- ثقلین - http://thaqalain.ir -
مطالبی که تاکنون ذکر شد درباره زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) بود؛ اما درباره مسافرت به قصد زیارت قبور سایر انبیا الهی، ائمه (ع)، علما و صالحین باید گفت: زیارت قبور سایر انبیای الهی، ائمه (ع)، علماو صالحین نیز همانند زیارت قبر پیامبر اکرم (ص)، مشروع و جایز میباشد؛ زیرا خود پیامبر (ص) به زیارت قبور میرفتند و مسلمانان را نیز بر این عمل ترغیب میکردند.[۱] بنا به گواهی تاریخ، رسول گرامی اسلام (ص) به زیارت قبر مادر بزرگوارشان حضرت آمنه میرفت. مسلمانان نیز در طول تاریخ به تبعیت از رسول گرامی اسلام (ص) پرداخته و به زیارت قبور میرفتند.
ترمذی پس از نقل این حدیث مینویسد: علما به این حدیث عمل میکنند وب رای زیارت قبور مشکلی نمیبینند.[۳]
حدیث بریده با الفاظ دیگری نیز نقل شده است.[۴]
برای آشنایی بیشتر با روایات زیارت قبور وراویان آنها به منابع مذکور مراجعه شود.
منبع: کتاب شناخت وهابیت/نجم الدین طبسی
[۱]– «رجلا جاء إلی النبی (ص) فقال: یا رسول الله! انی حلفت أن أقبل عتبه باب ا لجنه و جبهه حور العین، فأمره أن یقبل رجل الأم و جبهه الأب. قال: یا رسول الله! إن لم یکن أبوای حیین؟ قال: قبل قبرهما. قال: فإن لم أعرف قبرهما؟ قال: خط خطین إنو أحدهما قبر الأم و الآخر قبر الأب، فقبلهما،فلاتحنث فی یمینک». سید محسن امین حسینی عاملی، کشف الارتیاب فی أتباع محمد بن عبدالوهاب: ص ۴۴۰، الباب الثالث، فی تفصیل الأمور التی کفر بها الوهابیه المسلمین، الفصل الرابع عشر، فی تعظیم القبور و اصحابها و التبرک بها، به نقل از کفایه شعبی و فتاوی الغرائب و مطالب المومنین: ص ۲۱۴ و خزانه الروایه. و چاپ جدید ص ۷۲۲٫ شخصی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! قسم خوردهام پاشنه در بهشت و پیشانی حورالعین را ببوسم، تکلیف من چیست؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای اینکه به سوگندت عمل کرده باشی پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس. سائل عرض کرد: اگر پدر و مادرم زنده نباشند تکلیف چیست؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: قبل آن دو را ببوس. سائل پرسید: اگر از محل دفن آنها اطلاع نداشته با شم و قبرشان معلوم نباشد چه کنم؟ رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: دو خط بکش، یکی را به عنوان قبر پدر و دیگری را به عنوان قبر مادر قصد کن و آن دو خط را به نیت قبر پدر و مادرت ببوس تا به سوگندت عمل کرده باشی.
[۲]– «قد کنت نهیتکم عن زیاره القبور فقد أذن لمحمد فی زیاره قبر أمه، فزوروها، فإنها تذکر الآخره». مسلم بن حجاج نیشابوری، الجامع الصحیح معروف به صحیح مسلم: ج۱، قسم دوم، ص ۳۸۸، کتاب الجنائز، باب استئذان النبی (ص) ربه عزوجل فی زیاره قبرأمه و ج ۲، ص ۲۶۴، کتاب الأضاحی، باب بیان ما کان من النهی عن أکل لحوم الأضاحی؛ ترمذی، الجامع الصحیح معروف به سنن ترمذی: ج ۳، ص ۳۷۰، کتاب الجنائز، باب ۶۰، ما جاء فی الرخصه فی زیاره القبور، ح ۱۰۵۴٫
[۳]– «حدیث بریده حدیث حسن صحی حو العمل علی هذا عند أهل العلم، لایرون بزیاره القبور بأسا و هو قول بن المبارک و الشافعی و احمد و اسحاق». ترمذیف الجامع الصحیح معروف به سنن ترمذی: ج ۳، ص ۳۷۰، کتاب الجنائز، باب ۶۰، ما جاء فی الرخصه فی زیاره القبور، ح ۱۰۵۴٫
[۴]– احمد بن حنبل، المسند: ج ۵، ص ۳۵۰، ۳۵۵، ۳۵۶، ۳۵۷، ۳۵۹ و ۳۶۱؛ نسائی، سنن النسائی: ج ۴، ص ۸۹، کتاب الجنائز، زیاره القبور و ج ۷، ص ۲۳۴، کتاب الضحایا، الإذن فی أکل لحوم الأضاحی بعد ثلاثه أیام و ج ۸، ص ۳۱۰ و ۳۱۱، کتاب الأشربه، الإذن فی شیء منها؛ عبدالرزاق صنعانی، المصنف: ج ۳، ص ۵۶۹ف کتاب الجنائز، باب فی زیاره القبور، ح ۶۷۰۸؛ ابن ابی شیبه، المصنف فی الأحادیث و الآثار: ج ۳، ص ۲۲۳ و ۲۲۴، کتاب الجنائز، باب (۱۴۵) من رخص فی زیاره القبور، ح ۱، ۵ و ۱۰؛ ابوداود سجستانی، سنن ابی داود: ج ۳، ص ۲۱۸، کتاب الجنائز، باب فی زیاره القبور، ح ۳۲۳۵ و ج۳، ص ۳۳۲، کتاب الأشربه، باب فی الأوعیه، ح ۳۶۹۸؛ حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج ۱، ص ۵۳۱، کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۸۹/۱۲۵ و ۱۳۹۱/۱۲۷ و بیهقی شافعی، السنن الکبری: ج ۵، ص ۴۵۴، کتاب الجنائز، جماع أبواب البکاء علی المیت، باب زیارت القبور، ح ۷۲۹۴٫
[۵]– احمد بن حنبل، المسند: ج ۳: ص ۲۳۷ و ۲۵۰، مسند انس بن مالک؛ ابن ابی شیبه، المصنف فی الأحادیث و الآثار: ج ۳، ص ۲۲۳، کتاب الجنائز، باب (۱۴۵) من رخص فی زیاره القبور، ح ۲؛ حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج ۱، ص ۵۳۱، کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۸۸/ ۱۲۴ و ص ۵۳۲، حدیث البکاء علی المیت، باب زیارت القبور، ح ۷۲۹۹٫
[۶]– احمد بن حنبل، المسند: ج ۳: ص ۳۸ و ۶۳، مسند ابوسعید خدری؛ بیهقی شافعی، السنن الکبری: ج ۵، ص ۴۵۵، کتاب الجنائز، جماع أبواب البکاء علی المیت، باب زیارت القبور، ح ۷۲۹۷؛ حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج ۱، ص ۵۳۰ کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۸۶/ ۱۲۲ و هیثمی، مجمع الزوائد و منبع الفوائد: ج ۳، ص ۵۷-۵۸، باب زیاره القبور. رواه احمد و رجاله رجال الصحیح.
[۷]– عبدالرزاق صنعانی، المصنف: ج ۳، ص ۵۷۲، کتاب الجنائز، باب فی زیاره القبور، ح ۶۷۱۴؛ احمد بن حنبل، المسند: ج ۱: ص ۴۵۲، مسند عبدالله بن مسعود؛ دارقطنی، سنن دارقطنی: ج۴، ص ۲۵۹، کتالب الأشربه و غیرها، ح ۶۹؛ ابن ماجه، سنن ابن ماجه: ج ۱، ص ۵۰۱، کتاب الجنائز، باب ۴۷ ما جاء فی زیاره القبور، ح ۱۵۷۱؛ ابن ابی شیبه، المصنف فی الأحادیث و الآثار: ج ۳، ص ۲۲۴، کتاب الجنائز، باب (۱۴۵) من رخص فی زیاره القبورف ح ۶؛ حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج۱، ص ۵۳۱، کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۸۷/۱۲۳ و بیهقی شافعی،السنن الکبری: ج ۵، ص ۴۵۵، کتاب الجنائز، جماع أبواب البکاء علی المیت، باب زیارت القبور، ح ۷۲۹۸٫
[۸]– احمدبن حنبل، المسند: ج۱: ص ۱۴۵، مسند علی بن ابی طالب (ع) و ابن ابی شیبه، المسنف فی الأحادیث و الآثار: ج ۳، ص ۲۲۳، کتاب الجنائز، باب (۱۴۵) من رخص فی زیاره القبور، ح ۳٫
[۹]– عبدالرزاق صنعانی، المصنف: ج ۳، ص ۵۷۰، کتاب الجنائز، باب فی زیاره القبور، ح ۶۷۱۱٫
[۱۰]– حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج ۱، ص ۵۳۲، کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۹۲/۱۲۸٫
[۱۱]– مسلم بن حجاجنیشابوری، الجامع الصحیح معروف به صحیح مسلم: ج ۱، قسم دوم، ص ۳۸۸، کتاب الجنائز، باب استئذان النبی (ص) ربه عزوجل فی زیاره قبر أمه؛ ابوداود سجستانی، سنن ابی داود: ج ۳، ص ۲۱۸، کتاب الجنائز، باب فی زیاره القبور، ح ۳۲۳۴؛ ابن ماجه،سنن ابن ماجه: ج۱، ص ۵۰۰، کتاب الجنائز، باب ۴۷ ما جاء فی زیاره القبور، ح ۱۵۶۹ و ص ۵۰۱، باب ۴۸ ما جاء فی زیاره قبور المشرکین، ح ۱۵۷۲؛ نسائی، سنن النسائی: ج ۴، ص ۹۰ف کتاب الجنائز، زیاره القبور؛ ابن ابی شیبه،المصنف فی الأحادیث والآثار: ج ۳، ص ۲۲۳، کتاب الجنائز، باب (۱۴۵) من رخص فی زیاره القبور، ح ۴؛ حاکم نیشابوری شافعی، المستددرک علی الصحیحین: ج۱، ص ۵۳۱، کتاب الجنائز، حدیث ۱۳۹۰/۱۲۶ «و هذا الحدیث صحیح علی شرط مسلم و لم یخرجاه» و بیهقی شافعی، السنن الکبری: ج ۵، ص ۴۵۴، کتاب الجنائز، جماع أبواب البکاء علی المیت، باب زیارت القبور، ح ۷۲۹۳٫
[۱۲]– «فهو حدیث صحیح بلاشک … هذا من الأحادیث التی تجمع الناسخ و المنسوخ و هو صریح فی نسخ نهی الرجال عن زیارتها و أجمعوا علی أن زیارتها سنه لهم و أما النساء ففیهن خلاف لأصحابنا قدمناه و قدمنا أن من منعهن قال: النساء لایدخلن فی خطاب الرجال و هو الصحیح عندالأصولیین». نووی شافعی، المنهاج فی شرح صحیح مسلم بن الحجاج: ج ۳، ص ۴۰، کتاب الجنائز، باب ۳۶ الاستغفار للمیت و زیارته، شرححدیث ۱۰۵/۹۷۶٫ البته استدلال نووی برای تحریم زیارت قبور برای زنان مورد مناقشه است.
[۱۳]– حاکم نیشابوری شافعی، المستدرک علی الصحیحین: ج۱، ص ۵۳۳، کتاب الجنائزف حدیث ۱۳۹۵/۱۳۱٫ هذا حدیث رواته عن آخرهم ثقات.
[۱۴]– هیثمی، مجمع الزوائد و منبع الفوائد: ج ۳، ص ۵۸، باب زیاره القبور.
[۱۵]– همان. رواه البزار و رجاله ثقات.
[۱۶]– عینی حنفی، عمده القاری شرح صحیح البخاری: ج ۸، ص ۶۹، کتاب الجنائز، باب زیاره القبور، شرح حدیث ۴۴، به نقل از طبرانی.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b2%d9%8a%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%8a%d8%b1-%d9%82%d8%a8%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%af-%d9%85%d8%b4%d8%b1%d9%81%d9%87/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.