- ثقلین - http://thaqalain.ir -

شهادت یا رحلت
پرسش و پاسخ پیرامون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

آنچه که در تاریخ آمده و محدثین آن را نقل کرده‏اند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت , و این به ادبیات مسلمانان مربوط است و ربطی به توطئه ندارد. گرچه پیامبر در اثر آن سم مریض شد و به شهادت رسید ولی مسلمانان به اینگونه مرگ شهادت اطلاق نکرده اند!

 


مرحوم حاج شیخ عباس قمى بعد از آن که کیفیت رحلت آن حضرت را از شیخ مفید و طبرسى نقل مى‏کند، در پایان همان باب احادیثى را که ناظر به شهادت آن حضرت مى‏باشد آورده است. مى‏گوید: «در احادیث معتبره وارد شده است که آن حضرت به شهادت از دنیا رفت، چنان که صفار به سند معتبر از حضرت صادق(ع) روایت کرده است که در روز خیبر که به آن حضرت گوشت بزغاله زهرآلود دادند چون او لقمه‏اى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت یا رسول الله مرا به زهر آلوده‏اند.

 


پس حضرت در مرض موت خود مى‏فرمود که امروز پشت مرا درهم شکست آن لقمه که در خیبر تناول کردم و هیچ پیغمبر و وصى پیامبرى نیست مگر آن که به شهادت از دنیا بیرون برود.
در روایت دیگر فرمود که زن یهودیه آن حضرت را زهر داد…. این روایات ناظر بر این است که اثر سم‏ها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم کرده است یعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسمومیت‏ها است.
در نتیجه قول مشهور که پیامبر اسلام(ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بیمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زیرا ممکن است و بیمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روایت مذکور نیز فهمیده مى‏شود.

 

 

منبع:پرسمان


براى آگاهى بیشتر ر.ک:
۱-
منتهى‏الامال، شیخ عباس قمى
۲-
بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۵۵
۳-
اصول کافى، ثقه‏الاسلام کلینى، ج ۲، ص ۳۲۳ و ۳۲۴، نشر فرهنگ اهل‏البیت
۴-
فروغ ابدیت، جعفر سبحانى، ج ۲، ص ۵۰۱
۵-
ناسخ‏التواریخ، میرزا تقى لسان‏الملک، ج ۳، ص ۴۴۳، انتشارات محمدى

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b4%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%aa-%db%8c%d8%a7-%d8%b1%d8%ad%d9%84%d8%aa-2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.