سوال: آیا ازدواج حضرت سکینه با مصعب بن زبیر صحت دارد؟ چطور ممکن است با کسی که مختار را کشته و چند هزار نفر از یاران او را به قتل رسانده ازدواج کرده باشند؟

 

پاسخ: این نقل اگر چه بسیار مشهور است و داستان هایی هم در ارتباط با علاقه حضرت سکینه به او نقل شده ولی بنده آن را معقول و معتبر نمی دانم. چرا که مصعب بن زبیر پناهگاه جنایتکاران کربلا بوده که از دست مختار گریخته و به او پیوسته بودند.

 

یک چنین اقدامی، یعنی ازدواج با کسی که دشمنان اهل بیت و قاتلان امام حسین علیه السلام را پناه داده برای یک شیعه معمولی و یا یک فرد عادی که قاتلان پدرش را در پناه گرفته باشد پسندیده نیست، تا چه برسد به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم.

 

این مسئله نیازمند تحقیق بیشتری است، شاید هم از آنجا که مدینه و مکه زیر سلطه ی عبدالله بن زبیر قرار داشته اند، اگر هم چنین ازدواجی صورت گرفته، نه با میل و رغبت بلکه در اثر اجبار و اکراه بوده است.

 

اما در این ارتباط سندی نداریم، لذا بنده هم با این نظر موافق هستم که نمی توان پذیرفت چنین ازدواجی رخ داده باشد. البته من درصدد تحقیقات بیشتری هستم و فعلا بیش از این نمی توانم نکته ای را عرض کنم.