«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه‌ی اول

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ و نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ»[۲].

شما بندگان خوب، نورانی و پاکدل خدای متعال و نفسِ ناتوانِ خود را به رعایت تقوای الهی، پرهیز از معصیت، پیشگیری از وقوع در وسوسه‌های نفسِ أمّاره و شیاطین روزگار توصیه می‌کنم.

توجه به حوزه‌های علمیه

«اللهم اجْعَلْ لِسانی بِذِکْرِکَ لَهِجاً» باید زبان‌مان را به ذکر خدای متعال عادت بدهیم، دعوت بندگان خدای متعال به خیر و صلاح و سداد ذکرالله است، فرمود: «إِذَا مَرَرْتُمْ فِی رِیَاضِ اَلْجَنَّهِ فَارْتَعُوا»[۳] وقتی گذرِ شما به باغ‌ها و بستان‌های بهشت می‌افتد با دستِ خالی نروید، عرض کردند: ما که بهشت را ندیده‌ایم! فرمودند: مجالس ذکر بهشت است.

دعای ندبه‌ای که شما دور یکدیگر جمع می‌شوید و قلب‌تان را به قلبِ عالَم وصل می‌کنید و در فراقِ امام اشک می‌ریزید مجلسِ ذکر است، بهشت است، مجالسِ تعلیم و تعلّم که شما احکام شرع را فرا می‌گیرید بهشت است، مجالسی که در آن مجلس توحید خدای متعال مطرح می‌شود بهشت است، خدای متعال به ما منّت گذاشته است و این نوع کانون‌های نور را در معرض استفاده‌ی ما و خصوصاً جوان‌ها قرار داده است.

اعتکاف را در پیش داریم، اعتکاف واقعاً بهشت است، چه بهشتی! چه گل‌های بی‌خاری! چه محیطِ امنی! چه مدینه‌ی فاضله‌ای! چه نمونه‌ی زیبایی برای جامعه‌ی دینی! می‌شود اینطور زندگی کرد، می‌شود همه در کنار یکدیگر باشند، می‌شود با امکاناتِ کم زندگیِ خیلی با عزّت را داشت، این اعتکاف از مجالسِ ذکر است، اینکه این ایّام برای نام نویسی کانون‌های پرورش نیروهای دفاعی، نیروهای تبیینی، نیروهای اعتقادی و اخلاقی، سربازان و افسران امام زمان ارواحنا فداه یعنی حوزه‌های علمیّه «هَل مِن ناصِر» می‌گویند، این «هَل مِن ناصِر» حوزه‌ها «هَل مِن ناصِر» حوزه‌ها نیست، امام زمان ارواحنا فداه از شما یار می‌خواهد، کمک می‌خواهد، علمای مبرّز در برابر هجمه‌های همه جانبه‌ی دشمن نیاز دارید که دشمن به ایمان جوانان شما، به عفّتِ بانوانِ شما، به امنیتِ فکری و اخلاقی شما حمله می‌کند و شما باید جبهه‌ها را پُر کنید، همانگونه که در هشت سال دفاع مقدّس جبهه‌ها را پُر کردید امروز پشتوانه‌ی جبهه‌ها، خودِ جبهه‌های جنگ نرم حوزه‌های علمیّه است، خدای متعال در قرآن کریم رسماً دعوت کرده است، «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ»[۴]، خدای متعال سرزنش می‌کند، و بر حسب بعضی از روایات این آیه در شرایط جنگی نازل شده است و داشتنِ نیروهای علمی و فقاهتی مقدّم بر رزمندگان است، رزمنده‌ای که تربیت شده‌ی مکتب نیست به درجات عالیِ شهادت نمی‌رسد، درجه‌ی شهادت هم به معرفت، به آگاهی، به اخلاص بستگی دارد، و این اخلاص و نور و معرفت را حوزه‌های علمیّه و مساجد و تریبون‌های نماز جمعه برای مردم تأمین می‌کنند.

امروز ائمه‌ی جمعه‌ی پاکدل و کارآمد و دردشناس و همراه با مردم، فرآورده‌های حوزه‌های علمیّه است، شما مردم از جانب خدای متعال مکلّف هستید، از جانب ائمه‌ی هدی علیهم السلام مشرّف هستید که فرزندان خودتان را وقفِ دینِ خودتان کنید، عزّتِ دنیا و آخرت، شرفِ دنیا و آخرت در علم است، علمِ به خدای متعال، علم به اولیاء، علم به رسالت، علم به امامت، علم به معاد، خودشناسی، جهان شناسی، دنیا شناسی، آخرت شناسی، همه کارِ حوزه‌های علمیّه است و اگر حوزه‌ها کساد بشود بدانید که دین کساد می‌شود و دشمنان شما برای از بین بردنِ معنویت و اعتقاد و اخلاق و عفّت و حجاب و امانت و صداقت و همه‌ی ارزش‌ها برنامه دارند، نقشه دارند، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و از این‌ها بدتر نفوذی‌ها در تمام عرصه‌های فرهنگیِ ما، در عرصه‌ی سینما، در عرصه‌ی تئاتر، در رسانه‌ها و در بعضی از دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش در کنارِ اساتیدِ معتکفِ ما، هیأت علمیِ متدیّنِ ما، گاهی معلّمین و از اساتیدی داریم کسانی که در کرسیِ حقوق به احکام اسلام می‌تازند، جریاناتِ فمنیستی را تقویت می‌کنند، با رفتارِ خود اسلام را بد جلوه می‌دهند، همه‌ی این‌ها در گرو همّتی است که شما هشت سال جنگ را اداره کردید، حال بیایید در این جنگِ فرهنگی، جنگِ علم علیه جهالت، جنگِ معنویت علیه ظلماتِ وسوسه‌ها حضور پیدا کنید و به تعبیر مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی اعلی الله مقامه الشّریف خمسِ فرزندانِ خودتان را به امام زمان ارواحنا فداه بدهید، برادران عزیز ما در آموزش و پرورش، در دانشگاه‌ها برای حضرت مهدی ارواحنا فداه شکار کنند، نیرو کم داریم، حضرت مهدی ارواحنا فداه غریب است، «إنّ الإسلامَ بَدأ غَرِیبا و سَیَعُودُ غَریبا کَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ»[۵]، این از مهام اموری است که امروز جبهه‌ی فرهنگی از ما قربانی می‌گیرد، گرچه بحمدالله رویش‌ها در حدّی است که ما را به آینده امیدوار می‌سازد.

این تقوای اساسی، این تقوای معرفتی، تقوای فکری تضمین کننده‌ی تقواهای زندگیِ ماست، در این جهت همه‌ی ما در این ایّام اغتنام فرصت کنیم، فردا دیر است، از همان دوره‌ی راهنمایی یا متوسطه‌ی امروز فرزندانِ خودتان را در دامان حضرت مهدی ارواحنا فداه بیندازید، بگویید: آقاجان! من این بچّه را به شما دادم و دوست دارم علمدار باشد، فرمانده باشد و در برابر دشمنان شما قدرت نشان بدهد.

تبریک ولادت امام محمد باقر علیه السلام

در خطبه‌ی اول ما باید ابتدا میلاد مسعود حضرت باقرالعلوم علیه السلام را به حضرت مهدی ارواحنا فداه و به شما نمازگزاران و ملّتِ عزیزمان و به رهبرِ بزرگوارمان تهنیت و تبریک عرض کنیم.

امام خمینی در وصیّتنامه‌ی سیاسی و الهیِ خودشان زمانی که افتخارات را برمی‌شمارند می‌گویند ما مفتخر هستیم که ما امام باقر العلوم علیه السلام را داریم که در تاریخ بی‌نظیر است، توضیح این مسائل فرصت می‌طلبد و خواستیم همین اندازه اظهار ارادت و تبریک به دل‌های پاک شما بگوییم.

ماه رجب

دوم مسئله‌ی ماه رجب است.

رجب نهرِ بهشت است، کسانی که در خودشان غبار سراغ دارند در این نهر شستشو کنند، بدونِ شستشوی در این نهر نمی‌شود وارد بهشت شد، بهشت جای پاکان است و ماه رجب آغاز ریزش همه‌ی موانع بهشت است، قدرِ دعاهای ماه رجب، روزه‌های ماه رجب، نمازهای ماه رجب و زیارت رجبیّه را بدانید، خصوصاً دو دعا در مفاتیح الجنان از وجود نازنین مولای‌مان حضرت حجّت ارواحنا فداه نقل شده است که یکی از آن‌ها از طریق نایب سوم ایشان جناب حسین بن روح نقل شده است دیگری هم از طریق «محمد بن جعفر دَهّان» و «محمد بن رواد رواسی» رسیده است، خیلی دعاهای پُر محتوا، پُر مضمون، نورانی… و آرزوهای سازنده‌ای در این دعاها وجود دارد.

ادامه‌ی تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی حمد

یک جمله هم راجع به مسئله‌ی تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه؛ عرض کردیم «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»… توسل به ائمه‌ی هدی علیهم السلام و شفاعت خواستن از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، صلحا، شفعا، اولیاء، صاحب نفس‌ها… نه تنها منافاتی با «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» ندارد بلکه عینِ توحید است، مجاریِ استعانت از خدای متعال استعانت از اسماء الله است، فرمودند که «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا»[۶]، خدای متعال اسماء حُسنی دارد، اگر با خدای متعال کار دارید خدای متعال را با اسماء حُسنی بخوانید، و اسماء الله ائمه‌ی اطهار علیهم السلام هستند، بنابراین ضمیمه شدن به یک بنده‌ی صالح خدای متعال هم در عبادت و هم در استعانت ، جذبِ رحمت خدای متعال می‌کند، توجّه به مجاری و اسبابی است که خود خدای متعال به آن راضی است.

در این راستا پنج مرحله آیات در قرآن کریم دارد که ان شاء الله اگر عمری باشد و توفیقی باشد و خدای متعال به ما این لطف را کرد که بار دیگر سرِ سفره‌ی دل‌های پاک شما بیاییم ان شاء الله در خطبه‌های  بعد مطرح خواهیم کرد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»[۷]

خطبه‌ی دوم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَى نَبِیِّ الرَّحْمَهِ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی سَیِّدِ الأَوصِیَاءِ أَمیرِ المُؤمِنینَ عَلِیِّ بْنِ أَبی‌طَالِبِ وَ عَلَی سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ فَاطِمَهَ الزَّهراءِ وَ عَلَی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی أئِمَّهِ المُسلِمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزَّکیِّ العَسْکَریّ وَ الخَلَفِ الصَّالِحِ الْحُجَّهِ القَائِمِ خُلَفَائِکَ فِی أرضِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی الله تَعَالی عَزَّ وَ جَلَّ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

توجه به ماه رجب

یکی از بدل‌هایی که روزه‌ی ماه رجب… روزه‌های ماه رجب بی‌بدیل است و قابل جبران نیست ولی اگر کسی نتوانست روزه بگیرد یک مُد طعام بدهد، یک قرص نان بدهید، یک کسی را سیر کنید، الله الله در این شرایط گرانی که بیخود بر ما تحمیل شده است، مملکت ما ظرفیت دارد، امکانات دارد، اما بی‌توجّهی‌ها، غفلت‌ها، سوءمدیریت و خیانتِ بعضی‌ها باعث شده است که زندگیِ عدّه‌ای بسیار نابسامان است، حقوق‌ها تناسبی با خرید‌ها ندارد، بعضی‌ها نمی‌توانند گوشت بخورند، نمی‌توانند غذای خوب به فرزندانِ خود برسانند، بیایید برای رضای خدای متعال یک قیام همه جانبه داشته باشیم، از حالِ همسایه‌های خود خبر بگیریم، که مرحوم سیّد بحرالعلوم به شاگردِ خود گفتند: چرا به همسایه‌ی خود نرسیده‌ای که آن‌ها گرسنه بودند؟ گفت: اطلاع نداشتم! فرمود: اگر اطلاع داشتی که یهودی بودی! چرا مسلمان باید از همسایه‌ی خود اطلاع نداشته باشد؟

والله سعادت دنیا و آخرت در این است که با خدای متعال معامله کنید و بهترین معامله انفاق است، اطعام است، ایجاد کار است، به خانه رساندنِ دختران و پسران عَزَب است…

این سه ماه فرصت را غنیمت بشمارید، امروز را به فردا نیندازید، امروز که روز اول ماه است از صدقات خود شروع کنید که این تقوا تقوای عملی است و در اعتقادِ ما هم اثر دارد.

اگر ما یک نماز خوب بخوانیم… یک احسانِ خالصانه‌ای که در ویترین نگذاریم، به قیمتِ آبروی کسی به کسی کمک نکنیم با حفظ عزّت کمک کنیم، خدای متعال می‌داند عقیده‌ی ما، ولایتِ ما، محبّتِ ما به خدای متعال و اولیاء او مثلِ چشمه می‌جوشد، وجودِ ما را می‌گیرد، دلِ ما هوای حضرت مهدی ارواحنا فداه می‌کند، این گناه‌ها اعتقادِ ما را ضعیف می‌کند و اطاعت‌ها اعتقادات ما را ریشه‌دار و بارور می‌کند.

بیانیه‌ی گام دوم

در این خطبه فرصت مغتنم است که در این راهکاری که حضرت آقا، رهبرِ فرزانه، رهبرِ حکیم، رهبرِ نورانیِ ما، بسانِ کشتی‌بانی که کشتی را از طوفان‌های دریا عبور می‌دهد و آن را به سوی ساحل و نجات می‌برد، چطور امواج و طوفان‌ها را رصد می‌کند، پاسخگویی به همه‌ی شبهات در این بیانیه است، راهکار است، منشور است، یک تصویر کلّی از نظامِ دینی است که چهل سال از آن گذشته است و مطالعه‌ی دقیق در این چهل سال گذشته و انگشت گذاشتن روی برجستگی‌ها و شناخت نقطه ضعف‌ها و بعد ارتباط دادنِ آینده به گذشته و تکیه به جوان‌ها، اظهارِ امید به نسلِ جوان، اظهارِ عاطفه و عشق به جوان‌ها، سلام مخصوص دادن به جوان‌ها، نمی‌دانم ما چنین رهبرِ حکیمی که خود نیست… «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»[۸]

مرحوم کربلایی کاظم تویسرکانی که حافظ قرآن بود، ایشان بی‌سواد بود و حافظ قرآن شد، تنها حافظ بودن نبود، ایشان دفعتاً می‌دانستند قرآن چند «ر» دارد، بدون فکر می‌گفت که مثلاً چند «و» دارد، ایشان دائماً قرآن می‌خواندند، می‌گفتند: آن‌هایی که این قرآن را به من داده‌اند هر وقت سکوت می‌کنم به من می‌گویند که چرا قرآن نمی‌خوانی؟

اگر انسان با خدای متعال وصل باشد خدای متعال همیشه خدای متعال است، هدایت خدای متعال دائماً شامل حال انسان می‌شود و به انسان نورانیّت می‌دهد و حکمت از دلِ انسان می‌جوشد، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرالله»… انسان چشمه می‌شود، انسان دریا می‌شود، انسان برکت می‌شود، انسان نور می‌شود، انسان خطّ خدای متعال می‌شود، و هم امام راحل ما چنین بود و هم امام فعلیِ ما، نایب الامام ما، خدای متعال می‌داند عاری از هر چیزی ما دل به ایشان داده‌ایم و حُبّ ما هم حُب فی الله است، ولی شما نمی‌توانید در عصرِ خودمان بجز امام زمان ارواحنا فداه نظیری برای ایشان پیدا کنید[۹]، و این سخنرانی‌ها از جای دیگر می‌جوشد، و این بیانیه از جای دیگر می‌جوشد، اگر قدر بدانیم یک اکسیر است، اینکه حفظِ شعارها… مهم‌ترین انقلاب‌ها در تاریخ جهان انقلاب فرانسه، انقلاب اکتبر شوروی، انقلاب الجزایر، ملاحظه کنید که انقلاب کننده‌ها چه کسانی بودند و چه شعارهایی داده‌اند، این شعارها چقدر جای پا پیدا کرد و چند صباح حفظ شد؟

یک انقلابی که در رأسِ این انقلاب یک فقیه جامع الشّرایط آمده، احتیاجی به ماسوی الله ندارد، همه کس و همه چیزِ ایشان خدای متعال است، این انقلاب انقلابِ خدایی است، این انقلاب انقلاب بشری نیست، چون انقلاب خدایی است فطرتِ دل‌های پاک اقتضاء کرده است که این انقلاب را حفظ کنند و تاکنون شعارهای انقلاب، پرچم انقلاب و پرچمدار انقلاب همانی است که روز اول شروع شده است و هیچ انقلابی غیر از انقلاب ما اینطور نبوده است، هم خصوصیت و ویژگی‌های رهبران تغییر می‌کند، هم شعارها عوض می‌شود و هم مسیرِ انقلاب درست در خلافِ خود حرکت می‌کند.

اما «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»[۱۰]، چون حقیقتِ امام و رهبری حقیقتِ خودِ قرآن است، خدای متعال قرآن کریم را نازل کرده است و حفاظتِ آن را هم خود خدای متعال به عهده گرفته است؛ یکی از مسائلی که چهل سال انقلاب ما در بالندگیِ خود پیشرو بوده است و متوقف نشده است این است که مبتنی بر دین خدای متعال است، با انگیزه‌ی الهی است و مبتنی بر فطرت است، دعوت‌های اسلام که انقلاب منادیِ آن دعوت‌هاست، دعوت‌هایی است که فطرت بشر محتاج آن‌هاست، عدالت… این چیزهایی که حضرت آقا در این بیانیه آوردند… و من امیدوار هستم این آقایی که عاشق جوان‌هاست ان شاء الله که خدای متعال دلِ جوان‌ها را هم به این آقا عاشق کرده است، خدای متعال گواه است که من در شهرهای مختلف گواه هستم و خود لمس می‌کنم، جوان‌هایی می‌آیند و می‌گویند که سلامِ ما را به آقا برسان، جانِ ما فدای ایشان است و منتظرِ فرمانِ ایشان هستیم، مادرانِ شهدایی که می‌گویند به آقا بگویید ما شهید داده‌ایم ولی بچّه‌های دیگرمان را هم در این راه فدا می‌کنیم که قلبِ ایشان ناراحت نباشد، این عشق دوجانبه است، همیشه محبّت طرفینی است و این جوان‌هایی که امروز کانون دین را در مملکت رونق داده‌اند، این نماز جمعه‌ها، این اعتکاف‌ها، این راهیان نور که مسئولین امروز مضایقه نکنند و به راهیان نور کمک کنند، جوان‌های ما از این ظرفیت عظیم غفلت نکنند، این راهیان نور، به مشهد شهدا رفتن، بوی خون شهید را از خاک پاک مناطق جنگی لمس کردن و استشمام کردن پیامِ مقاومت و توحید و صبر و شجاعت و جرأت و نترسی را… تجدید خاطرات بطور عینی در آنجا، خدای متعال می‌داند این مطلبی را که مرحوم علامه امینی رضوان الله تعالی علیه گفته بودند، من در مدینه، از در و دیوار مدینه صدای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌یافتم، این امر گزافی نیست، افسانه نیست، شهدا حضور دارند، آنجایی که خون شهدا ریخته شده است پیام دارد، حرف دارد، دلِ پاک می‌خواهد که این پیام‌ها را بگیرد، این مسئله که چهل سال دوام پیدا کرده است، این اصولی را که باید بعد از چهل سال عزّت، اقتدار، استقلال، عزّت و عظمت باید بازخوانی کنیم و روی آن‌ها با یک روش جدید، با یک عشق و شور و شعور جدید…

ما تاکنون دفاع می‌کردیم، ولی این بیانیّه می‌گوید که هجوم ببرید، در خانه ننشینید، بیرون مرزها در انتظار فرهنگ شما هستند، فرهنگِ زندگی، فرهنگِ آرامش، فرهنگِ عزّت، فرهنگِ امانت، فرهنگِ صداقت، شما انقلاب خودتان را صادر کردید و حضور فیزیکیِ خودتان در بیرون مرزها، در جبهه‌های مقاومت شاهدِ صدقِ توسعه‌ی این انقلاب و شکستن مرزها و اوج به قلّه‌هاست.

لذا حضرت آقا که بازخوانی کردند مسئله‌ی اول علم و پژوهش است، تضییع عمر برای جوان‌ها خسارت است، جوان‌های ما نباید برای نمره درس بخوانند، نباید برای مدرک درس بخوانند، باید عالِم بشوند، باید باتجربه بشوند، باید مهارت پیدا کنند.

برجام صنعتِ هسته‌ایِ ما را محدود کرد و این سانتریفیوژها محدود شد ولی سفره‌ها توسعه پیدا نکرد و این‌ها وعده داده بودند که می‌خواهیم هر دو بگردد ولی متأسّفانه هر دوی آن‌ها خسارت دیدند، اما علمِ آن هست، جوان‌های ما در این راه شهید داده‌اند و این خون این صنعت را بیمه کرده است و جوان‌های دیگرِ ما… خطّ خون آدرس است، این علمی را که در راهِ آن خون ریخته شده است، این علم ادامه پیدا می‌کند، علم است که دنیای غرب را برای استثمار و استعمار مجهز کرد، بیایید این درّنده‌ها را خلع صلاح کنید، صلاح علم را باید جوان‌های ما در دست بگیرند و این غارتگران را از مسندی که با علم اینطور جنایت‌ها را می‌کنند… شما با علم امانت را توسعه بدهید و درندگی را از این‌ها سلب کنید.

دوم: معنویت و اخلاق؛ مبنای هر رشد دنیوی و اخروی خدای متعال است، «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى»[۱۱]، این درد است، هر کجا معنویت رفت دزدی آمد، رشوه آمد، رکود در کار آمد، وقت کشی آمد، بی تعهدی آمد، خدمت تبدیل به تنبلی و بی عرضگی شد، هر کجا معنویت بود آنجا نشاط بود، آنجا کفایت بود، آنجا پیشرفت بود.

خدای متعال در دو آیه هم درد و هم درمان را بیان کرده است.

ابتدا درد را می‌گوییم، یکی «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا»، والله بالله تالله به مقدّسات قسم ما هر کجا که مشکل اقتصادی و یا هر مشکلی داریم برای ضعف ایمان است، هر کجا ایمان بوده است آنجا پیروزی بوده است، آنجا پیشرفت بوده است، آنجا آرامش بوده است، آنجا قدرت بوده است، علم که از دین فاصله نگیرد دو بالی است که انسان را بالا می‌برد، لذا مسئله‌ی معنویت بسیار مهم است و ما باید در این فصل که با ماه رجب شروع می‌کنیم… همه از خودمان شروع کنیم، قرآن کریم می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ»[۱۲]، خودتان را بسازید، که حضرت آقا در این بیانیه و راهکارشان عباراتی را در کنار هم قرار دادند، خودسازی، جامعه پردازی و تمدّن سازی.

از خودسازی شروع می‌شود، معنویّت! گنجِ عمر را شناختن و آن را هدر ندادن و بجا مصرف کردن، ابتدا خودسازی و بعد جامعه پردازی، و بعد تمدّن سازی؛

امیدوارم که این بیانیّه منشأ تحوّل، منشأ یک جهش جدید، بازسازیِ انقلاب، نفسِ جدید در همه‌ی آحاد و قشرها، خصوصاً جوان‌های عزیزی که حضرت مهدی ارواحنا فداه نایبِ خود را مأمور کرده است که به آن‌ها سلام مخصوص برساند، شما هم جواب مخصوص به آقا بدهید، جوابتان هم این است که به عَرصه بیایید و ان شاء الله آتش به اختیار در عَرصه‌ی اخلاق و اقتصاد و فرهنگ پیروزی‌ها را کسب کنید.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاس * إلَهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ»[۱۳].


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳] تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۷، صفحه ۱۲۸

[۴] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۲ (وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)

[۵] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۱، ص ۳۲۳

[۶] سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۸۰ (وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ ۚ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ)

[۷] سوره‌ی مبارکه‌ی توحید

[۸] سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۹ (وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ)

[۹] .استاد در توضیح عبارت بالا فرمودند غرض بنده اسنثناء کردن امام زمام عج بود نه مقایسه ایشان با آقا یعنی در غیر معصومین که لا یقاس بهم احد حضرت آقا نظیری ندارند

[۱۰] سوره مبارکه حجر، آیه ۹

[۱۱] سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴

[۱۲] سوره مبارکه مائده، آیه ۱۰۵ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ ۖ لَا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)

[۱۳] سوره مبارکه ناس