- ثقلین - http://thaqalain.ir -
برخی گفتهاند: وقتى پیامبر صلیاللهعلیهوآله به خانه خود بازگشت، شمشیر خود را به فاطمه سلاماللهعلیها داد و به ایشان فرمود: « این را بشوى که امروز به خوبى کار کرده است.» بعد از آن على علیهالسلام نیز شمشیر خویش را به ایشان داد و جملهای را نظیر جمله پیامبر صلیاللهعلیهوآله بیان کرد. سپس پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: «اگر تو خوب جنگیدى بدان که سهل بن حنیف و ابو دجانه نیز همراه تو به خوبی جنگیدند.»[۱]
اما این خبر صحیح نمیباشد. چراکه:
گویا اصل ماجرا چنین بوده است:
شیخ مفید رحمهالله نقل میکنند: بعد از آنکه علی علیهالسلام شمشیر خود را به فاطمه سلاماللهعلیها داد به ایشان فرمود:« شمشیرم را بگیر که امروز برایم به خوبی کار کرده است.» و بعد شعری را بدین صورت خواند:
أفاطم هاک السیف غیر ذمیم/ فلست بر عدید و لا بلئیم
(اى فاطمه بگیر این شمشیر هنرمند بىعیب را که مرا روسپید کرده و از آن نگران نبوده و خودرا هم بهیچ وجه ملامت نمیکنم.)
لعمری لقد اعذرت فی نصر احمد/ وطاعه رب بالعباد علیم
(سوگند بجان خودم در راه یارى احمد و فرمانبردارى از خدا که بحال بندگان خود عالم است دقیقه فروگذارى نکردم. )
أمیطی دماء القوم عنه فإنه / سقی آل عبدالدار کأس حمیم
(خونهاى کشتگان را از آن پاک کن این همان شمشیریست که جام حمیم دوزخ را به مردم عبد الدار چشانیده.)
پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز فرمود:« آرى اى فاطمه شمشیر علی علیهالسلام را بگیر که شوهر تو بخوبى از انجام وظیفه خود برآمد و خداى متعال بزرگان قریش را با شمشیرش نابود کرد.»[۳]
به نظر ما این روایت با اخلاق، رفتار و سیره عملی پیامبر صلیاللهعلیهوآله تناسب بیشتری دارد.
[۱]. تاریخ الأمم والملوک (ط مؤسسه الأعلمی) ج۲ ص۲۱۰ ؛ أسد الغابه ج۲ ص۳۵۲ ؛ تاریخ الخمیس ج۱ ص۴۴۴ عن ابن إسحاق ؛ السیره الحلبیه ج۲ ص۲۵۵ / (ط دار المعرفه) ج۲ ص۵۴۷ ؛ عیون الأثر ج۱ ص۴۳۱ ؛ السیره النبویه لابن کثیر ج۳ ص۹۴ ؛ سبل الهدى والرشاد ج۴ ص۲۲۹ ؛ البدایه والنهایه (ط دار إحیاء التراث العربی) ج۴ ص۵۴ ؛ السیره النبویه لابن هشام (ط مکتبه محمد عـلی صبیح) ج۳ ص۶۱۴ ؛ الثقـات لابن حبـان ج۱ ص۲۳۵ ؛ المعجم الکبیر للطبرانی ج۱۱ ص۲۰۰ ؛ وفاء الوفاء ج۱ ص۲۹۳ عن الطـبرانی، ورجـالـه رجـال الصحیح، ؛ المستـدرک للحاکم ج۳ ص۲۴ وتلخیصه للذهبی بهامشه ؛ صححاه على شرط البخاری ؛ شرح نهج البلاغه للمعتزلی ج۱۵ ص۳۵ ؛ مجمع الزوائد ج۶ ص۱۲۳ ؛ کنز العمال ج۴ ص۴۴۱٫
[۲]. السیره الحلبیه ج۲ ص۲۵۵ / (ط دار المعرفه) ج۲ ص۵۴۷٫
[۳]. الإرشاد للشیخ المفید ص۵۴ / (ط دار المفید) ج۱ ص۹۰ ؛ بحار الأنوار ج۲۰ ص۸۸ و ص۷۲ ؛ إعلام الورى ج۱ ص۳۷۹ ؛ الدر النظیم ص۱۶۱ ؛ کشف الغمه ج۱ ص۱۹۵ ؛ حلیه الأبرار ج۲ ص۴۳۲ ؛ أعیان الشیعه ج۱ ص۲۵۹٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b4%d9%85%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%b9%d9%84%d9%8a%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%d9%87-%d8%b3%d9%84/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.