- ثقلین - http://thaqalain.ir -

علت پیروزی عبیدالله با پنجاه نفر بر دهها هزار نفر در کوفه
کلیپ صوتی از دکتر محمد حسین رجبی دوانی

سؤال: علت پیروزی عبیدالله با پنجاه نفر بر دهها هزار نفر در کوفه؟

 

پاسخ: اولین کسانی که به مسلم خیانت کردند همان عثمانی مسلک ها بودند. همان هایی که آخرین نامه را نوشته بودند. وقتی دیدند که عبیدالله آمده و کار اینهاست که پیش می رود، فوری از مسلم برگشتند و به طرف عبیدالله رفتند. البته اگر کمک خائنین اشراف کوفه نبود، عبیدالله به هیچ وجه موفق نمی‌شد. عبیدالله ۲۰ نفر از اشراف کوفه را همراه خود داشت به همراه ۳۰ نفر از کارکنان دارالإماره که از زمان نعمان بن بشیر مانده بودند. با همین ۵۰نفر از پس چند ده هزار نفر در کوفه برآمد که این واقعاً شگفت انگیز است. خود عبیدالله هم باور نمی‌کرد که بتواند موفق باشد چون وقتی مسلم قیام کرد، شهر را گرفت، مسجد جامع را هم گرفت و فقط دارالإماره مانده بود. حتی داریم که آنقدر پیروزی قطعی بود که مردم کوفه یقین داشتند کار عبیدالله تمام است. عبیدالله از بالکن دارالإماره نگاه می‌کرد و به خودش میلرزید و این انقلابیونی که دارالإماره را محاصره کرده بودند، فحش و ناسزا به خودش، مادرش و پدرش می‌دادند و یقین داشتند که دیگر کار تمام است.

 

اما این اشراف خائن بودند که ورق را برگرداندند. عبیدالله چون وحشت داشت چند نفر از این اشراف خائن را نزد خودش نگه داشت. ولی چند نفر را از راه مخفی دارالإماره فرستاد بیرون. لذا چند تا از آن اشراف آمدند مردم را مرعوب کردند و به دروغ گفتند لشکر یزید در حال آمدن است و شما شکست خواهید خورد. مسلم را رها کنید و بر بیعتتان بر یزید پایدار باشید. به قدری این موضوع مؤثر واقع شد که داریم زن‌ها می‌آمدند دست بچه و شوهرانشان را می‌گرفتند و می‌بردند و می‌گفتند که دیگران هستند مسلم را یاری کنند شما نمانید، لذا اینها ریزش کردند.

 

بنابراین با پولی که عبیدالله برای اشراف کوفه خرج کرد که ۴ هزار دینار طلا بود اشراف خیانت کردند. حتی در همان ابتدا ۲۰۰-۲۵۰ هزار درهم نقره پخش کرد و به آن‌ها گفت که بروید و به افراد قبایلتان بگویید که مسلم را رها کنند تا نزد یزید تقرب پیدا کنند و از بیت المال عطایاشان افزایش یابد ولی اگر در کنار مسلم باشند، قطعاً سرکوب می‌شوند و آن وقت به صغیر و کبیر رحم نخواهیم کرد. لذا این چنین شد که متأسفانه به این صورت عمل کردند و مسلم را تنها گذاشتند.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%be%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%b9%d8%a8%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b1-%d8%a8%d8%b1-%d8%af%d9%87%d9%87/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.