- ثقلین - http://thaqalain.ir -

فریادرسی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف
پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون مهدویت پیش از ظهور

ابتدا خوب است بدانیم اصل این جملات برای شیخ مفید نوشته شده است. در ابتدای نامه حضرت می‌خوانیم:

«نامه‌ای به برادر با ایمان و دوست رشید، ابوعبدالله محمد بن نعمان شیخ مفید- که خداوند عزّت وی را از محل ودیعه نهادن عهدی که بر بندگان گرفته شده است مستدام بدارد. امّا بعد سلام بر تو ای دوستی که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته‌ای، ما در مورد (نعمت وجود) تو، خداوند را سپاس گزاریم…».

آن‌گاه خطاب به شیعیان مؤمن می‌فرماید: «علم ما به اخبار شما احاطه دارد و هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست…»، تا می‌رسد به جمله مورد پرسش که می‌نویسد:

«إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء»؛ «از یاری رساندن به شما کوتاهی نکرده فراموشتان نمی‌کنیم، و اگر چنین نبود ناگواری‌ها بر شما نازل و دشمنان شما را نابود می‌ساختند…»[۱].

اگر دقت شود ذیل حدیث می‌گوید: بلایی که باعث نابودی شیعیان می‌شود با لطف و عنایت آن حضرت برطرف می‌شود؛ نه این‌که در دنیا سختی و گرفتاری‌هایی چون جنگ و زندان، سیل و زلزله و… دامن‌‌گیر هیچ یک از افراد نمی‌شود. چرا که این سنّت الهی است و بلاها باعث تربیت و تقویت و رشد انسان می‌شود.

گفتنی است؛ زمانی شیعه در اقلیّت بود، امّا با عنایات حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) هر روز قدرت و توان آن بیشتر می‌شود؛ با این‌که تمام قدرت‌ها به نوعی تلاش می‌کنند شیعه را نابود سازند، مهمترین شرط این عنایت و تداوم آن، دین‌داری است که باید بکوشیم تا به دامن گناه و فساد سقوط نکنیم..

پس معنای حدیث این نیست که گرفتاری‌های شخصی و امتحانات پیش رو نداریم. علاوه بر این شیوه و سیره عملی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) (مانند سایر ائمه اطهار (علیهّم السّلام) است؛ یعنی، همان‌طور که در زمان آن بزرگواران این‌طور نبود که مردم ستمدیده، فقیر و یا مریض فوراً نزد ائمّه (علیهِم السّلام) بیایند و حل مشکل را از آنان  بخواهند؛ بلکه اگر می‌آمدند ائمّه آنان را به تلاش و یا صبر در مقابل سختی‌ها تشویق می‌کردند. با این حال آن بزرگواران و به خصوص امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشّریف) در موراد فراوانی به نیازمندان کمک کرده و از آن‌ها دستگیری نموده‌اند و یا نسبت به افراد مشتاق و شایسته، نظر لطف خود را بروز داده‌اند و… .

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی مهدویت پیش از ظهور؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: رحیم کارگر


 

[۱]. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۰۳، ج ۵۳، ص ۱۷۵، ح ۷؛ احتجاج طبرسی، ص ۴۹۷٫


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d8%ac%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%ac%d9%87/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.