در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید :
الف. طالع بینی، کف بینی، رمالی، اگر چه ممکن است از علوم غریبه باشد و برخی از اشخاص این علم را داشته باشند ولی چند مطلب در این زمینه قابل اشاره است:
اولا: بسیاری از کسانی که ادعای این علوم را می کنند افراد شارلاتان و حقه باز و کذاب هستند، که صرفا ادعایی را مطرح می نمایند. به هر حال مطلبی مطرح می شود که چه بسا در ناخودآگاه ذهن طرف مقابل هم نفوذ کند و اگر زمینه ای فراهم شود ، همین ادعا ذهن شخص را جهت دهی می کند. اگر کسی هم مکرر به فال گیری و کف بینی و امثال اینها مراجعه کرده باشد بالاخره احتمال مهیا شدن زمینه های برخی از این ادعا های موهوم بیشتر خواهد بود.


ثانیا؛ به فرض که رمال و طالع بین واقعا علمی از علوم غریبه هم داشته باشد، به فتوای مراجع معظم تقلید چنین عملی حرام است.[۱] و نمی تواند مبنای مشروع و معقولی برای تصمیم سازی در امور مهم زندگی مثل اشتغال و ازدواج باشد.


ثالثا، روش صحیح تصمیم سازی برای هم امری از نظر شرع و عقل مشخص شده است. خصوصا در امر اشتغال وازدواج ضمن آنکه به دوری از روش های غیر شرعی مثل رمالی و طالع بینی و … تاکید شده است، روش های عقلایی آن هم که همان مشورت و تحقیق و نهایتا طلب خیر و توکل به خداوند متعال است تصریح گردیده است.


رابعا؛باید گفت هر آن چیزی که انسان را از مسیر صحیح،سالم و طبیعی به دور کند، در اسلام با آن مبارزه شده است و علوم غربیه از آن دست علومی است که بشر را در وادی غیر عقلانی وارد می‏کند.

 

ب. استخاره بعد از تحقیق و مشورت و به منظور برون رفت از شک و تردید مبنای عقلی و منطقی و شرعی دارد و در برخی روایات بر ان صحه گذاشته شده است و با طالع بینی و فال و این گونه اموری که پایه و اساس عقلی و علمی و منطقی و شرعی ندارد متفاوت است .

 

منبع:پرسمان


پی نوشت ها:
[۱]آیت الله ناصر مکارم شیرازی، استفتائات، ج ۱، ص ۱۵۶، سؤال ۵۶۳ و ۵۶۴؛ آیت الله فاضل لنکرانی، استفتائات، ج ۱، س ۲۲۰۲٫
[۲]روم : ۲۱ وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْه