در پاسخ به این سؤال باید گفت: امروزه در روان‌شناسی رنگ ها، رنگ مشکی خاموش و غیرفعال شناخته شده است و باعث تحریک و جلب توجه نمی شود.[۱]

وقتی خانمی در بیرون منزل چادر مشکی بر سر می کند می خواهد نشان  دهد که نامحرم حق ندارد به این حریم نزدیک شود، زیرا این حریم،‌ حریم حیا و عفت است.

در روایات نیز کراهت رنگ مشکی برای چادر استثناء شده است پیامبر خد(ص) سه چیز را از لباس های مشکی استثناء نمودند که شامل عمامه و چکمه و عبا می گردید.[۲]

علاوه بر این‌که شخص پیامبر اکرم(ص) با زنان انصار را که پس از نزول آیه حجاب با چادرهای مشکی سر خود پوشاندن مخالفتی ننموده و در اصطلاح فقهی این نوع رنگ پوشش را «تقریر» نمودند که خود دلیل دیگری بر عدم کراهت رنگ مشکی چادر می باشد.[۳]

 

بر همین اساس صاحب جواهر روایات مربوط به کراهت سیاه پوشی را شامل زنان ندانسته و می فرماید: «طبق تصریح کتاب های متعددی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است، زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است،‌ و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می کند»[۴]

 

در پایان خوب است به این نکته نیز اشاره نماییم که چنین بهانه تراشی هایی از سوی مخالفان حجاب قابل پذیرش نمی باشد زیرا گاهی این افراد حتی در مراسم عروسی که از شادترین مجالس می باشد با افتخار از لباس های مشکی استفاده می نمایند و هزینه های گزافی نیز از بابت مُد بودن این رنگ پرداخت می نمایند بدون اینکه نسبت به کراهت لباس مشکی و یا آثار منفی روانی آن احساس نگرانی نمایند.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – ر.ک : روان‌شناسی رنگ ها، دکتر ماکس لوتر ترجمه ویدا ابی‌زاده، ص۹۷٫

[۲] – الخصال، ج ۱، ص ۱۴۸٫

[۳] –  از عایشه نیز روایت شده که گفت: «رحم الله نساء الأنصار لما نزلت یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ الآیه شققن مروطهن فاعتجرن بها فصلین خلف رسول الله(ص) کأنما علی رؤوسهن الغربان»؛«خداوند رحمت خویش را بر زنان انصار نازل فرماید. هنگامی‌که آیه (یا ایها النبی قل لازواجک… ) نازل شد، پارچه های ندوخته خویش را شکافته بر سر کردند. آنها پشت سر پیامبر نماز خواندند و گویی کلاغ سیاه بر سرشان نشسته بود. (الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۵، ص ۲۲۱)

[۴] – جواهر، ج۸، ص۲۳۵٫