- ثقلین - http://thaqalain.ir -
مکر عبارت است از اینکه انسان علیه کسی کاری انجام دهد بدون اینکه او التفات و توجه داشته باشد . و مکر درباره خداوند متعال آن است که نسبت به بنده گناهکار کاری یا امتحانی پیش آورد که علیه او تمام شود .
یعنی خداوند متعال تمام اشیاء را با مشیت و اراده خود خلق نموده ، و اما الاراده نفسها فلا تحتاج الی اراده . اخری ، و الا لتسلسل . (و اما خود اراده ، نیازی به اراده دیگر ندارد ، و گرنه تسلسل پیش می آید) و مشیت و اراده علت است برای تمام موجودات ، و خداوند اشیاء را با اراده خلق می کند ، و اراده و مشیت از اول تا آخر عمل وجود دارد . و اراده از صفات فعل است و از مقام فعل انتزاع می شود ، نه از صفات ذات ؛ یعنی اجتماع اجزای علت تامه را گرداگرد (معلول ) که با اجتماع آنها فعل محقق می شود ، (اراده ) می گویند و اراده از آنجا انتزاع می شود .
بله ، اراده ، عین مشیت است .
یعنی هر چه مفقود می شود و از بین می رود ، تو از بین می بری و معدومش می کنی ؛ زیرا (فقد) و (عدم ) متعدی هستن (۱۷) هر چه به صورت لازم نیز استعمال می شوند؛ بنابراین جمله (فاقد کل مفقود) یعنی (مفقد کل مفقود) و همچنین (عدم ) به معنای (اعدم ) است .
رحمت عبارت است از رفع احتیاج وجودی هر موجود که غایت وجود اوست ، و خداوند متعال احتیاجات وجودی تمام موجوداتی را که خلق نموده بر آورده می سازد ، و آنها را به احتیاجات وجودی شان هدایت و راهنمایی ، و نیازهای وجودی شان را تاءمین می نماید تا به کمال مطلوب و سعادت خود فائز آیند . بنابراین بیان ، روشن می گردد که همه موجودات غرق در رحمت او می باشند .
اصل وجود نیز رحمت است ، اساسا وجود و لوازم وجود هر موجودی نحوه ای از کمال است که رحمت شامل همه می گردد .
اعطاء الکمال لمستحقه (اعطای کمال به مستحق آن . )
منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخشاد
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b5%d9%81%d8%a7%d8%aa-%d9%81%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.