یکی از بدعتهایی که عثمان در طول خلافتش انجام داد و بدین وسیله با کتاب خدا و روایات پیامبر و حتی سیره خلفای قبل خود مخالفت کرد همین قضیه چهار رکعتی خواندن نماز در سفر است.
توضیح بیشتر:
آیه ۱۰۱ از سوره نساء ، دلالت دارد که در زمان خوف مسافر، باید نماز چهار رکعتى را دو رکعت بخواند. روایات فراوانی نیز به صورت متواتر در کتب شیعه و سنی نقل شده اند که همگی بیان می کنند مطلقاً باید چهار رکعتیها را در مسافرت ، دو رکعت خواند. اجماع امت اسلام نیز چنین است و جز عثمان و عایشه که به تواتر رسیده است که نماز چهار رکعتى را در سفر تمام مى خواندند! مخالفى پیدا نشده است.( صحیح البخاری ج ۲ / ۱۵۴، صحیح مسلم ج ۲ / ۲۶۰ وفى طبع العامره ج ۲ / ۱۴۶، مسند أحمد ج ۲ / ۱۴۸ ط ۱، سنن البیهقى ج ۳ / ۱۲۶، الموطأ ج ۱ / ۲۸۲ سنن النسائی ج ۳ / ۱۲۰٫ الغدیر ج ۸ / ۹۸ (
این نخستین موضوعى بود که مردم به عثمان اعتراض کردند، و مورخان آن را از حوادث سال ۲۹ هجرى شمرده اند. (کامل ابن الاثیر ج ۳ / ۴۹ و تاریخ الطبری ج ۳ / ۳۲۲ , الغدیر ج ۸ / ۱۰۱، الکامل فی التاریخ ج ۳ / ۵۱٫) و روایات بسیارى هم بر آن دلالت دارد.
از جمله بخارى و مسلم در صحیح خود از عبداللّه عمر روایت مى کنند که پیغمبر – صلّى اللّه علیه وآله – در منى دو رکعت خواند. ابوبکر و عمر هم دو رکعت خواندند، عثمان نیز در اوایل خلافتش ، دو رکعت مى خواند، ولى بعدها چهار رکعت خواند و دستور داد که همگان نیز چهار رکعت بخوانند!… (صحیح البخاری ج ۲ / ۱۵۴، مسند أحمد ج ۲ / ۱۴۸، صحیح مسلم ج ۱ / ۲۶۰ وفى طبع العامره ج ۲ / ۱۴۶، سنن البیهقى ج ۳ / ۱۲۶، الغدیر ج ۸ / ۹۸٫)
نیز بخارى ومسلم از عبدالرحمن بن یزید روایت مى کنند که گفت :عثمان بن عفّان در منى با ما نماز را چهار رکعت خواند. وقتى موضوع را به عبداللّه مسعود خبر دادند گفت : انّا للّه و انّا الیه راجعون! سپس گفت : من با پیغمبر – صلّى اللّه علیه وآله – در منى دو رکعت خواندم و با ابوبکر نیز دو رکعت خواندم و با عمر هم در منى دو رکعت خواندم . کاش ! از این چهار رکعت هم حظّى مى بردم !( صحیح البخاری ج ۲ / ۱۵۴، الغدیر ج ۸ / ۹۹، مسند أحمد ج ۱، صحیح مسلم ج ۱ / ۲۶۱ وفى طبع العامره ج ۲ / ۱۴۶٫)
جالب اینجاست که وقتی از آنان سوال می شود به چه دلیلی عثمان و عایشه نماز شکسته را تمام می خواندند گفته می شود که آنان اجتهاد کرده اند!!. (صحیح مسلم: ج ۲، ص ۱۴۳٫) باید به این افراد گفت آیا با اجتهاد می شود نص کتاب خدا و روایات پیامبر را زیر پا گذاشت؟

 

 

 

منبع:پرسمان