مسلماً این امر مسئله ای نیست که بتوانید به صراحت با خواهرتان در میان بگذارید. ولی بدیهی است که در قدم اول باید به ایشان گوشزد کنید که مراقب برخوردهای خود باشند. البتّه این تذکر باید کاملاً با لطافت و غیرمستقیم باشد. از آن‌جا که این دو نفر با یکدیگر نسبت دوجانبه دارند منع کلی از برخورد آن دو، منطقی و عاقلانه به نظر نمی‌ رسد امّا رعایت حدود و موازین شرعی و به ویژه حجاب اسلامی و مراقبت از گفتار و رفتار توسط خواهر شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

از خواهر دیگر خود که همسر این مرد است بخواهید شوهر خود را در جریان گناه بزرگی که دامن گیر اوست قرار دهد. چرا که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«اگر مردی به نیت زن بیگانه ای با همسر خود روابط برقرار نماید، این رابطه شبیه زناست»[۱]

 

شاید این آقا میزان قبح این عمل و گناه بودن این کار را نمی‌‌داند و اگر مطلع شود ترک نماید. همچنین توجه به این مسئله که چه چیز خواهر شما برای شوهر خواهر دیگر شما جالب توجّه است، مهم می‌‌باشد. شاید خواهر شما بتواند با فراهم کردن همان صفت یا ویژگی، عامل توجه همسر خود به خواهر دیگر را از بین ببرد.

در هر حال بهتر این است در روابط خانوادگی، حریم ها رعایت شود و هر کدام با برادر شوهر مانند نامحرم رفتار کنند و از سوی دیگر شرایط رضایت مندی شوهر را به طور کامل فراهم کند. برای رهایی از دام شیطان، دعا و صدقه بسیار مفید است.

 

 

پی نوشت


[۱] – مستدرک الوسائل، ج۱۴، صص ۲۲۸ و ۲۲۹٫