بگذارید چون آن تعلّقات به ظاهر مقدّس، مقدّس نیست تصوّر می‌کنید مقدّس است. صراط این است، ائمّه‌ی معصومین (علیهم السّلام) در صراط مستقیم نیستند، امامان معصوم ما در صراط مستقیم نیستند خود صراط مستقیم هستند؛ یعنی هر کاری که او می‌کند حق است، همان دین است، دین را از او به دست بیاور.