حضرت زهرا سلام الله علیها در محضر پروردگار متعال مقاماتی دارد که عقل بشر به آن مقامات پی نمی‌برد؛ لکن آنچه مسلّم است بر اساس دو آیه از آیات قرآن وجود نوری حضرت زهرا علیها سلام سابق بر آدم و عالم است. یک آیه در ارتباط با سجده‌ی ملائکه و تمرّد اوّلین نابکاری که مقابل پرچم حکومت دینی، ولایت الهی، خلافت عرشی ایستاد و بی‌معرفتی او در این حدّی بود که نمی‌توانست نور خلیفه‌ی خدا را ببیند. هم حجاب حسد داشت، هم حجاب تکبّر و خود شیفتگی. از این جهت گفت: «أ أسجد خلقته من طین و خلقتنی من نار» سجده بکنم در برابر موجودی که او را از گل آفریدی، در حالی که من از آتش خلق شدم. آتش را بهتر از گل در قیاس خود فکر می‌کرد و فکر نمی‌کرد که این گل این صورت حسّی است امّا اگر چشم بصرش همراه می‌شد، با چشم بصیرت او می‌دانست که در آدم دم خدا است. «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی‏»[۱] خدا از بارقه‌ی خود، از دم خود در آدم دمیده بود و از حقیقت محمّدیّه صلّی الله علیه و آله و سلّم و نورانیّت علویّه که امیر المؤمنین علیه السّلام و اولاد طاهرین ایشان باشد، در وجود آدم به ودیعت گذاشته شده است.


[۱]– سوره‌ی حجر، آیه ۲۹ و سوره‌ی ص، آیه ۷۲٫