در این متن می خوانید:
    1. پرسش از سلفی
    2. تبیین موضوع

پرسش از سلفی

کسی که آگاهی اش از مذهب جعفری افزون است، شایسته تبعیت و پیروی بیشتر است یا کسی که به نقل فیقاری، حتی یک کتاب از کتب جعفری را در دسترس نداشت؟

 

تبیین موضوع

من در مورد بسیاری از مطالبی که شیخ محمد ابوزهره بدان اشاره کرده است، صحبت می کنم.

اکنون وهابی ها کتاب امام جعفر صادق علیه السلام را ممنوع کرده اند؛ این کتاب تأثیر خیلی زیادی بر زندگی من دارد، من فکر می کردم که مذهب جعفر صادق علیه السلام یک اسطوره است!

برادران سلفی، چرا هنگامی که امام محمد ابوزهره در مورد ابن تیمیه می نویسد و سخن می گویید می پذیرید، اما کتاب امام جعفر صادق علیه السلام او را ممنوع می کنید؟

چرا وهابیت سخن او را در مورد ابن تیمیه می پذیرد؟

وقتی که کتابی در مورد امام شافعی و امام مالک و امام ابن تیمیه و امام احمد بن حنبل می نویسد، شما آن را پذیرفتید؛ پس چرا کتاب امام جعفر صادق علیه السلام را ممنوع کرده اید؟

بله! در کتاب های اهل وهابیت این موضوع وجود دارد و آن اینست که جهان اسلام را از کتاب «امام جعفر صادق علیه السلام» تالیف محمد ابوزهره هشدار می دهند و می گویند: درست است او امام و عالم است، ولی به شیوه ای تاریخ مذهب امام صادق علیه السلام را مورد بحث و بررسی قرار داد که با منهج ابن تیمیه تعارض دارد!

من می گویم ای مردم از خدا بترسید!

امام محمد ابوزهره هنگامی که تاریخ جعفری را در قرن بیستم مطالعه نمود، کتابهای جعفری از قبل به وی رسیده بودند، ولی امام ابن تیمیه در قرن هفتم می زیست. در آن زمان کتب و منابع زیادی در اختیار امام ابن تیمیه نبود تا به درستی استنباط کند؛ حتی شیخ ناصر قیفاری می گوید:

متأسفانه وقتی که ابن تیمیه با علامه الحلی اعلی ‌الله‌ مقامه ‌شریف از علمای رافضه مناظره می کرد، منابعی در اختیار او نبود!

به طور طبیعی در دوران ابن تیمیه کتابهای شیعه، فقط در کتابخانه های شیعه محدود می شد؛ یعنی نزد مشایخ و مراجع شیعه بود، در حالی که محمد ابوزهره در قرن بیستم آمد و به آن منابع دسترسی داشت.

من می گویم که محمد ابوزهره در مورد مذهب جعفری عالم و آگاه تر است تا ابن تیمیه.

من مطمئنم اگر ابن تیمیه در قرن بیستم می زیست، منهج ابوزهره را تأیید می کرد؛ در واقع وقتی می بینیم که ابن تیمیه حتی یک کتاب از کتب جفعری را نداشت، در حالی که امام ابوزهره کتابخانه کاملی «مکتبه الجعافره در الازهر» در اختیارش بود؛ و آنجا کرسی برای جعفری ها وجود داشت. بنابراین کتابهای متنوع از جاهای مختلف جذب شده است.

پس کسی که آگاهی اش از مذهب جعفری افزون است، شایسته تبعیت و پیروی بیشتر است یا کسی که به نقل فیقاری، حتی یک کتاب از کتب جعفری را در دسترس نداشت؟

بنابراین من درخواست می کنم که در مقایسه بین دو امام بزرگ ابن تیمیه و محمد ابوزهره تجدید نظر کنند.