در جواب عرض می کنیم که اهل سنت و برخی از وهابیون صلوات می فرستند اما صلوات فرستادن آنها ناقص بوده و لذا هیچ فایده ای به حال آنها ندارد چرا که آنها در صلوات خود فقط می گویند: اللهم صل علی محمد. اما به جهت دشمنی و عداوتی که با اهل بیت دارند آخر آن راکه (وآل محمد) است را حذف می کنند.
توضیح مطلب:
برای روشن شدن جواب ابتدا باید معنی صلوات روشن شود:صلوات که به معنای درود و رحمت است به لحاظ نسبت فرق میکند یعنی اینکه هرگاه به خداوند نسبت داده شود به معنای فرستادن رحمت است و هرگاه به فرشتگان و مؤمنان نسبت داده شود به معنای طلب رحمت از خداوند است .
بعد از بیان معنای صلوات باید دید که صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و آله سلم ) در قرآن و روایات چه جایگاهی دارد:


۱ – خداوند در قرآن میفرماید: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما( احزاب /۵۶)

یعنی اینکه مقام پیامبر (صلی الله علیه و آله )آنقدر والا است که آفریدگارعام هستی و تمام فرشتگان که تدبیر این جهان به فرمان حق بر عهده آنان گذاشته شده است بر او درود میفرستند و شما نیز به این پیام جهان هستی هماهنگ شوید ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و سلام بگویید و در برابر فرمان او تسلیم باشید .

 


۲ – اما از نظر روایات:

روایات زیادی درباره اهمیت صلوات فرستاندن و کیفیت و چگونگی آن و فضیلت و ثواب آن هم از طریق شیعه و هم از طریق اهل سنت وارد شده است .
اما درباره اهمیت و فضیلت صلوات فرستاندن:
صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) موجب مغفرت و بخشش گناهان میگردد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) در حالی که مسرور بود فرمود جبرائیل به نزدم آمد و فرمود: ای محمد هر کس بر تو یکبار درود فرستد خداوندبرای او ۱۰ حسنه مینویسد و ۱۰ سیئه وگناه او را از بین میبرد و ۱۰درجه به درجات او می افزاید (کنز العمال ج ۱ ص ۴۳۶)
در جایی دیگر از رسول خدا روایت شده که فرمودند: هرکس که بر من یکبار درود فرستد خداوند ۱۰ بار بر او درود میفرستد.( صحیح مسلم کتاب صلاه باب صلاه علی النبی ج ۱ ص ۳۰۶)
عن الحسین بن علی (علیه السلام ) عن النبی انه قال : البخیل من ذکرت عنده فلم یصل علی – بخلیل کسی است که اسم من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد ( مسند احمد ج ۱ ص۲۰۱- سنن ترمزی کتاب دعا باب قول رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) [رغم انف الرجل] )
اما آنچه که اهل سنت و وهابیت در صلوات رعایت نمی کنند درمورد کیفیت صلوات فرستادن است :


با نگاهی به فرمایشان پیامبر (ص)متوجه می شویم که متاسفانه اهل سنت و وهابیت حتی به احادیث پیامبر(ص) هم توجهی نداشته و آنگونه که خود می پسندند صلوات می فرستند:
در روایتی نقل شده: آنگاه که آیه إن الله و ملائکته … نازل شد، مسلمانان پرسیدند چگونه بر شما درود بفرستیم؟ پیامبر فرمودند : لا تصلوا علی صلواه البترا، فقالوا و ما الصلاه البترا؟ قال تقولون: اللهم صل علی محمد.
یعنی بر من صلوات ناقص نفرستید ،گفتند صلوات ناقص چیست ؟ فرمودند: اینک بگویید اللهم صل علی محمد و ساکت شوید بلکه باید بگویید اللهم صل علی محمد و آله محمد یعنی کلمه آل را اضافه کنید.
مفسرین اهل سنت در ذیل آیه إن الله و ملائکته … روایات زیادی نقل کرده اند که هنگام درود فرستادن بر پیامبر باید بر آل آن حضرت نیز درود فرستاده شود و در منابع فریقین (شیعه و سنی ) است که دعا به آسمان بالا نمیرود مگر زمانی که بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود( صحیح بخاری ج ۶ ص۲۳ باب قوله تعالی إن الله و ملائکته…)-( صحیح مسلم ج ۲ ص۱۶)-( حلیه الاولیاء ابو نعیم اصفهانی ج ۲ ص ۲۷۱)-( سنن کبری بیهقی ج۲ ص ۳۷۸)-( مطابع الشعب ج ۶ ص ۱۵۱) و منابع زیاد دیگر… اما متاسفانه خود این مطلب را رعایت نکرده و به همان صورت ناقص صلوات را ادا می کنند.
در سبب این امر باید گفت: دشمنان آل رسول که از روز اول در سقیفه بنی ساعده اجتماع نمودند کینه خود را در برابر خط امامت در حذف کلمه آل محمد هنگام صلوات ابراز میکردند و در این رابطه نامه هایی که از این خط برجا مانده گویای همین مسأله میباشد ، ابن ابی الحدید اندیشمند معروف اهل سنت در کتاب شرح نهج البلاغه نامه های مختلفی از این دو جناح ( ۱ – پیروان خط سقیفه بنی ساعده ۲ – پیروان خط امامت و ولایت ) را متذکر گشته است ، در نامه های خط سقیفه هنگام صلوات بر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) کلمه ی آل به چشم نمیخورد ولی در نامه های گروه دوم یعنی پیروان اهل بیت هنگام صلوات بر حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله) کلمه آل دیده میشود.( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۵ ص ۱۳و ۹۵)


زمخشری مفسر بزرگ اهل سنت در ذیل آیه هو الذی یصلی علیکم و ملائکته …(احزاب /۴۳) مینویسد : طبق این آیه صلوات بر همه افراد مسلمین روا است ولی چون شیعیان پای امامان ( آل محمد) خودشان را در صلوات به میان کشیده اند ما آنرا منع کرده ایم!!!
ملاحظه کردید که حذف کلمه آل در صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم )در نزد اهل سنت و وهابیت جنبه سیاسی دارد تا آنجا که حتی فرمایشات پیامبر را فدای خواسته های نفسانی خود می کنند.
حتی افرادی چون ابن تیمیه که در این زمان وهابیان جلوه ی مکتب فکری او هستند در تحقیق پیرامون حقوق اهل بیت ذکر آل را در صلوات لازم میداند اما در عمل وهابیان به آن عمل نمیکنند .
با این وجود حتی برخی از اهل سنت و وهابیون افراطی آنان صلوات بر غیر پیامبر را جایز ندانسته اند و آنرا جسارت به مقام نبوت به حساب می آورند بر اساس همین فکر و نگرش هنگامی که شهید معروف علامه قاضی نورالله شوشتری صاحب کتاب ارزنده احقاق الحق در موقع ذکر نام امام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) کلمه علیه الصلاه و السلام را به زبان آورد بر ضد او بسیج شدند ،و به اصطلاح بجهت دفاع از پیامبر برخواستند و فتوای مباح بودن خون او را صادر کردند.)سوالات ما،دکتر حسین تهرانی ص۸۶۵ الی ۸۷۲؛ تفسیر نمونه ج ۱۷ در رابطه با آیه ۵۶ سوره احزاب)
نتیجه: صلوات هم در مذهب شیعه و هم در مذهب اهل سنت وارد شده است .اما در کیفیت و چگونگی آن اختلاف نظر وجود دارد یعنی اینکه شیعه صلوات را بصورت کامل میفرستند ولی اهل سنت موقع صلوات فرستادن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) کلمه آل را حذف میکنند و نمیگویند ، اگرچند در روایات و منابع آنها بر گفتن و اضافه کردن آل تاکید شده است.
اما اینکه وهابیت چقدر چهارده معصوم (علیهم السلام ) را قبول دارند باید گفت ، آنان دشمن خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند و تمام تلاششان این است که از مقام پیامبر و اهل بیت ایشان کاسته شود و آنان را در نظر مردم عادی جلوه دهند، لذا می بینیم که زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام )و توسل به مقام آنها را شرک میدانند وهر کس که به این عقائد معتقد باشد را کافر میدانند و …
اما در مورد اهل سنت و اعتقادشان به اهل بیت باید عرض کنیم که هرچند که گروهی از اهل سنت به جهت عداوتی که با امیرالمومنین و اهل بیت دارند اعتقاد چندانی به ائمه ندارند اما بر عکس برخی دیگر از آنان به ائمه اطهار احترام گذاشته و آنان را به عنوان نسل پیامبر و عالمی از علمای اسلام قبول دارند( نه به عنوان امام و خلیفه الله)

 

 

منبع:پرسمان