- ثقلین - http://thaqalain.ir -

فلسفه طبل زدن
پرسش و پاسخ پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام

با سلام. هیچ روایتی درباره طبل زدن در ایام محرم وجود ندارد.
برای رسیدن به علت شیوع این مسئله در مراسم عزاداری باید به مطالب زیر توجه نمود:


عزاداری در عصر آل‌بویه
یکی از مهم‌ترین مراحل عزاداری امام حسین ـ ع ـ ، دوره قدرت یافتن سلسله آل‌بویه در قرن چهارم هجری می‌باشد؛ که اوج گسترش تشیّع است. در این قرن حکومت‌های شیعی چون: زیدیان یمن، حمدانیان در شمال عراق، فاطمیان در مصر و آل‌بویه در عراق به روی کار آمدند. عزاداری امام حسین ـ ع ـ برای نخستین بار در این قرن، در قلمروی حکومت آل‌بویه و تحت حمایت آنان به صورت علنی و عمومی در کوچه و بازار برگزار شد. با توجه به نظامی بودن آل بویه آنان برای خبر کردن مردم و جمع کردن آنان از طبل که وسیله شایع میان لشکرها برای جمع نمودن سربازان بود، استفاده کردند.مورّخان اسلامی به خصوص مورّخانی که وقایع را به ترتیب سنواتی نوشته‌اند، از جمله: ابن‌جوزی،[۱] ابن‌کثیر،[۲] ابن‌اثیر،[۳] یافعی[۴] و ذهبی[۵] در ضمن وقایع سال ۳۵۲ ق و سال‌های بعد از آن، چگونگی عزاداری شیعه را در روز عاشورا نوشته‌اند.

 


دسته‌های سینه‌زنی شکل جدید عزاداری بود که در عصر آل‌بویه به مراسم سوگواری امام حسین ـ ع ـ افزوده شد. معزّ‌الدوله در سال ۳۵۲ ق دستور داد، روز عاشورا تعطیل شود. آن روز شیعیان به صورت دسته جمعی با حالت غم و اندوه به سر و روی خویش کاه و خاکستر می‌پاشیدند و به سر و سینه می‌زدند و اشعاری در عزای امام حسین می‌خواندند و خیابانهای شهرها را می‌گشتند. همچنین در این روز مردم از تهیه غذا برای خویش خودداری می‌کردند. از این رو نیکوکاران، احسان و اطعام می‌دادند. تنها آلتی که از آن در این نوع دسته‌ها نام برده شده طبل است.

 

 

منبع:پرسمان


[۱] ـ ابن‌جوزی، اَلْمُنْتَظِم فی تاریخ الامم، ج۱۴، ص۱۵۰.
[۲]
ـ ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۱، ص۲۷۶.
[۳]
ـ ابن‌اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۵، ص۳۳۱.
[۴]
ـ یافعی، مِرآهُالجِنَان، ج۲، ص۳۴۷.
[۵]
ـ ذهبی، تاریخ‌الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۲۷ (حوادث و وفیات ۳۸۰ـ ۳۵۱)، ص۱۱.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d8%b7%d8%a8%d9%84-%d8%b2%d8%af%d9%86/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.