- ثقلین - http://thaqalain.ir -

فقها بر اساس موازین خود معذورند
گزیده‌هایی از بیانات حضرت آبت الله العظمی بهجت (ره)

در عراق یکى از علما، خمر را نجس نمى  دانست، آقایى دیگر وقتى نظر ایشان را فهمید، نسبت به او در مجلسى تند شد و سخن ناسزایى هم درباره  ى او گفت. ولى بعد متوجه شد که در میان اقوال علما، قول به عدم نجاست وجود دارد، لذا به کربلا رفت و در جلوى در خانه  ى آن آقا ایستاد، و از مرکب خود پایین نیامد و به او گفت: در مجلسى فتواى شما را نقل کردند، و من به صاحب آن فتوى بد گفتم. البتّه غرض شخصى به شما نداشتم، بلکه براى حفظ عقاید مردم بد گفتم، و الآن نزد شما آمده  ام تا از شما حلالیّت بطلبم، اگر اجازه بدهید پیاده شوم، به حرم بروم وگرنه پیاده نمى شوم.

چنین قضیّه اى درباره ى شیخ بهایى ـ رحمه اللّه ـ نسبت به فتواى مرحوم مقدّس اردبیلى ـ رحمه اللّه ـ پیش آمده است. آن مرحوم در نجاست خمر توقف دارد یا فتوى به طهارت آن مى  دهد. و شیخ بهایى ـ رحمه اللّه ـ کلام تندى نسبت به مقدس اردبیلى ـ رحمه اللّه ـ مى گوید.البته مى گویند: اشتباهِ شخص بزرگ هم بزرگ است. انسان تا مى تواند نباید نسبت به فقهایى که فتواى شاذّ و خلاف مشهور دارند، متعرّض شود؛ زیرا آنها براساس موازین خود در آن فتوى معذورند، و در عین حال معصوم هم نیستند، لذا ممکن است از بعضى قراین یا ادلّه غفلت نمایند؛ وگرنه زحمات استاد و حقّ استادى فراموش مى  شود، چنان که براى خیلى از افراد چنین اتفاق مى افتد.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%81%d9%82%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%8a%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d9%85%d8%b9%d8%b0%d9%88%d8%b1%d9%86%d8%af/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.