مقدّمه

اَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذی وَعَدَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الاُْمَمَ اَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ، وَیَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ، وَیَمْلاََ بِهِ الاَرْضَ قِسْطاً وَعَدْلاً، وَیُمَکِّنَ لَهُ وَیُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ الْمُؤْمِنینَ

السلامُ عَلَیکَ یا بَقیّه الله مَولانا سیّدنا یابن الحسن، یابنَ فاطِمَه، یابن الحجج البالغات، یا صاحب الزّمان أغِثنی، أدرکنی، نَحنُ المُضطَرّون، نَحنُ المُنتَظِرونَ لِقدومِک وَ لِعِنایَتِک

جهت سلامتیِ وجود مبارک مولای‌مان حضرت امام زمان ارواحنا فداه و تعجیل در ظهور حضرت، رفعِ هر بلا و حزن و دردی از نفسِ نفیس و زندگیِ مطهرِ ایشان صلوات ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

نثار ارواحِ تابناکِ شهیدان، خصوصاً حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ائمه‌ی هدی علیهم السلام، شهدای این سرزمین و آب و خاک و مدافعان سرافرازِ حرم صلواتِ دیگری ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

جهتِ پاکیِ دل‌ها، آمادگِ جان‌ها برای پذیرشِ رحمت خدای متعال، مغفرتِ حق تعالی، استجابتِ دعاها، قبولی طاعات و عبادات صلوات ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

در عرایضِ شب‌های گذشته به محضرِ شریفِ شما عزیزان عرض شد که خدای متعال بر اساسِ محبّتی که به بندگانِ خود دارد دستگاهِ نبوّت و ولایت را و نیروهای غیبی را که نامِ ان‌ها ملائکه است برای تربیتِ ما بسیج کرده است.

خدای متعال خود را در جای جای زندگی حاضر اعلام فرموده است، «هُوَ مَعَکُمْ»[۲]، «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»[۳]، و آیاتِ فراوانی که احاطه‌ی خدای متعال را در زندگیِ ما، در وجودِ ما، در فکرِ ما، در خلوتِ ما، در جلوتِ ما…

همه جا در محضرِ خدای متعال هستیم و در محضرِ مأمورینِ خدای متعال هستیم، و در محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ائمه‌ی هدی علیهم السلام هستیم.

امشب یک عنایتی بشود که در موضوع امام زمان ارواحنا فداه، نقشِ آن بزرگوار، وظایفِ ما نسبت به آن حضرت عرایضی را تقدیم کنیم.

امام معصوم در همه‌ی زمان‌ها وجود دارد.

یکی از ضرورت‌هایی که از قرآن کریم استفاده می‌کنیم این است که هیچ وقت هیچ امّتی بدونِ سفیرِ الهی و حجّتِ خدا و راهنمای بشر نخواهد بود.

چند مورد از آیاتی که در این زمینه خیلی واضح است خدمت شما عرض می‌کنم تا بدانیم که به حجمِ قرآن کریم ما حتماً امام زمان داریم و اگر امام زمان داریم امامِ زمانِ ما نقش دارد، امام زمانِ ما اثر دارد، امام زمانِ ما برای هدایتِ ما از جانب خدای متعال مأموریت‌های خاص دارد.

یکی از آیات فرمود «إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»[۴]، پیامبرِ من! تو فقط منذر هستی، تو بیدارگر هستی، تو هشدار دهنده هستی، تو مشعل هستی، اما هر قومی هم هدایتگر دارد.

این آیه صریح است که امّتِ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هیچ زمانی بعد از ایشان بدونِ هادی از جانب خدای متعال نخواهد بود، بنابراین یک دستگاهِ هدایتی تحت عنوان امام، تحت عنوانِ ولی، تحت عنوان خلیفه الله، تحت عنوان وصیّ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، تحت عنوان وصی الاوصیاء وجود دارد و ما به آن اعتقاد داریم، این فرض نیست، این ذهنیّت نیست، حقیقتاً شخصیّتی برای هدایتِ عالمیان در دستگاهِ آفرینش تعبیه شده است و امروز بر اساسِ روایاتِ متواتر آن امامِ دوازدهم ما حضرت مهدی ارواحنا فداه است.

حضرت مهدی ارواحنا فداه چه می‌کند؟ باید گفت که چه نمی‌کند!

آنچه در عالَم انجام می‌شود کارِ امام زمان ارواحنا فداه است، خورشید از امام زمان ارواحنا فداه دستور می‌گیرد، ماه با تدبیر و برنامه‌ریزیِ امام زمان ارواحنا فداه از خورشید نور می‌گیرد، زمین و زمان با عنایتِ حضرت حجّت ارواحنا فداه مسیرِ خودشان را در مدارِ خودشان ادامه می‌دهند.

این جمله‌ی خواجه نصیرالدّین طوسی اعلی الله مقامه برهان الموحّدین است «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌«[۵] این برگرفته از آیات و روایات است، «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ»، فرمود: به یمنِ وجودِ امام زمان ارواحنا فداه… «وَری» یعنی غیر از خدا، هر چه ماسوی الله است، همه‌ی این‌ها، چه عالَمِ بالا باشد، سماواتی‌ها باشند، مقرّبین باشند، قدسیان باشند، مجرّدات باشد و چه عالَمِ مُلک باشد، سیّارات باشد، سماوات باشد، کواکب باشد، نجوم باشد، همه‌ی این‌ها رزقِ خودشان را به برکتِ وجود مبارک امام زمان ارواحنا فداه دارند.

«وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ»، به وجودِ نازنین حجّتِ خدای متعال زمین ثبات دارد، زلزله نمی‌آید، ما را فرو نمی‌برد، آسمان هم در نظمِ خود باقی است، یعنی روح و جانِ همه‌ی عالَم حجّت خدای متعال است، او قلبِ عالَم است، او جانِ عالمیان است، همانگونه که جسمِ ما تا جان دارد حرکت می‌کند، احساس دارد، ادراک دارد، تعقّل دارد، اما اگر جان از بدن مفارقت کرد بدن متلاشی می‌شود و می‌پوسد و از بین می‌رود، آن جان که همه‌ی عالَم جسمِ اوست وجود مقدّس امام زمان ارواحنا فداه است که هم در ایجاد، هم در بقاء، هم ادامه‌ی در مسیر با عنایتِ امام زمان ارواحنا فداه است.

هدایتِ مطلق برای آن کسی است که قرآن کریم می‌گوید «وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، هدایتِ ما هم… حضرت حجّت ارواحنا فداه حافظِ قرآن کریم است، امام زمان ارواحنا فداه معلّمِ قرآن کریم است، امام زمان ارواحنا فداه پاسدارِ مرزهای احکامِ قرآن کریم است، حوزه‌های علمیّه به برکت حضرت حجّت ارواحنا فداه سرپا هستند که احکامِ دین را استنباط می‌کنند و برای شما بیان می‌کنند، مجتهدینِ ما، متکلّمینِ ما، عرفایِ ما، حکمای ما همه بر سرِ سفره‌ی حضرت حجّت ارواحنا فداه هستند و اصطلاحاً این طلبه‌ها سربازان امام زمان ارواحنا فداه هستند و علمای ما، مجتهدینِ ما افسران ارتش حضرت حجّت ارواحنا فداه هستند، فرماندهانِ جنگ نرم علیه باطل هستند که امام هادی علیه السلام فرمودند: اگر بقاء علماء در غیبت امام زمان ارواحنا فداه نبود همه‌ی مردم مرتد می‌شدند، ولی علماء نان‌خورِ امام زمان ارواحنا فداه هستند، علماء نوکرِ امام زمان ارواحنا فداه هستند، علماء مروّجِ امام زمان ارواحنا فداه هستند، عنایتِ حضرت حجّت ارواحنا فداه حوزه‌ها را حفظ کرده است و این جزوِ مسلّمات است، در این رابطه داستان‌های فراوانی دارم که فرصت برای گفتنِ آن‌ها نیست.

امام زمان ارواحنا فداه حافظِ حوزه‌های علمیه هستند و حوزه‌های علمیّه مروّجین و مبلّغین و موظّعین و ناشرِ شرع انور هستند و حافظینِ اعتقاداتِ مردم، اخلاقیّاتِ مردم و قوانینِ شرعِ مقدّسِ اسلام هستند.

لذا هر مرجعِ تقلیدی خود را نایبِ امام زمان ارواحنا فداه می‌داند، اصالت ندارد، این تکیه گاه است، این نوکر است، این واسطه است، اصل امام زمان ارواحنا فداه است.

با صادقین باشیم

آیه‌ی دیگری که دلالت دارد بر اینکه وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنا فداه وجود دارند، وجودِ مبارکِ ایشان ثمر داردف تکیه گاهِ کائنات هستند، فرمود: «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»[۶]، در سوره مبارکه توبه است، «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، به امّت دستور زندگی با صداقت می‌دهد.

صداقت در زندگی نقشِ اول را دارد، لذا فرمودند: «لاَ تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُکُوعِ اَلرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ»[۷]، اگر دیدید کسی خیلی مآب است، نمازهای طولانی، سجده‌های طولانی، ادّعای پاکی و پاکیزگی دارد به ادّعا فریب نخورید، به ظواهر فریب نخورید.

اگر خواستید ببینید یک مسئولی از مسئولینِ نظام جمهوری اسلامی آیا دین دارد یا بی‌دین است، اینکه این نماز می‌خواند ملاک نیست، بلکه روایاتِ متعدد دو شاخص را در این رابطه معرّفی می‌کند، یکی «اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِیثِهِ»، مسئولی که دروغ بگوید دین ندارد، مسئول نباید دروغ بگوید، آن چیزی که محورِ اعتمادِ مردم است صداقتِ مسئولین است، اگر مسئول دروغ گفت قابلِ اعتماد برای امّت نیست و نباید هم باشد؛ دوم: «أَدَاءِ أَمَانَتِهِ»، ببینید این بیت المال، این فرهنگ، این سیاست و استقلال، این عزّت، این شرافت، این ارمغانِ خون شهدا که برای ما اقتدار آورده است، قدرتِ سیاسیِ ما در دنیا قدرتِ اول است و قدرتِ نظامی‌مان در منطقه اول است و قدرتِ معنویِ ما… زیرِ سایه‌ی آسمانِ کبود هیچ مملکتی معنویّتِ مملکتِ ما را ندارد و این به برکتِ رهبریِ یک ولی فقیه و به برکتِ خونِ شهیدانِ فراوانی است که این دین و انقلاب را با خونِ خودشان آبیاری کرده‌اند و به اینجا رسانده‌اند.

این انقلاب امانت است، ارزش‌های انقلاب امانت است، شعائرِ انقلاب امانت است، انسجامِ خانواده‌ها امانت است، عفّتِ دختران و زنان امانت است، اگر دیدید مسئولی به ارزش‌های انقلاب اهتمام دارد، غیرت دارد، از بدحجابی، از بی‌حجابی، از هرزگی، از ابتذال، از فحشاء ناراحت است و مرتّب برنامه ریزی می‌کند، مقابلِ فسادِ این شبکه‌های مجازی را می‌گیرد، اینطور معلوم می‌شود که امانت‌دار است، خونِ شهید را می‌فهمد، ارزشِ خونِ شهید را متوجّه است و پاسدارِ خونِ شهید است، اما اگر دیدید مسئولینِ دانه درشت اعتنایی به این حرف‌ها ندارند این‌ها امانت دار نیستند.

لذا قرآن کریم می‌فرماید: «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، به دنبالِ این باشید که رهبرانِ صادق داشته باشید، زیرِ پرچمِ صدق زندگی کنید.

این نشان می‌دهد که تا مکلّفی بر روی زمین وجود دارد یک صادقِ مطلقی که تمامِ وجودِ او، ظاهرِ او، باطنِ او صدقِ مطلق است، صادقانه گواهِ خدای متعال است، او جز معصوم نیست، صادقِ مطلق معصوم است، مجتهد می‌تواند عادل باشد اما نمی‌تواند صادقِ مطلق باشد، مجهتد گاهی در اجتهادِ خود خطا می‌کند که روایات دارد مجتهد اگر در اجتهادِ خود کوتاهی نکند، اگر اشتباه هم برود خدای متعال به اشتباهِ او هم یک اجر می‌دهد و اگر اشتباه نکند دو ثواب دارد که به حق رسیده است، اما آن صادقِ مطلقی که نه دروغ دارد و نه اشتباه، آن وجود نازنین معصومی است که در هر زمانی یک امام معصوم که از جانبِ خدای متعال مدالِ صداقتِ مطلق دارد، عصمت صداقتِ مطلق است، آن وجودِ نازنین امام زمان ارواحنا فداه است، و به ما دستور داده‌اند «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ».

این رفتن به دنبال امام زمان ارواحنا فداه، تشکیلِ حکومتی که سبب بشود حضرت تشریف بیاورند، زمینه ببینند، اطاعت ببینند، استعداد ببینند، آمادگی ببینند تا بیاید و حکومتِ صدق تشکیل بدهند بر اساسِ این آیه‌ی کریمه واجب است و می‌توان گفت که از دلایلِ وجوبِ اطاعت از ولی فقیه و تشکیلِ حکومتِ اسلامی همین «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» است.

بودنِ ما با امام زمان ارواحنا فداه در دورانِ غیبت جز این راهی ندارد که جامعه‌ی خودمان را آماده کنیم، انتظار یعنی آماده باش، انتظار یعنی زمینه درست کنیم که حضرت آمدند به بن‌بست نخورند، تروریست وجود نداشته باشند، جانِ ایشان در خطر نباشد، امنیّتِ مطلق باشد، تا زمانی که ما این مقدّمات را فراهم نکنیم انتظار انتظارِ دروغ است، فقط خیالات است، امام منتظرِ واقعی بود، رهبر عزیز ما منتظرِ واقعی است، او به دنبالِ این است که جهان را نجات بدهد، بشریّت را از دستِ این گرگ‌ها نجات بدهد، «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ».

رابطه‌ی قرآن ناطق و قرآن صامت

امشب این دو آیه به محضر شما تلاوت شد، در مورد این دو آیه تدبّر بفرمایید، مطالعه کنید و این را بهانه قرار بدهید که امام زمان ارواحنا فداه هدایت‌گر است، ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است، «هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ»[۸]، ما در مسئله‌ی هدایت یک قرآن ناطق داریم و یک قرآن صامت، این قرآن ناطق و قرآن صامت هیچگاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند، این است که امام راحل… سلام خدا بر امام راحل… ایشان در وصیّتنامه‌ی سیاسی الهی خود فرمودند بر حسبِ حدیث ثقلین که از احادیث قطعی الصدور از وجود نازنین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، حجّت را بر همه‌ی مسلمانان تمام کرده است، کسانی که امامت را قبول ندارند… عوامِ آن‌ها ممکن است که معذور باشند اما علمای آن‌ها هیچ عذری در نزد خدای متعال ندارند.

ما گاهی در مجالسِ شما عرض کرده‌ایم که این آیه ولایت «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ»[۹] حجّت را تمام کرده است، حضرت امام به این حدیث ثقلین تکیه دارند که فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»، قرآن کریم و امام زمان ارواحنا فداه هیچگاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند.

حال ما باید از این موضوع چه استفاده‌ای کنیم؟ ماه مبارک رمضان ماهِ تلاوت قرآن کریم است، الحمدلله مساجد ما و همینطور در این مسجد نورانی هم قبل از سخنرانی ترتیل دارید، قرآن کریم را می‌خوانید، آیا احساس می‌کنیم که امکان ندارد قرآن از امام زمان ارواحنا فداه جدا بشوند؟ آیا ما در محضر قرآن کریم هستیم؟ آیا ما حقیقتِ قرآن کریم را درک می‌کنیم؟

این آیه کریمه سوره مبارکه واقعه فرمود: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ * فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ * لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»[۱۰]، این قرآن کریم است، «إنَّهُ» با تأکید است، این قرآن کریم است، کَرِم دارد، سفره‌ی کَرَمِ خدای متعال است، این مائده‌ی آسمانی است، هم سفره‌ی کَرَم است و هم معدنِ ارزش‌هاست، هر کسی که بخواهد وجود او و عمرِ او ارزش پیدا کند باید با قرآن کریم زندگی کند، باید با قرآن کریم نفس بکشد، باید با احکامِ قرآن کریم زندگیِ خود را نورانی کند، این قوانینِ زندگی در قرآن کریم آمده است، اگر انسان به دستورات قرآن کریم عمل نکرد زندگیِ جنگلی دارد، اگر انسان به دستورات قرآن کریم عمل نکرد زندگیِ حیوانی دارد، زندگیِ گیاهی دارد، زندگیِ انسانی ندارد، این کتابِ انسانیّت است، این لوحِ انسانِ کامل است، «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ»، کریم هم به معنای سخاوت و جود است، که هر کسی از خدای متعال کَرَم می‌خواهد بیاید و به قرآن کریم متوسّل بشود، همین که بر سرِ سفره‌ی قرآن کریم بنشینید مشمولِ کَرَم و جودِ جوادِ مطلق حضرت حق واقع می‌شوید؛ و هم اینکه کَرَم به معنای ارزش است، انسانی که با قرآن کریم ارتباط ندارد ارزش ندارد، «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ»[۱۱]… بدترین جنبندگان آن کر و کورهایی هستند که تعقّل ندارند، بدترین جنبندگان آن کسانی هستند که کافر شدند و ایمان نمی‌آورند، در قرآن کریم بعنوان بدترین جنبنده از هر دو یاد شده است.

ایمان و تعقّل جزوِ توصیه‌های قرآن کریم است.

این قرآن کریم است که ارزش‌ها را در اختیار بشریّت قرار داده است، وگرنه انسان ارزش پیدا نمی‌کند، خدای متعال هم او را نمی‌خرد، و چون بی‌ارزش بوده است به عمرِ او بهشت هم نمی‌دهند، اینجا بازار است دیگر، با خدای متعال معامله می‌کنیم، خدای متعال که از کافر جنس نمی‌خرد، «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ»[۱۲]، خدای متعال با مؤمن واردِ معامله می‌شود، مشتری خدای متعال است، فروشنده مؤمن است، متاع هم مالِ مؤمن است و هم جانِ مؤمن است، قیمتی هم که خدای متعال در این آیه معیّن کرده است بهشت است.

خدای متعال با انسانِ ارزش‌دار واردِ معامله می‌شود، عمرِ آن انسان ارزش دارد و خدای متعال آن را می‌خرد و به او بهشت می‌دهد، اما انسانی که با قرآن کریم زندگی نمی‌کند و مشمول هدایتِ قرآن کریم نیست و کافر می‌ماند ارزش ندارد و خدای متعال هم او را نمی‌خرد و او هم هرگز وارد بهشت نخواهد شد.

خدای متعال این قرآن کریم را «فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ» می‌فرماید، او در یک کتابِ مستور است، در اختیارِ همه نیست، چه کسی به این کتابِ پشتِ پرده که نورِ خدای متعال است، جلوه‌ی خدای متعال است، حقّ مطلق است، چه کسی دسترسی دارد؟ «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، مطهّرون چه کسانی هستند؟ «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»[۱۳]، همانطور که رسیدن به قرآن کریم، به حقیقتِ قرآن کریم، به نورِ قرآن کریم، به هدایتِ قرآن کریم پاکی و طهارت می‌خواهد، رسیدن به امام زمان ارواحنا فداه هم پاکی و طهارت می‌خواهد، هر کسی که عاشقِ امام زمان ارواحنا فداه است باید از گناهانِ خود توبه کند، باید دلِ خود را از گناهان پاک کند، باید اوامرِ امام زمان ارواحنا فداه را محکم اجراء کند، باید سنخیّت پیدا کند، باید قماشِ وجودی حضرت حجّت ارواحنا فداه باشد.

داستانی از آقا شیخ حسین فاضلی

چند داستان به شما بگویم که هم دلِ شما بسوزد و هم دلِ شما امید پیدا کند که می‌شود با حضرت در ارتباط بود.

در قم یک آقایی به نام مرحوم آقا شیخ حسین فاضلی بود که ایشان برای یکی از شهرهای یزد بود، پسرِ ایشان هم مدّتی رئیسِ اوقافِ قم بود، این شخص اهلِ تشرّف بود، با مرحوم آیت الله خزعلی هم یک کرامتی در مدینه داشت که شبانه آقای خزعلی و برخی دیگر را با خود به قبرستان بقیع برده بود و مأمورین هم این‌ها را اصلاً ندیده بودند و آن‌ها بر سرِ قبر مطهر حضرت حمزه سیّدالشّهداء علیه السلام رفته بودند و آنجا یک زیارتِ مفصّلی کرده بودند، وقتی هم بیرون آمده بودند یک ماشین مقابلِ پای آن‌ها ترمز کرده بود و بدونِ اینکه بپرسد کاروانِ شما کجاست آن‌ها را به کاروان‌شان رسانده بودند.

این آقای شیخ حسین فاضلی مردِ بسیار پاکیزه و فوق‌العاده‌ای بود، ایشان می‌گوید: جلوی قبرستانِ شیخانِ قم در ذهنِ من آود، به فکرِ آقا بودم، دلم برای ایشان پر می‌کشید و دلِ من بی‌قراری می‌کرد، وقتی به قبرستان شیخان رسیدم…

قبرستان شیخان خیلی مهم است، از اولیاء مسلّمِ خدای متعال در آنجا آرمیده‌اند، مرحوم میرزای قمی، آیت الحق آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، حاج آقا حسین فاطمی، آقا میرزا علی آقای شیرازی، زکریّا بن آدم علیه السلام که حضرت رضا علیه السلام به ایشان فرمودند مَثَلِ تو در قم مَثَلِ پدرم موسی بن جعفر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در بغداد است، خدای متعال به برکتِ تو بلا را از اهل قم دفع می‌کند، همچنین شخصیّت‌هایی در آنجا آرمیده‌اند، وقتی به قم مشرّف می‌شوید به قبرستان شیخان هم سر بزنید…

این آقای شیخ حسین فاضلی می‌گوید: وقتی به آنجا رسیدم دیدم که دلِ من بیقراری می‌کند، گفتم ما اینقدر حضرت را یاد می‌کنیم، آیا حضرت هم ما را یاد می‌کنند؟ ناگهان دیدم که صدای مبارکِ ایشان به گوشِ من رسید و فرمودند: آقا شیخ حسین فاضلی! آیا در یاد داری در فلان جا فلان گرفتاری را پیدا کرده بودی؟ چه کسی بود که گره‌ی تو را باز کرد و از تو رفع گرفتاری شد؟… صدای مبارکِ ایشان را شنیدم، صدای مبارک و نازنینِ ایشان را شنیدم…

اهمیّت نماز جماعت در بیان حضرت حجّت ارواحنا فداه

آقای اراکی رضوان الله تعالی علیه سلمانِ زمان بودند، یک حکایت از استادشان مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری نقل کردند، یک حکایت هم از دخترِ خودشان نقل کردند.

فرمودند: زمانی که رضاشاه حجاب را برمی‌داشت و چادر را از سرِ زن‌ها می‌کشید هر روز زنِ یکی از مسئولینِ دولتی را، فرماندارِ شهر را، بخشدارِ شهر را، مثلاً زنِ رئیس شهربانیِ وقت را با سرِ برهنه سوار بر درشکه می‌کردند و در خیابان‌های قم می‌گرداندند که قضیه عادّی بشود، قبحِ بی‌حجابی و زشتیِ این حرام از بین برود که امروز هم همین کار را می‌کنند، عدّه‌ای مأمورِیت دارند که روسریِ خود را هم بردارند، آنقدر تکرار می‌کنند تا دیگر حسّاسیّت و غیرتی نباشد و از این امر ناراحت نشوند… گفت: چه زمانی این‌ها را می‌آوردند؟ آن زمانی که آقا شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علیمّه قم و مرجع تقلید وقت برای نماز به مسجد می‌آیند، در همان زمان می‌آوردند که زهرچشمی هم به حاج شیخ داده باشند، حاج شیخ یکی دو روز با این صحنه مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد دیگر برای نماز جماعت هم نیاید و خانه‌نشین بشود تا این منظره را نبیند.

قدرِ انقلاب را بدانید، قدرِ ولایت فقیه را بدانید، رضاخان هر غلطی می‌کرد و هیچ مجتهدی قدرت نداشت تا در مقابلِ او بایستد، امروز در این مملکت اسلام قدرت دارد، بیش از چهار هزار شراب فروشی در همین تهران بود، مگر آقای بروجردی توانست یکی از آن‌ها را تعطیل کند؟ مگر مجتهدینِ ما می‌توانستند یک سینمایی که پر از فحشاء بود تعطیل کنند؟

امروز به برکتِ شهدای شما دینِ شما قوّت پیدا کرده است، ولی فقیه دارید، حکومت برای اوست که الان فشار می‌آورند تا این موضوع را بشکنند، «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»[۱۴]، ان شاء الله نمی‌توانند، بناست که این پرچم به دستِ مولای ما حضرت حجّت ارواحنا فداه برسد…

حاج شیخ فرموده بودند که من تصمیم گرفتم از منزل بیرون نیایم تا این منظره‌ها را نبینم، همینکه تصمیم گرفتم تا در خانه بنشینم و برای نماز جماعت هم بیرون نیایم دیدم وجود مبارک مولای من امام زمان ارواحنا فداه تشریف آوردند… آقای اراکی تعریف می‌کردند و بغض هم کردند، گفت: حاج شیخ فرمودند محاسنِ امام زمان ارواحنا فداه اینطور بود، پر پشت، ماشاء الله… می‌گویند چهره‌ی ایشان چهره‌ی جوان است…

مرحوم آقای بهجت فرموده بودند حضرت به مسجد فاطمیّه تشریف آوردند، ابتدا که از دور ایشان را دیدم بصورتِ یک مردِ چهل ساله دیدم، هیچ موی سفیدی نداشتند، اما زمانی که جلو آمدند با سنّ واقعیِ ایشان دیدم… حاج شیخ گفته بودند که دیدم حضرت محاسنِ پُر پشتی داشتند، فرمودند: شیخ عبدالکریم! یک نماز جماعت مانده است، آیا می‌خواهی این را هم تعطیل کنی؟ این را فرمودند و غایب شدند.

من این را به دو جهت گفتم، یکی اینکه امام زمان ارواحنا فداه بر روی نماز جماعت حساس هستند، مسجد‌ها را خلوت نکنید، هیأت جای نماز جماعت را نمی‌گیرد، روضه جای نماز جماعت را نمی‌گیرد، نماز جماعت مورد عنایت خاص امام زمان ارواحنا فداه است.

حاج شیخ عبدالکریم حائری گفته بودند: با این جمله‌ای که من از دو لب مبارک امام زمان ارواحنا فداه شنیدم نماز جماعت را بر خودم واجب می‌دانم.

نماز جماعت خیلی مهم است، نماز جمعه خیلی مهم است، مسجد سنگر است، سنگرها را خالی نکنید، آبادیِ می‌خانه ز ویرانیِ ماست، هر چه مسجدها خلوت بشود فساد توسعه پیدا می‌کند، جوان‌ها مسجدها را پُر کنند، این جلسات جای نماز جماعت را نمی‌گیرد، آقای ما حضرت حجّت ارواحنا فداه فرموده‌اند، واسطه هم آقای اراکی است، و آن کسی که برای او واقع شده است استادِ ایشان حاج شیخ عبدالکریم حائری است، امام زمان ارواحنا فداه فرموده بودند یک نماز جماعت مانده است، آیا می‌خواهی این را هم تعطیل کنی؟

این نماز جماعت به این انقلاب دامان زده است، این مساجد بودند که این جبهه‌ها را اداره کردند و این پیروزی را نصیبِ ما نمودند.

روضه پیراهن امام حسین علیه السلام

صلی الله علیک یا اباعبدالله

زیارت ناحیه حضرت حجّت ارواحنا فداه هم تاریخ است، هم حدیث است، هم زیارتنامه است و هم مقتل است، این زیارت ناحیه محتوای خیلی عجیبی دارد، امشب دو سه جمله از این زیارت را تقدیم شما می‌کنم…

جملات حضرت را ببینید که چه روضه‌های جانسوزی دارند… «اَلسّلامُ عَلَی الخَدِّ التَّریبِ»«اَلسّلامُ عَلَی الشَّیبِ الخَضیبِ»… سلام بر آن صورتِ تو که بر خاک افتاد… سلام بر آن محاسنِ تو که با خون خضاب شد… «اَلسّلامُ عَلَی الاَبدانِ السَّلیبَهِ»… سلام بر آن بدنی که برهنه شد…

از سیّد بحرالعلوم که اهل تشرّف است سوال کردند که مگر حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام زمانِ خداحافظی از حضرت زینب سلام الله علیها پیراهنِ کهنه نگرفتند؟ «ایتینی بثوب عتیق»… خواهرم! پیراهنِ کهنه به من بده… بی‌بی نتوانستند و رفتند یک لباسِ نو آوردند، حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام فرمودند: نه خواهرم! می‌خواهم برای من کفن باشد، می‌خواهم به دردِ کسی نخورد، می‌خواهم کسی طمع نکند و بدنِ مرا برهنه نکنند…

با اینکه حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام این پیش‌بینی را کرده بودند از سیّد بحرالعلوم پرسیده بودند که این پیراهن چه شد؟ بعضی‌ها می‌گویند که نامردها این پیراهن را به غارت بردند…

وقتی یزید در شام در برابرِ خطبه‌های امام زین العابدین علیه السلام شکست خورد می‌خواست به طورِ ظاهری به امام سجّاد علیه السلام محبّت کند و عرض کرد: هر چه بخواهید من به شما می‌دهم، امام سجّاد علیه السلام فرمودند: اگر می‌خواهی به خواسته‌های ما تن بدهی بگو آنچه را غارت برده‌اند به ما بدهند، یزید ملعون عرض کرد: آن‌ها که به درد نمی‌خورند، من چیزهای بهتر به شما می‌دهم، امام سجّاد علیه السلام فرمودند: نه! دستبافتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در آن‌ها بود… دستبافتِ مادرم بود… آن را می‌خواهم…

بعضی از نقل‌ها دارد که آن را گرفت و به امام سجّاد علیه السلام تحویل داد، آقا امام سجّاد علیه السلام هم آن را به حضرت زینب سلام الله علیها دادند، وقتی بی‌بی به مدینه آمدند، وقتی به قبر مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رسیدند… یا جدّاه! دخترِ تو از سفر آمده است و برای تو سوغاتی آورده است، دیدند این پیراهنِ خونی را روی قبر انداخت…

بعضی‌ها نقل کردند که ملائکه این پیراهن را بردند و به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تحویل دادند، زمانی که بی‌بی در روز قیامت برای شفاعت می‌آیند این پیراهن را بر سرِ خود می‌کشند و می‌آیند… این پیراهنِ خونین را…

اما سیّد بحرالعلوم آنقدر منقلب شد و گریه کرد که از هوش رفت، وقتی به هوش آمد گفت: مگر نمی‌دانید اسب‌ها را نعل کرده بودند… بدنِ نازنین حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام زیرِ سُمِ اسب‌ها لِه شد… وقتی استخوان‌ها لِه می‌شود دیگر پیراهنی نمی‌ماند…

دعا

لا حول و لا قوّه الا بالله العلی العظیم

خدایا! تو را به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سوزِ دل حضرت زینب کبری سلام الله علیها قسم می‌دهیم که امام زمانِ ما را برسان.

خدایا! موانع ظهور را به سرعت برطرف بفرما.

خدایا! به ما لیاقت خدمت در حکومت امام عصر ارواحنا فداه را نصیب بگردان.

خدایا! نظامِ ما را، رهبریِ شایسته که نایبِ امام زمان ارواحنا فداه است، رهبرِ عزیزِ ما را بر این مشکلات پیروز بگردان.

خدایا! سیّد ما را یاری بفرما.

خدایا! یارانِ ایشان را کمک بفرما.

خدایا! دشمنانِ ایشان را ذلیل بفرما.

خدایا! نفوذی‌ها و منافقین را رسوا بفرما.

خدایا! استکبارِ عالَمی، صهیونیزم بین الملل، جریانِ خبیثِ وهابیّت ، القاعده و همه‌ی آدم‌کش‌های حرفه‌ای و موجوداتِ درّنده و خطرناک را از روی زمین بردار.

خدایا! کسانی که به این نظام، به این مردم، به این اقتصادِ ما، به فرهنگِ ما، به عفّتِ زنانِ ما، به وقارِ مردانِ ما قصدِ ضربه زدن دارند، خدایا! شیشه‌ی عمرِ آن‌ها را بشکن.

خدایا! تو را محمد و آل محمد قسم می‌دهیم این جوان‌های عزیزِ ما را برای نزدیک کردنِ حکومتِ امام زمان ارواحنا فداه و پست گرفتن در حکومتِ جهانیِ حضرت حجّت ارواحنا فداه در علم و مهارتِ مدیریت موفّق بفرما.

خدایا! عاقبتِ امر همه‌ی ما را ختم به خیر بگردان.

خدایا! مشکلاتِ نسلِ جوان را، تو را به امام زمان ارواحنا فداه قسم می‌دهیم که با دستِ آن حضرت برطرف بفرما.

خدایا! حاجاتِ این جمع، منظورین، عزیزانی که با ما عهدِ دعا دارند، آن‌هایی که به ما التماس دعا گفتند، خدایا! همه را حاجت روا بفرما.

خدایا! امامِ ما، شهدای ما را با امام حسین علیه السلام محشور و آن‌ها را از ما خشنود بفرما.

خدایا! گناهانِ ما و گذشتگانِ ما را السّاعه ببخش و بیامرز.

خدایا! مریض‌ها را شفای عاجل و کامل روزی بفرما.

غفرالله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه حدید، آیه ۴ (هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا ۖ وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ)

[۳] سوره مبارکه ق، آیه ۱۶ (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ)

[۴] سوره مبارکه رعد، آیه ۷ (وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌ مِنْ رَبِّهِ ۗ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ)

[۵] زاد المعاد، صفحه ۴۲۳ (بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ)

[۶] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۹ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ)

[۷] کافی، جلد ۲، صفحه ۱۰۵ (عَنْهُ عَنْ أَبِی طَالِبٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُکُوعِ اَلرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِکَ شَیْءٌ اِعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَکَهُ اِسْتَوْحَشَ لِذَلِکَ وَ لَکِنِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِیثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ.)

[۸] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۵ (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ)

[۹] سوره مبارکه مائده، آیه ۵۵ (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ)

[۱۰] سوره مبارکه واقعه، آیات ۷۷ تا ۷۹

[۱۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۲۲ (إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ)

[۱۲] سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاهِ وَالْإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ)

[۱۳] سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۳ (وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولی‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاهَ وَ آتینَ الزَّکاهَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً)

[۱۴] سوره مبارکه صف، آیه ۸