ابن شهر آشوب در مناقب، آورده است:

هنگامی که پیامبر اکرم (ص) بیمار گردید ـ به آن بیماری که در آن از دنیا رفت و آن، روز شنبه یا یکشنبه از ماه صفر بود ـ دست علی (ع) را گرفت و در حالی که عدّه‌ای از اصحاب نیز همراه حضرت بودند، به سوی بقیع رفت. سپس در زیارت مردگان فرمود:

سلام بر شما ای اهل قبور! حتماً مرگ، شما را از آنچه مردم در آن، روزگار می‌گذرانند، آگاه کرده است. فتنه‌ها و گرفتاری‌ها، مانند پاره‌های شب تاریک بر آنان، روی می‌آورد که آخر آن، مانند اوّل آن است (یعنی تکرار می‌شود). جبرئیل امین هر سال،‌یکبار قرآن را بر من عرضه می‌کرد، امّا امسال دو مرتبه آن را بر من عرضه نموده است و این را، جز فرا رسیدن اجل و مرگم نمی‌بینم.

فی الإخبار بشهادته (ص) عرض القرآن فی سنه مرّتان

قال ابن شهر آشوب:

وَ لَمَّا مَرَضِ النَّبِیُّ مَرَضِهِ الَّذِی تُوفّی وَ ذَلِکَ یَوْمَ السَّبْتِ أَوْ یَوْمَ الْأَحَدِ لِلَیَالٍ بَقِینَ مِنْ صَفَرٍ أَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ (ع) وَ تَبِعَهُ جَمَاعَهٌ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ تَوَجَّهَ إِلَى الْبَقِیعِ ثُمَّ قَالَ: السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْقُبُورِ لِیَهْنِئْکُمْ مَا أَصْبَحْتُمْ فِیهِ مِمَّا فِیهِ النَّاسُ أَقْبَلَتِ الْفِتَنُ‏ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ یَتْبَعُ آخِرُهَا أَوَّلَهَا، إِنَّ جَبْرَئِیلَ کَانَ یَعْرِضُ عَلَیَّ الْقُرْآنَ کُلَّ سَنَهٍ مَرَّهً وَ قَدْ عَرَضَهُ عَلَیَّ الْعَامَ مَرَّتَیْنِ وَ لَا أَرَاهُ إِلَّا لِحُضُورِ أَجَلِی.[۱]

 


[۱] . المناقب ۱: ۲۳۴٫