- ثقلین - http://thaqalain.ir -

راه‌های ایجاد رغبت در بچّه‌ها
پرسمان کودک-استاد تراشیون

سؤال: نوه‌ی دو و نیم ساله‌ای دارم که موقع غذا خوردن خیلی بازیگوش است و من به هر نحوه‌ی که شده است می‌خواهم به او غذا دهم؛ امّا عروس و پسر من مخالفت می‌کنند و می‌گویند او را رها کنید خود! وقتی گرسنه شد، مجبور می‌شود که بیاید و غذا بخورد. شما تا چه حد موافق این روش هستید؟

جواب:

ایشان می‌توانند هر دو روش را امتحان کنند و هرکدام را که مناسب بود انجام دهند؛ البته ما قائل  به این دو روش نیستیم. توصیه‌ی ما این است که والدین ویژگی های فرزند خود را بشناسند و یا به قول معروف غلق او را به دست آورند.  

 

الف. قصّه گویی

اگر کودک به داستان و قصّه علاقه دارد، والدین در موقع غذا خوردن برای او داستان تعریف کنند. البته ممکن است او در ابتدای داستان کنار ما ننشیند و مدام شروع به حرکت کند؛ امّا زمانی که قصّه برای او جذّاب شد، سر سفره می‌آید و به حرف های ما گوش می‌دهد

ب. بازی

همچنین ما می‌توانیم در کنار سفره با فرزندمان بازی کنیم؛ به این صورت که دو سطل می‌آوریم، در یکی مهرهای خانه سازی قرار می‌دهیم و دیگر را خالی می‌گذاریم. به او می‌گوییم: این سطل خالی شکم تو است، می‌خواهم ببینم چند لقمه در دل تو جا می‌شود؛ هر لقمه‌ای را که بخوری یک مهره در این سطل می‌اندازیم.

پدر و مادر باید از این شیوه‌ها استفاده کنند؛ نه این‌که قاشق و بشقاب را به دست بگیرند و دور سفره دنبال بچّه راه بیافتند. اتفاقاً گاهی اوقات بازی این‌قدر برای بچّه‌مهم است که آن را  بازی به تغذیه ترجیح می‌دهد.

ج. آماده کردن فضای برای غذا خوردن

نکته‌ی آخر این است که والدین فضای خانه را برای غذا خوردن آماده کنند؛ یعنی سفره را در جایی پهن نکنند که باعث حواس پرتی فرزندان شود؛ برخی از والدین سفره را روبروی کمد اسباب بازی فرزندشان پهن می‌کنند؛ وقتی کودک سر سفره می‌نشیند دائم حواسش به وسایل بازی است و می‌خواهد آن‌ها را بردارد.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b1%d8%a7%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%d8%b1%d8%ba%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%da%86%d9%91%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.