- ثقلین - http://thaqalain.ir -

شخصیت عایشه
پرسش و پاسخ پیرامون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

عایشه دختر ابوبکر و یکی از همسران پیامبر است. کنیه او ام عبدالله و مادرش ام رومان دختر عمیر بن عامر بن وهمان بن حارث بن غنم بن مالک بن کنانه است. پیامبر در سال دوم یا سوم پس از هجرت با او ازدواج کرد.
دیدگاه شیعه درباره عایشه چندان مساعد نیست و این به دلیل رفتار و اعمالی است که از او در زمان پیامبر(ص) و بعد از ایشان به خصوص در زمان خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) از او دیده شده است. جنگ او با امام زمان خود که به جنگ جمل معروف شد و باعث شد دهها هزار نفر از مسلمانان کشته شوند با اینکه پیامبر اکرم(ص) این هشدار را به عایشه داده بود یکی از بدترین موارد زندگی عایشه محسوب می شود. شیعیان با استناد به قرآن کریم و احادیث معتبری که حتی در کتب اهل سنت هم نقل شده است این موضوع را ثابت کرده اند.
اما برعکس تمامی اهل سنت برای این همسر پیامبر احترام ویژه ای قائل هستند ، همچنین عایشه جزو دوازده پیشوای اهل سنت می باشد. اهل سنت از او احادیث زیادی نقل کرده اند که این احادیث برای اهل سنت بسیار مهم و معتبر می باشد تا جایی که گفته شده که حدود نیمی از مذهب تسنن در گرو احادیث عایشه است. اما علمای شیعه تمامی این مطالب را با اسناد و مدارک معتبر رد کرده و ثابت کرده اند که عایشه شخصیت خوبی نداشته است.

 


برای شناخت شخصیت واقعی عایشه و روشن شدن مطلب ما تنها به ذکر بعضی از منابعی که در این زمینه به آن اشاره شده می پردازیم و شما می توانید بعد از مطالعه، خود قضاوت کنید:
۱ – نقش عایشه در تاریخ اسلام، علامه عسگری

۲ – تاریخ طبری جلد سوم، طبری

۳ -عایشه ام المومنین، محلاتی

۴ – صحیح بخاری جلد سوم، باب ازواج النبی

۵ – زوجات النبى صلى الله علیه وآله نوشته: امیر مهنا الخیامى

۶ – احادیث ام المومنین عایشه، علامه عسگری

 

 

منبع:پرسمان


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b4%d8%ae%d8%b5%d9%8a%d8%aa-%d8%b9%d8%a7%d9%8a%d8%b4%d9%87-2/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.