- ثقلین - http://thaqalain.ir -

ذکر رکوع و سجود در آیات قرآنی
پرسش و پاسخ پیرامون قرآن

در آیه ی پایانی سوره ی واقعه می خوانیم: «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظیم»؛[۱] پس به نام پروردگار بزرگت تسبیح کن!

در این آیه ی شریفه به عظمت نام پروردگار اشاره شده است که شایسته‏ٔ تسبیح‏گویى است؛ یعنى خدا از هرگونه عیب و نقص منزّه است.‏ از این رو، امر به تسبیح اسم پروردگار شده است.

در منابع اسلامی آمده است؛ پس از نزول آیه ی مذکور، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آن را در رکوع خود قرار دهید (سبحان ربى العظیم بگویید)» و هنگامى که «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى»[۲] نازل شد آن حضرت فرمود: «آن را در سجده قرار دهید (سبحان ربى الاعلى بگویید)».[۳]

همچنین امام صادق(ع) فرمود: «در رکوع، سبحان ربّى العظیم و در سجده، سبحان ربّى الاعلى، بگویید که واجب آن یک بار و مستحب آن، سه بار است».[۴]

گفتنی است؛ هر چند در این روایت عبارت «و بحمده» نیامده، اما در روایات دیگر، این عبارت برای ذکر رکوع و سجده نقل شده است.[۵] همان طور که از امام موسی کاظم(ع) درباره ی ذکر رکوع و سجده پرسیده شد، آن حضرت عبارت «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» برای رکوع و «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» برای سجده بیان فرمود.[۶] بنابراین، ذکر رکوع «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» و ذکر سجده «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» می باشد.

به همین جهت، برخی از فقها بر اساس آیه شریفه و روایات مربوط ذکر رکوع و سجده، احتیاط واجب را در این می دانند که در رکوع و سجده ذکری گفته شود که دلالت بر تسبیح خداوند کند و کمتر از ذکر های «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع و «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» در سجده نباشد.[۷]

 

 

منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[۱]. واقعه، ۹۶٫ 

[۲]. اعلی، ۱: «منزّه شمار نام پروردگار بلندمرتبه‏ات را!».

[۳]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۳۲۸، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق؛ قرطبى، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۸، ص ۲۳۵، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ اول، ۱۳۶۴ش؛ ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: شمس الدین، محمد حسین، ج ۸، ص ۳۸، دار الکتب العلمیه، منشورات محمدعلى بیضون، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۹ق. 

[۴]. وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۹۹٫ 

[۵]. ر.ک: همان، ص ۳۰۱٫

[۶]. همان، ص ۳۲۸ و ۳۲۹٫

[۷]. طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم، العروه الوثقى، ج ۱، ص ۶۶۵، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق؛ امام خمینى، تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۱۷۱، م ۷، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بی تا؛ امام خمینى، توضیح المسائل (محشّی)، ج ۱، ص ۵۶۲، م ۱۰۲۸، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b0%da%a9%d8%b1-%d8%b1%da%a9%d9%88%d8%b9-%d9%88-%d8%b3%d8%ac%d9%88%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.