- ثقلین - http://thaqalain.ir -
بعد از اینکه جنگ احد تمام شد، صفیه دختر عبدالمطلب به پیش آمد تا نعش برادر خود را ببیند. علی علیهالسلام او را دید و فرمود:« ای عمه جان برگرد. در پیش چشم مردم نمایان شدی.»
سپس او حال رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را از علی علیهالسلام پرسید و ایشان نیز بدو فرمودند:« شکر خدا حال پیامبر صلیاللهعلیهوآله خوب است.»
صفیه گفت:« مرا به سمت پیامبر صلیاللهعلیهوآله راهنمایی کن تا ایشان را ببینم.»
پس علی علیهالسلام به صورت پنهانی پیامبر صلیاللهعلیهوآله را نشان داد. گویا آنان دائماً در نزدیکی پیامبر صلیاللهعلیهوآله به سر میبردند. و علی علیهالسلام نیز میترسید تا آنان به پیامبر یورش برند. مسلماً اگر آنان میدانستند که علی علیهالسلام از پیامبر صلیاللهعلیهوآله دور شده است…
پس صفیه نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمد و پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز به پسرش زبیر امر کرد که مادرش را از معرکه دور کند تا وی جنازه برادرش را نبیند.
او به زبیر گفت:« پس چرا نمیگزاری جسد برادرم را ببینم؟ من شنیدهام که او را مثله کردهاند. این در راه خدا کم است. من به رضای خدا راضیم.»
پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز که چنین دید به عمهاش صفیه اجازه داد تا وی جنازه حمزه سیدالشهدا را نظاره کند.[۱]
همانطور که مستحضر هستید نکاتی از این روایت حائز اهمیت میباشد.
اما زمانی که ابوسفیان از عمر پرسید:« آیا محمد صلیاللهعلیهوآله زنده است؟»، با اینکه ایشان تأکید کرده بود تا کسی این ماجرا را لو ندهد، او مسئله زنده بودن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را افشا کرد. و حتی جای ایشان را نیز به ابوسفیان لو داد. به طوری که بدو گفت:« او اکنون صدای تو را میشنود.»[۲]
با اینکه کفار عقب نشینی خود را اعلام کرده بودند و علی علیهالسلام نیز میدانست که آنها دیگر جرأت بازگشت را ندارند؛ اما باز هم آنها برای قتل پیامبر صلیاللهعلیهوآله دندان تیز کرده بودند و مترصد یک فرصت بودند. بیشک آنها اگر پیامبر صلیاللهعلیهوآله را تنها میافتند، کرا را یکسره میکردند. این مطلب، اوج وحشت کفار از علی علیهالسلام را نشان میدهد.
[۱]. المغازی ج۱ ص۳۸۹ ؛ شرح نهج البلاغه للمعتزلی ج۱۵ ص۱۶ ؛ ذخائر العقبى ص۱۸۱ ؛ مسکن الفؤاد ص۷۱ ؛ تعزیه المسلم عن أخیه ص۲۵ ؛ السیره النبویه لابن هشام ج۳ ص۶۱۲ ؛ سبل الهدى والرشاد ج۴ ص۲۲۴٫
[۲]. تاریخ الخمیس ج۱ ص۴۴۰ ؛ وفاء الوفاء ج۱ ص۲۹۴ ؛ السیره الحلبیه ج۱ ص۲۴۴ و ۲۴۵ ؛ تاریخ الطبری ج۲ ص۲۰۵ ؛ الکامل ج۲ ص۱۶۰ ؛ الثقات ج۱ ص۲۳۲ ؛ تفسیر القرآن العظیم ج۱ ص۴۱۴ و ۴۱۵٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%b9%d8%b4-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%af%d8%b1/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.