- ثقلین - http://thaqalain.ir -

عیدغدیر یا عید سادات
پرسش و پاسخ پیرامون امیرالمؤمنین علیه السلام

پیش از پاسخ به سوال شما توجه به یک مطلب ضروری است و آن اینکه احترام و اکرام سادات از بنی هاشم مطابق آیات و روایات معتبر اسلامی بر هر مسلمانی واجب می باشد.
با بررسی آیات قرآن تمامی پیامبران که در زمینه اجر و مزد رسالت و زحمات در این راه را سخن گفته اند این تعبیر را دارند که ما از هیچ کس اجر و مزدی نمی طلبیم بلکه اجر ما تنها بر خداوند بزرگ است, (سوره ی شعراء, آیات : ۱۰۹, ۱۲۷, ۱۴۵, ۱۶۴ و ۱۸۰ – سوره هود آیات ۲۹ و ۵۱ و … ), ولی درباره ی پیامبر اکرم در قرآن آمده است : بگو از شما اجری نمی طلبیم مگر رعایت و محبت کردن شما نسبت به خویشان و اقربایم را. (سوره سبا, آیه ۴۷). که پیامبر اکرم بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستی و احترام و محبت به خویشان و ذریه اش قرار داده است و از آنجایی که برای پیامبر (ص) تنها از فرزندش فاطمه زهرا سلام الله علیها نسلی مانده است و سادات تنها از وی باقی مانده و تنها خویشان و اقربای پیامبر آنان می باشند لذا باید آنان مورد احترام قرار دهیم.

 


با توجه به این مطلب حال به جواب سوال شما پی خواهیم برد و آن اینکه روز عید غدیر خم روز منصوب شدن حضرت امیرالمومنین به جانشینی سرور عالمیان حضرت محمد مصطفی(ص)می باشد.خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع)به عنوان خلیفه پیامبر خاتم دین خود را کامل کرد.و از آنجا که امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات میباشندو تمام سادات فرزندان امام علی (ع)به حساب می آیند،نصب امام علی(ع)را به عنوان خلیفه،به سادات تبریک می گویند و این عید را عید سادات می نامندبه عبارت دیگر سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است. بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمان به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی علیه السلام است، به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است. آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند.

 

 

منبع:پرسمان


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b9%d9%8a%d8%af%d8%ba%d8%af%d9%8a%d8%b1-%db%8c%d8%a7-%d8%b9%d9%8a%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%aa/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.