هم خدا واحد است و هم میشود شیطان را در مقابل خداوند و دشمن خداوند محسوب کنیم. این دو با هم قابل جمع اند

سوال شما سه بخش است:
الف) دقت کنید که هم خدا واحد است و هم میشود شیطان را در مقابل خداوند و دشمن خداوند محسوب کنیم. این دو با هم قابل جمع اند. دو قطبی بودن عالم در صورتی نامعقول و غیرتوحیدی است که سر از استقلال هر قطب درآورد. اما اگر قطب های منفی به صورت تکوینی (نه تشریعا) و به اذن الهی به اعمال منفی دست بزنند همچنان عالم توحید محور تصور شده و ایرادی ندارد.
ب) اشتباه دیگر در عرفان حلقه این است که شیطان را در مقابل جبرائیل قرار میدهند در حالی که شیطان در مقابل جبرائیل نیست بلکه در مقابل انسان و دشمن انسان است(و با نگاهی دیگر دشمن خداست). به عبارت دیگر در عرفان حلقه تلاش میکنند که شیطان به عنوان دشمن انسان معرفی نشود تا بتوانند بد بینی نسبت به شیطان را از بین ببرند در حالی که قران به کرات و حدود ده بار تاکید کرده که شیطان دشمن شماست و او را دشمن بدارید.
ج) الهاماتی که در عرفان حلقه ادعا میشود که از جانب شبکه مثبت است اولا از منظر شرعی معتبر نیست و حجیت ندارد و دوم اینکه جنیان و شیاطین دستشان برای اینگونه الهامات منفی باز است چنان که قران فرموده که «لَیُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِیائِهِمْ» (انعام/۱۲۱) شیاطین به دوستانشان وحی میکنند. بعلاوه از همه مهمتر اگر هم فرض کنیم که شرعا محتوا و مضمونش درست و صحیح است به آنها نیازی نیست. چرا که راه عمل راه شریعت و دین الهی است که تکلیف عمل انسانها را معین کرده است.