- ثقلین - http://thaqalain.ir -
موجود حقیقی واقعی، فقط ذات حقّ جلَّ جلاله در عالم ذات است؛ و این سایر عوالم، از شئون و تجلّیات او هستند.
مثلاً تجلّی نمود به ظهور و تجلّی اوّلی، و در نتیجه عالم عقلی ]جبروت[ ایجاد شد. سپس دوباره تجلّی نمود و عالم نفسی ]ملکوت[ ظاهر و موجود شد و همینطور تا اینکه عالم حسّی ]جهان مادّه[ ایجاد گشت.
پس در خارج، یک موجود حقیقی حقّ ثابت است با شئون و تجلّیاتش.
و هر شأنی از شئون او عبارتست از عوالم، که در مرحلهی خودش کامل است. و هر عالمی دارای صفات و آثار خاصّ خودش میباشد تا برسد به پستترین و کثیفترن و تنگترین آنها که همین عالم محسوس است.
منبع: کتاب به سوی دوست، ص ۲۰
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%8c-%d8%aa%d8%ac%d9%84%d9%91%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d8%af%d8%a7-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.