آیا ملائک بر حوا نیز سجده کردند؟ اگر نه چرا؟ یعنی می شود گفت که زن فقط برای مرد آفریده شد؟ اگر آره پس یعنی زن مانند بقیه لوازم و ابزار برای مرد است؟

پاسخ اجمالی

۱ -به تصریح قرآن کریم فرشتگان مأمور شدند تا بر آدم سجده کنند: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبى‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرین»؛[۱]و (یاد کن) هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: «براى آدم سجده و خضوع کنید!» همگى سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانى و تکبرش) از کافران شد.

۲ – سجده فرشتگان پس از تکمیل خلقت آدم(ع) و قبل از خلقت حوا بود. و در هیچ روایتی وجود ندارد که فرشتگان با آن که حوا حضور داشت تنها بر آدم سجده کرده باشند.
۳ – سجده به حضرت آدم، سجده به انسان به عنوان  اشرف مخلوقات و انسان کامل بود، نه سجده بر جنس مرد تا زنان از این امتیاز محروم باشند.
۴ – از آیات قرآن استفاده نمی شود که زن برای مرد خلق شده تا ابزاری برای مرد باشد، آنچه از قرآن در این باره استفاده می شود این است: «و از نشانه ‏هاى او این که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد»!
[۲]
در این آیه خطاب به مردان نیست که زنان را برای شما آفریدم، بلکه خطاب به جنس انسان است که شامل مرد و زن می شود. و هر یک از زن و مرد نسبت به دیگری زوج محسوب می شوند و نسبت به یکدیگر مایه آرامش اند. آیا فقط مردان هستند که به وسیله زن آرامش می گیرند؟! یا زنان نیز چنین هستند؟
«أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن…»؛
[۳]آمیزش جنسى با همسرانتان، در شبِ روزهایى که روزه مى‏گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید).
برای آگاهی بیشتر:

 

  منبع:اسلام کوئست