«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * ‏رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏».[۱]

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلاهُ عَلَی رَسُولِ اللهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ المَعْصُومینَ سیَّمَا الحُجَّهَ بَقیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ وَ اللَّعْنُ عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ إلی یَومِ الدِّینِ».

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَهِ مَولَانَا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المَعصُومین»

تبریک به مناسب فرا رسیدن عید غدیر

خدا را شاکر هستیم که ما را زیر خیمه‌ی ولایت علوی جمع کرده است و توفیق صحبت آن بزرگوار را به ما عنایت فرموده است. به ما فرصت شناخت امیر المؤمنین (علیه السّلام)، شناخت غدیر، دریافت پیام غدیر را عنایت فرموده است. ما را در زمانی قرار داد که پرچم غصب شده‌ی غدیر به صاحب آن برگشت و یک شخصیت ممتاز معنوی، توحید، فقهی، عرفانی، عقلانی، امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) با نثار خون‌های زیاد مردم را بسیج کرد تا این پرچم به اهتزاز در آمد.

Ghadir-10

خدا را به عدد مخلوقاتش شکر که امام رفت و این پرچم روی زمین نماند. هر چند به دست اهل آن رسیده است و گامی به سوی تجلّی واقعی حقیقی، یعنی ظهور امام زمان (ارواحنا فداه). من از باب ادای وظیفه چند نکته را به محضر شریف شما تقدیم می‌دارم.

شأن غدیر چیست؟

همه می‌دانید غدیر وصف العیش است، نصف العیش است اگر تمام عیش نباشد. غدیر یک حادثه نیست، غدیر یک جریان است. اسلام و شریعت شکل است، شمایل است و غدیر روح و جان است. اسلام پیکر است و غدیر رأس این پیکر است. غدیر عینیت توحید است، معرفت است، اخلاق است، تمکّن است، قانون است، عداوت است، دفاع از مظلوم است، مقابله با ظالم است، غدیر ایثار است، غدیر تجلّی همه‌ی صفات حق در عینیت جامعه‌ی بشری است. این غدیر است که عرفان ناب را، مناجات‌های خلوت‌نشینان را با سیاست که خدمت به مردم است در هم آمیخته است. این غدیر است که حکومت و مدیریّت را با زهد و بی‌تعلّقی به تجمّلات و نفرت از اشرافیت پیوند داده است. زهد و مدیریّت، عرفان و حکومت، عشق به خدا و سیاست، این‌ها حقیقت غدیر است. غدیر آیینه است، فلش است، راه است، آدرس است که بشریت اگر با این فلش و با این آدرس حرکت کند به همه‌ی خوبی‌ها که خدا است می‌رسد. مقصد خلقت در جامعه‌ی بشری محقّق خواهد شد «وَ أَنَّ إِلى‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهى‏»[۲] غدیر مهم‌ترین جریانی است که در جریان‌سازی آن مهم‌ترین اهتمام در تاریخ ادیان الهی به کار گرفته شده است.

Ghadir-1

تلاش پیغمبر در معرفی جانشین بعد از خود

وجود نازنین پیامبر رحمت اوّلین روز تبلیغ دین علی را تبلیغ کرد، ولایت را تبلیغ کرد، غدیر را تبلیغ کرد. در آخرین روز حیات هم قلم خواست تا بنویسد ولی قدرت‌طلب‌ها مانع شدند. نانوشته‌ی آن سوز بیشتری تا نوشته‌ی آن دارد. این نشان می‌دهد که دین عین سیاست است و سکولارها و کسانی که دین را از سیاست جدا می‌کنند همان کسانی هستند که پیغمبر را متّهم به هذیان‌گویی کردند. خیلی عجیب است اوّلی، دومی را معیّن می‌کند، دومی شورایی مشخّص می‌کند که برای بعد از خودش راه مشخّص باشد ولی پیغمبر چنین حقّی نداشت و نباید برای بعد از خود امّت را از سرگردانی نجات دهد. آیا شما می‌توانید چیزی عجیب‌تر از این پیدا کنید؟ آن‌ها خودشان حق دارند ولی پیغمبر خدا چنین حقّی را ندارد. بنابراین آنچه را که امام انجام داد و امروز خلق صالح امام، شاگرد امام خیر بل نفس الامام که مقام معظّم رهبری است عین خود امام است، همان‌گونه که در آیه‌ی مباهله امیر المؤمنین (علیه السّلام) جان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معرفی شده است «أنفُسَنَا وَ أنفُسَکُم» امروز رهبر عزیز ما واقعاً جان رهبر گذشته است، جان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است و آنچه از پرچم نهضت در دست او است همان پرچم غدیر است.

TasvirShakhes-Sedighi-DadGostari-1395-05-19

غدیر، نسخه‌ی نجات بشریت تا قیامت

اگر امروز پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در میان شما بود همان کاری را که در روز غدیر انجام داد که فرمود: «یُسَلِّمُ عَلیّاً بِامرَهِ المُومِنینَ»[۳] با علی به عنوان امیر المؤمنین بیعت کنید. رأی‌ریزی بین یک نفر و شخص دیگر نبود، انتساب الهی بود «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»[۴] تبلیغ بود، تبلیغ چه چیزی؟ تبلیغ همه چیز بود، تبلیغ نسخه‌ی نجات بشریت تا دامنه‌ی قیامت بود. اگر این تبلیغ و آن بیعت صورت نمی‌گرفت «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»[۵] این با ترک نماز و عدم تبلیغ زکات قابل مقایسه نیست «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» اصل دین تبلیغ می‌شد.

پیام قربانیان غدیر چیست؟

بنابراین این انقلاب و این غدیر و این حکومت قیمت گرانی دارد و اوّلین قربانی آن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و محسن او است و در طول تاریخ همین‌طور قربانی گرفته است. قربانیان عاشورا همه قربانیان غدیر هستند. سیّد الشّهداء (علیه السّلام)، ۷۲ تن، این‌ها همه قربانیان حکومت خدا و تشکیل حکومت دینی هستند. ایجاد بصیرت که شما را بدبخت نکنند، شما را فریب ندهند، به نام جدایی دین از سیاست دارند دین را از شما می‌گیرند، همه چیز را از شما می‌گیرند، آقایی و سیادت و پیشرفت را از شما می‌گیرند و به نام دیندار شما را کوچک و ذلّت‌پذیر می‌سازند.

پیام سیّد الشّهداء (علیه السّلام)

آنچه از حلقوم سیّد الشّهداء (علیه السّلام) در روز عاشورا بیرون آمد فریاد غدیر بود که می‌گفت: «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ»[۶]. تا زمانی که ما غدیر داریم، تا زمانی که غدیرشناس هستیم، تا زمانی که پرچم غدیر آن هم به شکل خونین و خونبار آن با خون شهیدان ما هر روز رنگین می‌شود ما ذلّت نخواهیم داشت ولی آن روزی که این پرچم و روحیه‌ی استقلال و حاکمیت دینی را از ما بگیرند آن روز، روز فاتحه‌ی عزّت و استقلال ما است.

تربیت کودکان با حبّ اهل بیت (علیهم السّلام) و بغض دشمنان ایشان

جناب جابر بن عبدالله انصاری در روزهای آخر عمر خود در کوچه‌های مدینه راه می‌افتادند و عمامه به دست می‌گرفتند و مردم را توجّه می‌دادند، می‌گفتند: «أَدِّبُوا أَوْلَادَکُمْ عَلَى حُبِّ عَلِیٍّ»[۷] من نمی‌دانم آیا از برادران آموزش و پرورش این‌جا کسی هستند؟ آقای استاندار حضور ندارند و معاون آقای استاندار حضور دارند و با اشرافی که به امکانات دارند، ما توقّع داریم که همه جا بسیج بشود خصوصاً آموزش و پرورش. از دوره‌ی مهد کودک تا دوره‌ی دبستان و دبیرستان باید این فرهنگ عزّت، فرهنگ استقلال، فرهنگ معنویت، فرهنگ توحید، فرهنگ آزادگی که عنوان کلّی آن غدیر است تزریق بشود. آیا اصلاً از مهد کودک‌ها خبر داریم؟ می‌دانید آن‌جا چه می‌گذرد؟ آیا در مدرسه‌های ما صحبتی از دشمن‌شناسی وجود دارد؟ آیا امروز فرزندان ما از طریق آموزش و پرورش با دشمن آشنایی پیدا می‌کنند؟ دشمن فقر، دشمن اعتیاد، دشمن استعمار، دشمن استکبار، این شیطان بزرگ. آموزش و پرورش ما چقدر بر این امر اهتمام دارد؟ تا تخلیه نکنیم تعبیه پیش نمی‌آید (دیو چو بیرون رود فرشته در آید) اوّل این زشتی‌ها را جارو کنیم و بیرون بریزیم تا علی بیاید.

زمینه‌ی شناخت اهل بیت (علیهم السّلام) را برای کودکان فراهم کنیم

تا راه را پاک نکنیم و سنگلاخ‌ها را صاف نکنیم ما نمی‌توانیم فرزند امیر المؤمنین (علیه السّلام)، امام زمان (عجّل الله فرجه) را در میان خود داشته باشیم. فعلاً مسلم بن عقیل او آمده است، نایب او در بین ما است. ما چقدر این نایب را به فرزندان خود در مدرسه‌ها معرفی می‌کنیم؟ چقدر شخص، نه شخصیت ولایی را، امتیاز حکومت ولایی و غدیری را چقدر در ذهن فرزندان خود در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها چقدر باز کردیم؟ فقط تنبیه یا خیر، آن‌ها را عاشق کردیم؟ امروز فرزندان ما عاشق انقلاب و ولایت هستند. این شبکه‌های مجازی هیچ تأثیری روی آن‌ها ندارد. دانشگاه‌های ما چه می‌کنند؟ چقدر با غدیر انس و آشنایی دارند؟ چقدر هویت و فلسفه و پیام‌های غدیر را دریافته است؟ به پا خیزید «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏».[۸]

وظیفه‌ی رسانه‌ی ملّی در فرهنگ‌سازی شیعی

بحمد الله رسانه‌ی ملّی در ایّام غدیر آنچه که به او ارائه می‌شود کم نمی‌گذارد. ما سال‌های پیش در زمان آقای ضرغامی محضر آن‌ها بودیم و حالا توقّع داریم که پیش قراولان و در خط مقدّم جبهه خود را و شما هم تلاش خود را معطوف کنید و بحمد الله همه افسران این جبهه هستید، یاران امیر المؤمنین (علیه السّلام) هستید، امام جمعه‌ی سرافراز ما بحمد الله هر جا بوده پرچم‌دار فرهنگ بوده، سنگرنشین مقابله با شبهات بوده، دهنده به جوان‌ها بوده، صرف یک ساختمان که مبارک است کفایت نمی‌کند. این ساختمان باید محلّ آمد و شد دائم بچّه‌ها باشد. این‌جا باید جوان‌ها بیایند، برنامه بگیرند و به صورت یک نور که از شبکه به سیم‌ها تقسیم می‌شود و این سیم‌ها وارد خانه‌ها می‌شود همه‌ی خانه‌ها و همه‌ی مدرسه‌ها را روشن کند.

عواقب غریب ماندن غدیر

ما یک حرکت مستمر و دائم لازم داریم. والله انقلاب ما مظلوم و غریب است. این‌که می‌بینید مقام معظّم رهبری فریاد می‌زنند و لبّیک‌گو پیدا نمی‌شود برای این است که غدیر در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها معرفی نشده است و الّا ۹ دی را به راه می‌اندازند. آن حرکتی که آن‌جا بود در مقاطع بعدی که حضرت آقا در مقابله با فساد و در جریانات مختلف نداهایی که می‌کنند چرا حرکتی نیست؟ برای این‌که غدیر باز نشده و در خانه‌ها آن‌طور که باید رسوخ کند نکرده است. خدا آنچه داده رایگان داده، خون‌هایی که از ما ریخته شده است داریم رایگان ولایت‌مداری می‌کنیم. بیایید این سرمایه را بازشناسی کنیم و استحصال کنیم و از این ظرفیت برای مقابله با استکبار، اضمحلال استکبار و رشد خودمان و ایجاد وحدت بیشتر، انسجام بیشتر زیر پرچم ولایت و نمایندگان ولایت در استانها إن‌شاءالله به پیش.

(دعای فرج)

«وَ السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه».


[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– سوره‌ی نجم، آیه ۲۴٫

[۳]– رجال الکشی- إختیار معرفه الرجال، الفهرس، ص ۷۷٫

[۴]– سوره‌ی مائده، آیه ۶۷٫

[۵]– همان.

[۶]-‌ الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ‏۲، ص ۳۰۰٫

[۷]– من لا یحضره الفقیه، ج ‏۳، ص ۴۹۳٫

[۸]– سوره‌ی سبأ، آیه ۴۶٫