- ثقلین - http://thaqalain.ir -
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر اصل آن هم مایع بوده، نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۱]
آیات عظام تبریزى و خامنه اى: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط واجب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۲]
آیات عظام سیستانى و وحید: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط مستحب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۳]
آیه اللّه مکارم: بنابر احتیاط واجب نجس است، هر چند اصل آن هم مایع نبوده باشد ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۴]
تبصره. اگر مایع مست کننده از مخلوط کردن یک چیز جامد (مانند بنگ و حشیش) با محلول آب تهیه شود، نجس نیست ؛ هر چند این محلول مست کننده باشد (چون اصل آن مایع نبوده است) ؛ ولى استعمال آن حرام است.
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی
[۱] – توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫
[۲] – خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س ۳۰۱ و تبریزى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫
[۳] – سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳ و وحید، منهاج الصالحین، الاعیان النجسه، الثامن.
[۴] – توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b4%d8%b1%d8%a8-%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d9%85%d8%b3%d9%83%d8%b1/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.