در این متن می خوانید:
    1. پرسش
    2. تبیین موضوع

پرسش

چرا شیخ محمد بن عبد الوهاب می گوید که انبیا برای توحید ربوبی مبعوث نشده اند؟

 

تبیین موضوع

از مشکلات اصلی که در توحید شیخ محمد بن عبد الوهاب آموختیم؛ اصرار ورزیدن وی در همه آثار و اعمالش، بخصوص در کتاب «کشف الشبهات» بر این است که

همه انبیا به منظور توحید عبادت مبعوث شده اند!

یعنی توحید الوحی به نفع توحید ربوبی است؛ و این یک سخن بسیار خطرناکی است.

به حاشیه راندن توحید ربوبی به نفع توحید الوحی یا به حاشیه راندن توحید الوحی به نفع توحید ربوبی، یک انحراف محسوب می شود!

ما می بینیم که خداوند پیرامون توحید ربوبی سخن گفته است، همان طوری که پیرامون توحید الوحی سخن گفته؛ بنابراین در قرآن کریم عبارت «ربنا» زیاد به کار برده شد حتی بیشتر از کلمه «إلهنا»!

وقتی خدا می فرماید: «ربّنا آتنا فی الدنیا حسنه»؛ این امر نشانگر اهمیت توحید ربوبی است! همچنین در قرآن کریم آمده است: «اتخذوا أحبارهم و رهبانهم أرباباً من دون الله»

 و زمانی که یوسف پیامبر علیه‌ السلام  فرمود: «أأربابٌ متفرقون» بر توحید ربوبی تأکید ورزید!

 

همه انبیا به این موضوع توجه داشتند، پس چرا شیخ محمد بن عبد الوهاب می گوید که انبیا برای توحید ربوبی مبعوث نشده اند؟!

این سخن بسیار خطرناک است! چون توحید ربوبی بسیار مهم است. چون بسیاری از مفاهیم توحیدی از قبیل مفهوم توحید حاکمیت؛ و بسیاری از مفاهیم دیگر، از توحید ربوبی سرچشمه گرفته اند. بنابراین من می گویم: این امر یک انحراف خطرناک است!

 

علتی که سبب شده است تمام توجه وهابی ها به قبور معطوف گردد، این است که آنها توحید ربوبیت را مورد بی توجهی قرار داده اند.

موضوع بی توجه کردن وهابیت به مسئله حاکمیت اسلامی و مقابله با غرب و امریکا، تنها به این دلیل بود که توحید ربوبی را به حاشیه رانده اند. چون در توحید ربوبی است که مفهوم مقابله با استکبار جهانی وجود دارد،

در توحید ربوبی است که مقابله با نمرود و فراعنه وجود دارد. بنابراین فرعون گفت: «أنا ربکم الأعلی» و عده ای زیادی ادعای ربوبیت کردند.

 

بنابراین من فکر می کنم که تسلیم شدن وهابیت در برابر طرح ها و نقشه های امریکایی و استکباری، تنها به این دلیل بود که توحید ربوبی را مورد بی توجهی قرار دادند. سپس نوبت به توحید الوحی رسید و آن را تفسیر قبوری کرده اند که هیچ رابطه و هماهنگی با تفسیر محمدی صلی ‌الله ‌و ‌علیه‌ و ‌آله پیرامون توحید الوحی ندارد!