سلام بر شما مسلمانان و سلام بر همه‌ی انسان‌هایی که دوست دارند، خوب باشند و کار خوب انجام بدهند. یکی از کارهای بسیار خوب، نماز خواندن و رابطه با خداست.

نماز در تمام ادیان بوده امّا در اسلام با آداب مخصوص آمده، این نماز معراج انسان است، انسان با نماز، خود را به خدا نزدیک می‌سازد و با خدا حرف می‌زند، چقدر خوب است که ما نمازی را که به این خوبی است و مناجات با خدا و صحبت با اوست، سبک مشماریم.

اگر بخواهیم با بزرگی ملاقات کنیم، چگونه خودمان را مؤدب و ظاهرمان را آراسته می‌کنیم! در نماز هم باید این‌گونه باشیم و نماز را خوب بخوانیم.

حدیث بسیار خوبی،‌ صحیح السند از امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده که فرمودند: پدرم امام صادق (ع) هنگام وفاتشان در حالی که در بستر خوابیده بودند فرمودند: «یَا بُنَیَّ إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاهِ». ای فرزندم، شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد، نمی‌رسد.[۱]

خدا نکند که ما مسلمانان و شیعیان امام صادق (ع) نماز را سبک بشماریم و هنگام نماز، مثلاً در فکر معامله و تجارت باشیم، یا فکر خوارک و پوشاک باشیم، یا رعایت وقت نماز را نکنیم تا نمازمان قضا شود.

منبع: کتاب لحظه های عروج؛ انتشارات پیام هادی علیه السلام


[۱]ـ کافی، ج ۳، ص ۲۷۰، ح ۱۵٫ سند حدیث ظاهراً صحیح است (مرآه العقول، ج ۱۵، ص ۱۸).